En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under juli 2013

Av Sara Modigh - 13 juli 2013 15:00

Jag har vart sjukskriven väldigt länge nu. 

Jag är det av en anledning och det är att med min hälsa just nu skulle jag inte klara av att ha ett jobb. Men jag önskar att jag kunde klara det. Jag önskar att jag kunde gå tillbaka till skolan och plugga. Jag önskar att jag orkade / klarade av att jobba. 


Jag kämpar och kämpar för att må bättre, och visst har jag gjort framsteg. Men ibland blir jag så frustrerad över att mina problem inte bara kan ta och försvinna. 


Jag gillar inte att tänka på framtiden, på utbildning och jobb. För jag mår alltid så dåligt v det. Jag känner mig dålig, meningslös och missanpassad då jag måste tänka på att jag inte har ett jobb på grund av min psykiska ohälsa. Mitt självförtroende när det gäller skola och jobb ligger dessutom på noll rätt ofta. Så fort jag tänker "det skulle jag vilja jobba med i framtiden" så skriker mitt dåliga självförtroende "Du kommer aldrig klara det, Du kan ju inte ens ta hand om dig själv"



Av Sara Modigh - 12 juli 2013 16:58

Om man utgår från att Gud existerar och räknar lite på hur många gud har dödat utifrån det som står skrivet i bibeln så får man fram siffror som visar att Gud är den fjärde största folkmördaren genom tiderna. 


VemAntal dödade
Adolf Hitler (nazitysklands ledare)46 miljoner
Mao Tse Tung (kinesisk diktator)45 miljoner
Hideki Tojo (japansk diktator)35 miljoner
Gud (allsmäktigt väsen)24,6 miljoner
Josef Stalin (sovjetisk diktator)20 miljoner
Leopold II (belgisk kung)5-30 miljoner
Vladimir Lenin (rysk revolutionsledare)5 miljoner
Kim Il Sung (nordkoreansk diktator)3 miljoner
Saddam Hussein (irakisk diktator)2 miljoner
Pol Pot (kambodjansk diktator)1,7 miljoner
Ion Antonescu (rumänsk diktator)800 000
Théoneste Bagosora (rwandisk militärofficer)800 000
Benito Mussolini (italiensk diktator)400 000
Idi Amin (ugandisk diktator)300 000
Satan (ondskans yttersta väsen)10 (enligt Bibeln)

 

Många av morden känns också uppenbart oberättigade - som till exempel dödandet av barn och oskyldiga människor / civila.

Bland sådana exempel finns björnar som attackerar 42 barn, Jefta som offrar sin dotter, Gud dödande kung Davids barn för att straffa David, Gud tillfogar tusentals om inte miljontals civila med tumörer, Moses armé dödade kvinnor och barn, etc. Många av bibelns folkmord saknar siffror men med uppskattningar från Steve Wells , som skrivit boken Drunk with Blood: God's Killings in the Bible kommer man upp i nära tjugofem miljoner som blivit dödade av Gud. Han har mördat betydligt många fler än Satan som enligt bibeln endast dödade tio.

Det innebär att om man inte räknar med de händelser där siffror inte står med utan enbart räknar det som faktiskt står i bibeln så har Gud dödat  2,476,623 fler människor än Satan


 

 

 

 

 

http://dwindlinginunbelief.blogspot.se/2010/04/drunk-with-blood-gods-killings-in-bible.html

http://www.vemihelvete.se/2012/01/gud-och-andra-folkmordare.html#sthash.XTPkgjpY.dpuf

Av Sara Modigh - 12 juli 2013 01:47

Snart fyller jag år igen. Tjugotre år blir jag denna gången.


Blir så ställd varje gång jag får frågan "vad önskad du dig i födelsedagspresent". Tycker att det är svårt att önska mig saker. Men nu har jag tagit och funderat och kommit fram till en önskelista.


Önskelista

* Tv-Serier: The mentalist säsong 4 , Mike & Molly säsong 2


* Filmer: Margaret http://cdon.se/film/margaret-22786617 , Journey 2 http://cdon.se/film/journey_2%3a_the_mysterious_island_(3d_blu-ray)-20987191 ,

This is 40 http://cdon.se/film/this_is_40-22878648 , Timothy Greens märkliga liv http://cdon.se/film/timothy_greens_m%C3%A4rkliga_liv-22791678 och 10 Years http://cdon.se/film/10_years-22717460



*Spel, Till exempel någon av dessa: (nya) Famiiljens Frågespel , Svenskar - inte så lagom som vi tror...  , Bezzerwizzer - Underhållning familj eller original, Går alla i Kina upp och ner? , Bezzerwizzer - Mini Familj, Smart 7: För hela familjen, http://www.worldofboardgames.com/familjespel/fragor/mest_salda 


*Svarta "tjejfoppatofflor" sånna här http://www.nicework.nu/crocs-shayna-en-mary-jane-inspirerad-sko.html
eller typ sånna http://www.nicework.nu/crocs-jayna-women-black-snygg-ballerinamodell.html


* Öronhängen http://ladyofthelakesmycken.jetshopfree.se/ear-cuff-set--lady-of-the-lake-smycken-p-1021-c-199.aspx


*Presentkort på A6


*http://www.bokus.com/bok/9789179242268/vansinnets-historia-under-den-klassiska-epoken/

Av Sara Modigh - 12 juli 2013 00:47

Stötte på ett inlägg på ett forum:

 

För att kunna  "en hel del om psykisk ohälsa" verkar TS inte förstå att Hypokondri är en sjukdom och inte går över för att TS blir arg och säger åt personen att sluta oroa sig. 

Hypokondrikern rår inte för att hon blir rädd och orolig. Tänk dig själv en situation där ditt barn är riktigt svårt sjuk och ingen hjälper dig. Kan du då kontrollera din ångest och sluta vara orolig? För alla hypokondrikerns känslor, instinkter och tankar skriker att  hon eller hennes barn är verkligt sjuka. Det är inte sant för dig, mig eller läkare. Men för hypokondrikern är de det.

 

När du förringar hennes känslor kan det göra att hon blir mer och mer övertygad om att hon måste kämpa för att få rätt diagnos och att rädda sig själv alternativt sitt barn.  Det är inte ditt jobb att ta hand om eller försäkra Hypokondrikern att hon och barnen är friska. Men det är viktigt att hon kan få hjälp med sin svåra ångest.

Det är viktigt att försöka hålla sig lugn och sansad, Svara ALDRIG på medicinska frågor när hypokondrikern frågar något , utan hänvisa till en terapeut.   Påminn hypokondrikern om vad läkaren sa förra gången, eller hur det visade sig att "fläcken på barnets knä bara var ett vanligt blåmärke som försvann, Ingenting farligt hände" Då kan hon förhoppningsvis lugna sig och inse att det förmodligen kommer bli bra nu också. 

 

Det är svårt att leva nära någon med psykisk ohälsa och man glömmer gärna bort att den sjukes känslor inte alltid stämmer överens med verkligheten. Så som sagt, Hypokondrikern känner sig lika oroad som en förälder till ett dödssjukt barn fast barnet är helt friskt. Glöm aldrig det!

Av Sara Modigh - 11 juli 2013 17:45

Denna veckan vill jag tipsa om ett sällskaps spel som heter Alias.

 

Det går ut på att man under tid ska förklara så många ord man kan för sitt lag, utan att nämna ordet.

 Man får gå ett steg fram för varje rätt ord laget samlat på sig, och först i mål vinner.

Vi brukar spela med 2-3 personer per lag och en spelomgång tar mellan 30-60 minuter.

 

Det är ett spel som jag gillar, speciellt om man har roliga spelkamrater. 

Man skrattar mycket under spelets gång. 


Jag ger Alias tillsammans med bra spelkamrater  5 av 5 Fluffisar

 


Av Sara Modigh - 11 juli 2013 00:15

Nu börjar jag bli riktigt, riktigt frustrerad. Har haft dessa helvetiska myrkrypningarna dygnet runt i tre veckor nu. 

Jag står inte ut!

Jag har försökt att ta det lugnt, Undvika situationer som ger mig ångest och jag har till och med börjat ta sobril i bland trots att jag inte känner någon ångest. Så är verkligen myrkrypningarna ångest. Borde det inte försvinna när jag ta ångest dämpande i så fall?


Det är jättesvårt att skriva i bloggen på grund av alla myrkrypningarna i händerna och jag kan knappt gå eller stå på grund av myrkrypningarna i benen och magen. 


Så ni som följt min blogg länge kanske har känt igen några av den senaste tidens inlägg då jag kopierat gamla inlägg och lagt upp igen.


Jag hoppas att jag kommer må bättre snart så jag kan skriva ordentligt igen.

Av Sara Modigh - 10 juli 2013 20:15

 

Jag står för de val jag gjort i mitt liv vare sig de var bra eller dåliga..

Av någon anledning uppfattas detta som om jag söker uppmärksamhet..

Att stå för vad man har gjort (i mitt fall haft ett självskademissbruk) och att skryta över att man skär sig tycker jag är så otroligt olika saker.. Jag går inte runt och skryter om hur djupt, ofta eller mycket jag skurit mig.. 

Jag har däremot gått ut i t-tröjor och linnen på sommaren precis som alla andra gör. Betyder det då att jag skryter om mina ärr, eller att jag e stolt över dom?
NEJ de gör de inte. Jag har precis samma rättigheter att gå iförd linnen som alla andra.
Att jag inte alltid döljer mina ärr, speciellt inte hemma i min lägenhet betyder inte att jag vill ha uppmärksamhet. Att jag visar mig själv som jag ser ut och hur mitt liv är betyder inte att jag är stolt över allt. 
Jag orkar bara inte lägga all min energi på att dölja min sjukdom och dom ärr som den har lämnat efter sig.
Jag lägger hellre den energin på att bli frisk..

Och precis som jag har sagt så många gånger.. Uppmärksamhet? Vem vill ha den uppmärksamheten man får av att ha ett självskadebeteende? Man blir mobbad, kränkt och nedtryckt av samhället. Varför skulle man vilja det?

Av Sara Modigh - 9 juli 2013 23:45

GMPO (kopia)

Jag startade en grupp på Bilddagboken (ja, jag vet att det heter dayviews nu.)

Jag har i alla fall startat en grupp där personer som mår dåligt kan söka gemenskap. Jag har fått mycket positiv respons på detta. Men även negativ.

Det är alltid tråkigt när det man gör missuppfattas. För mig var en stor del av mitt dåliga mående känslan av ensamhet. Jag tror inte riktigt att alla kan förstå det och får då intrycket av att personerna bara vill ha uppmärksamhet. Men det är inte det som det handlar om. Man vill bara ha förståelse och känna att man inte är ensam om att känna som man gör.  Man vill se att det går att bli frisk och man vill få stöd av andra när man har det svårt. Jag vet inte varför just psykiskt sjuka har fått stämpeln "uppmärksamhets sökande" , Tror att det har med den bristande undervisningen om psykisk ohälsa som man får i dagens samhälle. Ingen skulle kalla personer med diabetes för uppmärksamhets sökare om de berättade om sin sjukdom. Ingen skulle kalla en person med gluten intolerans för uppmärksamhets sökande om den gick med i en grupp där man kan dela sina erfarenheter och bli vän med andra med samma problematik.  Det verkar bara vara psykiskt sjuka som bara vill ha uppmärksamhet när de söker förståelse på samma sätt som många andra som lever med en sjukdom gör. Tycker att det är tråkigt att folk har den uppfattningen. Till skillnad från vad många verkar tro så väljer vi faktiskt inte att må som vi gör. Lika lite som någon väljer att gå och skaffa sig en hjärntumör kan vi välja en psykisk sjukdom att få.

Tyvärr kommer man väl aldrig helt kunna komma i från folks fördomar och vägran att försöka förstå.  Men vi får inte låta de obildade fördomsfulla och trångsynta människorna styra oss till tystnad. Vi ska inte gömma oss bara för att dem tycker att vi borde det. Vi lever ändå på 2000-talet och inte 1700-talet!


#gemmpo


Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards