En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

Jag cuttade mig :(

Av Sara Modigh - 24 februari 2013 01:29

"Jag cuttade mig" är en mening som jag aldrig i hela mitt liv skulle kunna tänka mig att använda. Man man ser gång på gång hur väldigt unga (jag har aldrig sätt någon i min ålder) tjejer och killar använder sig av det ordet.

"Cuttade upp hela armen." och "Tagit överdos.. Hoppat från fönstret.. Cutat upp handlederna... Inget värkar ta död på mig.. "

läste jag nyss hur några små henar skrev.
 

Just ordet "cutta" , Varför använder man sig av det? Det är ett för mig väldigt negativt laddat ord, det är fördomsfullt, nedvärderande och oseriöst. Det får problematiken självskadebetende att låta som ett simpelt problem, ett problem som man kan se lättvindigt och skämtsamt på. För mig har mitt självdestruktivabetende varit allt annat än ett skämt att inte ta på allvar.

Jag undrar lite på hur dessa personer som benämner sitt självskadebetende på detta viset ser på sin problematik, inser dem hur det kan sluta? 

Ja dessa ungdomar är väl runt 10 år yngre än mig och vi har kanske helt olika syn på ordet. Men jag tycker väldigt illa om det ordet eftersom det i min mening är att förminska hur allvarligt ett självskadebeteende är. När jag hör ordet cutta så tänker jag direkt på den där låten Cut cut cut jag mår så dåligt , jag tänker på okunskap och jag tänker på hur många med riktigt allvarliga självskadebeteenden inte tas på allvar på grund av detta lättsinniga sätt att se på personer med självskadeproblematik. 

Fördomarna och den negativa attityden mot personer som självskadar eller har självskadat är skrämande. Man blir mobbad, kallad elaka saker, folk tror att det handlar om att söka uppmärksamhet eller att det handlar om att "bevisa för sig själv att man mår dåligt".


Jag kan bara tala för mig själv. Men jag har aldrig i hela mitt liv skurit mig för att få uppmärksamhet från någon och mitt självskadebetende har inte skapats från att jag försökt låssas vara sjukare än jag är eller var. För mig har det enbart handlat om flykt. En flykt från känslor för svåra för mig att hantera.





 
 
Ingen bild

T

24 februari 2013 06:10

Det är nog just där skillnaden ligger, de som använder ord som cutta och skriver ut att dom vill dö osådär oftast är det dom som är oseriösa och enbart söker uppmärksamhet, det är så tragiskt! Du skriver iallafall på ett bra sätt och både visar och har grunden till allting , du har denna "sjukdom" eller vad jag ska säga. Men du har en riktigt bra blogg o verkar va så jäääkla stark, kom ihåg det och kämpa på. STOR kram till dig :)

Sara Modigh

24 februari 2013 15:57

Tack så myket. Ja, jag antar att det du skriver kan vara sant. Men för ett par år sedan sågs jag också som "en sån där som söker uppmärksamhet" så jag är ändå rädd för att säga så om någon då jag vet hur mycket det skadar.

 
Ingen bild

C

24 februari 2013 17:05

Jag blir lika arg varje gång jag hör det ordet. "Åååååh hon cuttar sig. Jävla emo!" Finns inget som gör mig mer irriterad. Okunskap. Hatar det.

Sara Modigh

24 februari 2013 18:38

Ja jag håller med. Jag känner exakt likadant. Därför har jag så svårt för alla ungdomar som använder det ordet om sitt eget självskadebetende.

 
stella

stella

28 februari 2013 20:56

Jag tror också att för vissa så är det lättare att vara oseriös och använda sånna ord än att faktiskt ta tag i det på riktigt.
Men sen är det synd att många av dem ger självskadebeteende ett så oseriöst rykte och att folk blir stämplade som "cuttande emos" istället för känsliga individer som behöver stöd.

http://fastfrusen.blogg.se

Sara Modigh

1 mars 2013 04:32

Ja, så skulle mycket väl fallet kunna vara.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards