En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 25 mars 2013

Ersättning för ärr

Av Sara Modigh - 25 mars 2013 20:08

För ett par veckor sedan kontaktade jag mitt försäkringsbolag angående mina ärr för att höra om jag kunde få ersättning. Jag tänkte först inte gå ut med det öppet då jag kände att risken är stor att jag får otrevliga kommentarer.

Men ibland måste man kanske tänka mer på andra än sig själv. En av det största anledningar till att jag skriver är ju för att andra människor ska kunna läsa, få information och kanske lite hjälp och tips. Tror att det finns många som är i min situation. Många år av psykisk ohälsa som ledde dem till ett självskadebeteende. Sedan står man där med fullt med ärr. Att genom gå laserbehandling eller operationer för att minska stora ärr är dyrt. Men man kan (om man har en bra försäkring) få ersättning för sina ärr. Då kan man med hjälp av de pengarna kunna betala en laserbehandling till exempel. 

    

  Jag vill med detta informera ungdomar att ni kan få ersättnig så att ni kan få pengar till behandling

 
 
Bella

Bella

26 mars 2013 00:39

Trodde du inte ville dölja dina ärr på dina armar !!

http://www.lsabelles.bloggo.nu

Sara Modigh

26 mars 2013 14:28

Jag vill inte känna mig tvingad att gömma mig. Jag vill inte bli dömd på förhand och jag vill kunna klä mig hur jag vill utan att folk ska lägga sig i. Jag avskyr mina ärr mer än något annat. Men dem är en del av mig som jag måste lära mig leva med. Vilket jag inte kan göra om jag ständigt måste tänka på att gömma den delen.

 
Ingen bild

Ida

16 juni 2013 12:27

Hej.
Jag har också ärr på mina armar som jag inte är så stolt över och jag har lidit rätt mycket pga detta. Vill aldrig gå ut i kortärmat tex eftersom jag är rädd för att folk ska döma mig. Ingen i min familj vet ens om detta.
Men min fråga är om man måste ha sökt läkarvård för ärren för att man ska få ersättning? Eller finns det några andra krav?

Ha det bra.

Sara Modigh

16 juni 2013 15:20

Det enda kravet som finns (vad jag vet)är att man ska ha varit försäkrad under tiden som man självskadade(och att man har kvar försäkringen)
Det bästa du kan göra är att ringa din försäkring och fråga om du kan få ersättning för självskadeärr. Behöver de något speciellt, som foton eller läkarutlåtanden så kommer du få veta det då.
Jag behövde bara skicka in bilder på mina ärr. Men jag hade då redan fått ut en ersättning för mina psykiska diagnoser, Alltså hade de redan "bevis" på att jag var sjuk. Så kan ju hända att man måste bevisa något sådant. Men jag tror inte det.
Jag önskar dig all lycka!

 
Ingen bild

Bibi

24 augusti 2013 09:14

Hej! är en tjej på 16 år som också har haft ett självskadebeteende, jag har varit självskadefri ett tag nu och börjar må bättre och är en mer posetiv tjej, jag hatar mina ärr, varje gång jag ser dom tänker jag på min jobbiga uppväxt och mobbningen i skolan och hemma, och jag vill få bort dom, inte bara för att dom påminner mig om mitt förflutna men också för att jag saknar att kunna gå med kortarmade och shorts, hur tar jag tag i detta med laserbehandling? ska jag kontakta en läkare eller snacka med BUP?

Sara Modigh

24 augusti 2013 15:09

Du får börja med att kontakta din vårdcentral för att prata med en läkare om remis till et ställe där man kan genomgå laserbehandling. Sedan tror jag de vore bra om du pratar med BUP för att lära dig acceptera dina ärr.
För faktum är , hur många laserbehandlingar du än gör så kommer inte ärren att försvinna.

 
Ingen bild

Jacob

25 november 2013 11:45

Har ganska massiva ärr. Ett självmordsförsök, blev 80 styng, allt i allt kanske 100 ärr. Skämdes första 4 månaderna men nu inte ett piss, om folk inte tycker om mig pga ärren, vilken jävla tur jag har, slipper slösa tid på skräp folk..

Ska kolla om jag också kan få Ersättning.

Sara Modigh

25 november 2013 14:43

Ja, gör det. Man förlorar ju inget på att testa!

 
kirse

kirse

2 december 2013 13:34

hur gjorde du för att få ersättning? hur gick du tillväga? ska själv försöka få detta nämligen !

http://www.cyanidhora.webblogg.se

Sara Modigh

2 december 2013 13:47

Jag ringde till mitt försäkringsbolag och frågade om det fanns chans till att få ersättning för självskade-ärr. De bad mig då skicka bilder på mina ärr så jag mailade bilder på ärren och efter ett par veckor fick jag en ersättning efter som mina ärr bedömdes vara vanställande och framträdande.

 
Ingen bild

ida

6 augusti 2015 14:56

Hej, jag går igenom samma som dig, massor med ärr på kroppen. Vilket försäkringsbolag har du? :)

Sara Modigh

6 augusti 2015 16:40

Trygg hansas barn och ungdomsförsäkring

 
Ingen bild

Jill

24 augusti 2015 12:59

Hoppas jag får fråga, vilket försäkringsbolag du har? Och, om du vill svara, hur många/stora ärr du har? Jag ska ansöka om ersättning för mina självskadeärr, har nu varit skadefri i 5 månader och vid 12 månader kan jag ansöka. Mitt försäkringsbolag har max. 150.000 ersättning. Vet att det inte går att gissa ens vad jag kan få. Men jag har måånga ärr, hela vänstra armen och båda underbenen är förstörda. Har även fler ärr på lår, mage, hals och händer... Hoppas på en ersättning ungefär vid ditt belopp!

Sara Modigh

24 augusti 2015 14:33

Ärren måste klassas som vanställande för att få ersättning och det är såklart olika beroende på vilket försäkringsbolag man har.
Det bästa du kan göra är att höra med det bolaget du hör till om de ger ut någon ersättning för dina ärr.

 
Ingen bild

Jill

24 augusti 2015 17:45

Jo jag vet att jag kommer få ersättning. Det var därför jag undrar vilket bolag du har och hur omfattande dina ärr är, om du vill berätta såklart 😊

 
Ingen bild

Jill

24 augusti 2015 17:53

Såg nu att du har samma försäkring som jag, fast jag har gått över till vuxen nu hos trygghansa men allt som har ed min psykiska sjukdom att göra bedöms utifrån barnförsäkringen.
Så om jag får fråga, har du "bara" ärr på armarna, var det dessa du fick ersättning för?

Sara Modigh

24 augusti 2015 19:24

Jag har ärr både på armar och ben, men jag sökte bara ersättning för armarna. Ärren som jag har där bedömdes vara i omfattande och klart vanställande grad. Jag har både många och rätt stora ärr på armarna.

 
Ingen bild

Jill

24 augusti 2015 20:58

Okaj! Du har ingen bild som visar dina armar? Förstår om du inte vill det dock :-)

 
Ingen bild

Jill

24 augusti 2015 21:05

Jag såg nu några bilder du har runt på bloggen. Förlåt om jag varit närgången! Men jag nojjar mig så inför denna ersättning, det var bara därför jag undrade.

Sara Modigh

24 augusti 2015 22:52

Det är ingen fara. Jag hoppas att du får svar från försäkringsbolaget snart.

 
Ingen bild

Jill

24 augusti 2015 23:32

Jag vet redan hur det ligger till med försäkringsbolaget. Jag behöver vara skadefri ett år, jag har varit det i fem månader nu. Sen skickar jag in foto. Jag är bara otålig och försöker själv räkna ut ungefär hur mycket ersättning jag kan få, för jag behöver verkligen pengarna. Men jag vet ju att det är ganska lönlöst att försöka gissa sig fram...

Sara Modigh

25 augusti 2015 00:10

Ja att räkna på att få pengar är ju egentligen väldigt dumt. För det är inte alls säkert att man får något.
Om det ligger så långt i framtiden så kanske det är bättre att försöka släppa de tankarna ett tag och ta upp det igen när det är mer aktuellt.

 
Ingen bild

Jill

25 augusti 2015 00:23

Fast, att jag får någonting är väl rätt självklart? De ersätter självskadeärr och jag har väldigt många och stora sådana.

Sara Modigh

25 augusti 2015 01:05

Det krävs ju alltid en bedömning innan något är garanterat så jag menar bara att det är dumt att ta ut något i förskott.

 
Ingen bild

Jill

25 augusti 2015 12:00

Men den ersättning du fick var bara för armarna? Får man fråga varför du inte sökte ersättning för dina andra ärr?

Sara Modigh

25 augusti 2015 14:41

Jag sökte för de ärren som är synliga. De jag har är på ställen som man inte direkt någonsn visar

 
Ingen bild

Nathalie

9 juni 2017 14:46

Hej Sara! Din blogg kom upp när jag sökte angående mina acneärr. Nu är jag medveten om att detta är ett gammalt inlägg men såg att du fortfarande skriver inlägg och hoppas därför att du kanske kan hjälpa mig! Min fråga är om du sökte ersättning via personförsäkring eller hemförsäkring? Samt hur långt efter att du fått acne som sedan resulterat i ärr du valde att söka ersättning? Jag har ärr i ansiktet och har haft i många år. Alltid trott att man ej kan söka ersättning!

Sara Modigh

9 juni 2017 18:03

Hej Nathalie!
Jag sökte ersättning för vanställande ärr på min kropp och inte ärr efter acne. MEN jag tycker definitivt att du ska höra av dig till ditt försäkringsbolag och kolla med dem.
Jag fick min ersättning från min personförsäkring på Trygg hansa.
Jag tror inte det bör spela någon roll om ärret kommer från sjukdom, olycka, acne eller operation. Ett ärr är ju alltid ett ärr och ersättningen betalas ju ut räknat efter hur vanställande ärret ses som.

Så som sagt, ring eller maila ditt försäkringsbolag. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards