En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2013

Vad ska man göra när man är ledsen?

Av Sara Modigh - 31 augusti 2013 14:00

 

Det är nog en fråga vi alla ställer oss själva någon gång i livet.  Ibland kan det vara väldigt svårt att veta vad man ska göra när man är ledsen.


Jag gillar att krypa ner i min säng och kolla på någon tv-serie, kramas med Fluffis och kanske äta lite frukt när jag är ledsen. Trygghet är en stor tröst för mig, så jag dras till saker som jag uppfattar som trygga när jag är ledsen eller mår dåligt.  Jag tror att det är viktigt att vi alla gör saker som vi mår bra av när man är ledsen oavsett om det är att träna, sova, titta på tv eller umgås med vänner.


Ibland kan det vara skönt att prata med någon om hur man känner, och då kan man till exempel vända sig till jourhavande kompis/medmänniska eller präst


Jag har själv aldrig gillat att prata om mina känslor. Därför har skrivandet blivit väldigt viktigt för mig. Jag skriver i min blogg för att få ur mig mina tankar och känslor. 


Jag har ringt ett journummer en gång i mitt liv och jag tyckte det var jättehemskt. Jag ringde till BRIS när jag var elva år. Det var någon vecka efter terroristattentaten mot world trade center och jag var livrädd att det skulle bli ett nytt världskrig. 

Det samtalet minns jag än i dag. Jag slog numret med hjärtat i halsgropen, och när en kvinna svarade och lät precis som min gamla lågstadiefröken blev jag helt chockad och hasplade ur mig "det är Sara"

Kvinnan sa lugn "Hej Sara, Vad kan jag hjälpa dig med, är det något speciellt du undrar eller vill prata om?"

Jag stammade fram "kommer det bli krig här?" 

"Nej, Det tror jag inte är särskilt troligt" sa kvinnan lugnt

Jag sa "okej" och lade på luren. 


Efter det samtalet har jag aldrig vågat ringa igen. 

Men om man inte är rädd för telefoner och tycker att det är skönt att  prata med någon så finns det flera jourlinjer man kan ringa.


 


Att vara ledsen eller nedstämd någon gång i bland är helt normalt. 

Det kan då vara skönt att spendera lite tid ensam. 


Men om nedstämdheten varat över två veckor tillsammans med problem som till exempel:  

  • får svårt att påbörja och ta itu med saker och ting.
  • får försämrat minne och svårt att koncentrera dig.
  • blir rastlös.
  • känner ångest och är lättirriterad.
  • känner dig värdelös och har svåra skuldkänslor.
  • får försämrad aptit och går eventuellt ner i vikt.
  • är väldigt trött, trots att du sover.
  • har sömnproblem, till exempel att du vaknar tidigt med ångest och oro.

 Kan man behöva prata med en kurator för att få hjälp.

 

Oavsett om du bara är ledsen för stunden eller är mer långvarigt nedstämd är det viktigt att ta hand om sig själv. 

Gör saker som du brukar tycka är roliga även om du inte känner för det. Det är viktigt att hålla fast vid sina rutiner för att inte sjunka djupare ner i sin sorg. 

Ät ordentligt, sov på regelbundna tider och lyxa till vardagen lite då och då genom att kanske ta ett mysigt bad, köp tröjan du så länge velat ha eller ge dig själv en glass. Det är viktigt att hitta ljusglimtar att hålla fast vid när man är ledsen. 

 

Nedstämdhet är något naturligt som kommer och går genom livet  och behöver man inte vara rädd för att släppa fram även negativa tankar och känslor. Att alltid trycka ner sådana känslor kan i stället skapa mer oro och ångest än det dämpar.. Men nedstämdhet försvinner av sig självt i de allra flesta fall, även om det i bland tar tid. 

 

Så vad kan man göra när man är ledsen?

 

  • Umgås med vänner
  • Gå en promenad
  • Dansa till glad musik
  • Ta ett bad
  • Kela med ett husdjur
  • Skriv en dikt om dina känslor
  • Träna
  • Ring någon
  • Titta på en film
  • Spela datorspel
  • Sov
  • Prata om det som gör dig ledsen
  • Lyssna på musik
  • Gråt
  • Skratta
  • Pyssla

 Det finns säkert oändliga saker man kan göra för att må bättre när man är ledsen. Om du har en hobby använd dig av den för att hitta på något.



Brukar ni göra något speciellt när ni är ledsna? 

 

 
 
Ibrahim Fattah

Ibrahim Fattah

5 november 2014 19:03

Bra tips!
Just nu var jag lite ledsen men att läsa gör mig en liten aning gladare. Att läsa är bra! Man blir bättre på att läsa, man får i sig oändligt med fantasi och man blir gladare!
Tack och hej

http://Jjdjdj.:)

 
Ingen bild

Kamila

5 april 2015 21:13

Vad fint du skriver! Jag är ledsen fast jag vet inte varför!!
Är så trött på att vara ledsen "utan anledning"😪💗

Sara Modigh

5 april 2015 22:14

Tack Kamila.
Det är alltid jobbigt när man känner sig ledsen och inte vet varför. Men ibland är man ledsen utan att det egentligen finns någon tydlig orsak till det.
Förhoppningsvis går det över om ett tag om man hittar saker som man kan glädja sig åt.

 
Ingen bild

Eva

15 april 2015 23:11

va man göra om man hatar en person

Sara Modigh

16 april 2015 11:00

Allt beror ju på vad det är för person.
Men det bästa är att försöka frigöra sig så mycket som möjligt från den personen. Undvik personen och tänk på annat.
Att hata skadar bara dig själv i längden så försök att släppa alla känslor och tankar på personen du hatar och fyll ditt liv med sådant du tycker om istället :)

 
Ingen bild

Filippa

1 maj 2015 08:41

Tack för det här inlägget! Har varit så ledsen att jag inte vet vart jag ska ta vägen både igår och idag och det var därför jag hittade hit via en sökning på Google. Du påminde mig om att det är ok att vara ledsen, att det kan vara bra och rensande att vara precis så ledsen man vill vara och att alldeles vanliga saker man brukar göra kan få en glad igen.

Sara Modigh

1 maj 2015 10:28

Jag är glad att du tyckte att mitt inlägg var till hjälp :)
Hoppas att du mår bättre snart igen!

 
Linda

Linda

7 maj 2015 20:47

Jag har varit ledsen ett tag,men jag vet inte varför.Jag kan helt plötsligt börja gråta jätte mkt när jag sitter på lektion och då går jag ifrån ett tag.

http://Saramodigh.bloggplatsen.se

Sara Modigh

7 maj 2015 21:02

Hej Linda?
Tråkigt att höra att du känner dig så ledsen. Vet du om det är av någon speciell anledning eller är det bara ändå?
Finns det någon eller något som kan hjälpa dig tror du?

PS. Du behöver inte skriva i min bloggadress som signatur. Där skriver du bara om du har en egen blogg som du vill kommentera med.

 
Ingen bild

annonym

27 juni 2015 20:48

Jag har varit på läger och så träffade jag en ledare som fyller sexton år.. (tjej).
Hon var super snäll mot mig..jag tror på gud..så det var ett kristet läger...hon var som en mamma eller syster till mig...men jag skulle åka hem så gav jag henne en kram såklart...och jag har hennes nummer.. Men tänk om vi tappar kontakten??
Hon bor också långt ifrån där jag bor....jag har varit deppig och jag gråter hela tiden....vad ska jag göra?
Har ni en idé så skriv det!

Sara Modigh

27 juni 2015 21:15

Jag förstår att det känns jobbigt nu. Jag vet inte riktigt hur gammal du är. Men försök att berätta hur du känner och se vad denna tjejen säger om det.
Tyvärr är det ju ofta så att lägervänner/semestervänner är sådana som man ofta tappar kontakten med. Men det behöver ju inte vara så.
Jag hoppas att det kan lösa sig för dig.

 
Ingen bild

Ida

12 juli 2015 11:35

Jag mår dåligt väldigt ofta pågrund av vänner, kompisar, föräldrar och annars att jag är sjuk.
Vad ska jag göra?

Sara Modigh

12 juli 2015 19:12

På vilket sätt mår du dåligt på grund av dessa personer?
Finns det något de skulle kunna göra för att du ska må bättre, är det att de inte förstår eller att ni inte kommer överens?

Det är väldigt svårt. Men om du mår dåligt av dessa personer kanske du behöver hitta nya vänner, någon som du mår bra med.
Du behöver också hitta alla småsaker i livet som gör dig glad. Det behöver inte vara stora saker som ger jättelycka. Bara sådant som du är glad eller tacksam att du har. En skön säng, en bra tv-serie, en fin och vacker dag och så vidare. Det är de små stunderna i livet som gör skillnad. Tyvärr är de flesta dåliga på att uppskatta och ta tillvara på dem.
Försök göra saker för dig själv som du mår bra av.

 
Ella

Ella

10 december 2015 10:33

Jag är ledsen i skolan för de har hänt så mycket just nu , mammas o pappas skildes mäsa och mobbad sedan 1 (inte mera fo ja böt skola) men jag har hela tiden sad tankar o ja har jätte svårt att sova för ja får så mycket sånt i huve gammla minen och sånt :( vet du hur ja kan gö? 14 år

http://Ingen

Sara Modigh

10 december 2015 12:03

Jag tycker att du ska gå och prata med kuratorn på din skola. När livet känns så jobbigt som du beskriver behöver man en vuxen människa som man kan prata med och som kan se till att man får den hjälp man behöver.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen om du inte vill prata med någon i skolan.

Här är en jättebra länk ( http://www.umo.se/Att-ta-hjalp/ ) som jag tycker att du borde läsa. Jag tror att det kan hjälpa dig.

Mina föräldrar skildes också när jag var i din ålder och de enda jag kan säga är att det var hemskt i början. Men sen blev allt hur bra som helst. Men det är en storomställning och det tar ett tag att vänja sig.

 
Ingen bild

Ludvig

23 januari 2016 22:45

Hej ville bara säga tack för detta inlägg! Hjälpte mig med diverse problem jag har! Stort tack!

 
Ingen bild

Ludvig

23 januari 2016 22:53

Hej och stort tack för inlägget! Jättebra skrivet och du påminde mig om att det är ok att vara ledsen ibland. Stort tack igen och fortsätt skriv, det är du bra på!

Sara Modigh

24 januari 2016 01:31

Tack själv för en fin kommentar :)

 
Anonymt

Anonymt

6 mars 2016 09:18

Hej jag är en tjej på tolv år som smsade en kille jag gillade med mitt nummer men kallade mig inge för mitt namn för att jag var rädd att han skulle bli arg men sen igår så fick han reda på att det var jag och jag kan knappt såväl vill inte leva och massa annat kan du hjälpa mig?

http://?

Sara Modigh

6 mars 2016 11:08

Det bästa du kan göra är att prata med kuratorn på din skola eller någon annan vuxen i din omgivning som du litar på. Det kan vara en lärare, en förälder, en kompis förälder, mor- eller farförälder. Bara du pratar med någon som kan hjälpa dig. Det är väldigt viktigt att du tar kontakt med någon vuxen i din omgivning och berättar detta och hur du känner och att du behöver hjälp.

Att ha tankar om att man inte vill leva mer är väldigt allvarligt och du behöver hjälp av någon som faktiskt kan se dig och träffa dig.
Jag kan inte göra mycket från andra änden av en datorskärm. Jag tror att du skulle behöva komma i kontakt med en vuxen människa som har erfarenhet av att hjälpa barn med sådana tankar och det gör du nog bäst hos en kurator på till exempel Ungdomsmottagningen.

Jag rekommenderar också att du går in på http://www.umo.se/Att-ta-hjalp/ och läser lite om vart du kan vända dig för att få hjälp.

 
Ingen bild

Wilma

4 maj 2016 22:30

Hej jag är en tjej på 16 år!
Mitt liv har inte alltid varit jätte bra och jag har varit ledsen rätt ofta på grund av allt som händer. Mina föräldrar har nyss skiljt sig, min kompis dog i cancer för 4 månader sen och jag har träffat en kille som knappt har någon tid för mig. Vad ska man göra i denna situation när man bara blir ledsen över allt? Jag gråter nästan varje dag, vad ska jag göra?

Sara Modigh

5 maj 2016 01:36

Hej Wilma, det låter som att du har det rätt tufft just nu. Det har skett många överväldigande händelser på kort tid och det är klart att det rör upp känslor. Jag tror att du skulle må bra av att ha en vuxen människa som du kan prata med, till exempel kuratorn på din skola. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen om du behöver råd och stöd.
Jag beklagar verkligen att du förlorat din kompis, att förlora någon som står nära är en fruktansvärd upplevelse. Men smärtan och sorgen blir lättare att bära med tiden.

Jag hoppas att du hittar någon du kan prata med som kan stötta dig igenom den här tiden!

Med vänlig hälsning, Sara

 
Nora

Nora

15 juli 2016 19:24

Hej vad ska man göra om man är arg då 😄Läste inte igenom hela så ska kålla men endå så är det min fråga

http://Ingen

Sara Modigh

15 juli 2016 20:10

Ja, nu handlade ju just detta om vad man ska göra om man är ledsen. Men många av tipsen fungerar även om man känner sig arg. Så som att ringa en jourlinje, göra något man känner sig trygg av som att krypa ner i sängen framför en rolig film.

Alla sakerna egentligen som jag listade funkar ju även om man känner sig arg.

Umgås med vänner
Gå en promenad
Dansa till glad musik
Ta ett bad
Kela med ett husdjur
Skriv en dikt om dina känslor
Träna
Ring någon
Titta på en film
Spela datorspel
Sov
Prata om det som gör dig ledsen
Lyssna på musik
Gråt
Skratta
Pyssla

 
Ingen bild

barry

6 augusti 2016 19:58

Det Dr.SUNNY kan du maila honom om du behöver hjälp i deras förhållande drsunnydsolution1@gmail.com
Jag lovar att dina problem löses omedelbart. Efter att ha varit i relation med honom i sju år, han lämnade mig, jag gjorde allt Kan jag ta honom tillbaka igen, men allt förgäves. Skulle för den kärlek jag känner för honom, bad han, men han vägrade att jag förklarade mitt problem till någon på nätet och hon föreslog att jag skulle snarare postade en spellcaster som kunde hjälpa mig att föra honom ett pass tillbaka, men jag är killen som aldrig trott på pass, hade han inget annat val än att prova det, skickade hjul, sade inget problem så blir allt bra inom tre dagar, mitt ex tillbaka till mig inom tre dagar, var passet avgivna och överraskande, den andra dagen , var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, svarade han samtalet och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hänt, jag ville, som jag älskar så mycket. Jag var så glad, överraskad. Sedan gjorde jag ett löfte som alla vet att de aldrig har en relation problem, som jag kommer att hänvisa till stavnings kannan för att få hjälp. Varje person kan behöva hjälp av hjul, hans e drsunnydsolution1@gmail.com eller ring honom nummer 2348077620669 eller WhatsApp honom med samma nummer

Han gjorde också många stavnings liknande,
(1) du vill att ditt ex tillbaka.
(2) Du har alltid mardrömmar.
(3) För att främjas på sitt kontor
(4) Vill du ha en barn.
(5) Vill du bli rik.
(6) vill behålla din make / maka att vara bara din för evigt.
(7) Behovet av ekonomiskt stöd.
8) Vill du ha kontroll över att äktenskap
9) Vill du vara attraherad av människor
10) Barnlöshet
11) Behöver du en maka / make
13) Hur man vinner din lotteri
14) PROMOTION SPELL
15) SKYDD SPELL
16) period av BUSINESS
17) SPELL BRA ARBETE
18) bot för någon sjukdom / H.I.V
Kontakta honom idag på: drsunnydsolution1@gmail.com

 
Ingen bild

anonym

2 januari 2017 22:09

Hej, du jag har läst dina punkter och det värkar som jag måste prata med en kurator och som att jag har panikångest! Jag har tänkt att jag nog har det i flera flera månader men vågar inte prata med mina föräldrar om det!! VAD SKA JAG GÖRA?? Om jag ska förklara lite mer så känner jag mig världslös och ibland lägger jag mig ner på golvet och försöker att helt enkelt inte leva!! åå ytterligare en gång... vågar ej säga till mina föräldrar!! Och föresten en bra blogg och jag känner genom den här kommentaren så har jag fått prata ut mycket om min känslig också vidare! För att förtydliga att jag inte vågar säga till mina föräldrar så är det för att jag bara är 10 år...

Sara Modigh

4 januari 2017 17:07

Förstår att det känns jobbigt för dig. Finns det någon speciell anledning till att du inte vågar säga något till dina föräldrar?
Jag tycker att det är viktigt att du tar kontakt med någon vuxen i din omgivning som du litar på. Det behöver inte vara dina föräldrar utan kan vara en lärare, kuratorn/skolsköterskan på din skola, någon av lärarna en kompis föräldrar eller någon annan som kan hjälpa dig att få det stöd du behöver.
Du ska inte behöva gå runt och må dåligt i din ensamhet.

 
Ingen bild

Anonym

20 februari 2018 08:42

Hej, vet att detta är gammalt. Men om man inte vet vem sin mamma är, pappa ljugit hela mitt liv, min hund har dött förra året och min kanin året innan. Sen har min kompis sagt att jag inte är värd högre betyg än honom och så har han börjat klaga på mig och inte bara alla andra, är det någonting att vara ledsen för? Vad skulle du säga? För när kompisen började klaga på mig brast jag helt, visade inte det för någon men inombords i alla fall. Vill bara att min lärare ska fråga hur jag mår men är osäker på om han kommer tycka att det är något att vara ledsen för.

 
Ingen bild

Anonym

10 juni 2018 22:39

dessa dagrar är fett svårt för mig och svårare än det här är att jag har ingen som kan lyssna på mig och förstå mina känslor :( nyligen gjorde jag slut med nån som jag älskade och älskar på grund av att han hade inte känslor för mig längre, kan inte ens beskriva hur jag mår verkligen !!!! och kan inte lugna ner mig heller

 
Ingen bild

Okänd

27 juni 2018 00:23

Hej
Jag e 14år, har varit kär en gång tidigare men det gick inte bra, han gillade mig inte tillbaka så jag glömde honom men nu så händer de samma sak fast men min bästa kille kompis, jag börjar få känslor för honom o jag tror att han gillar mig bara som en vän och jag vill inte förlora honom heller så jag tycker att de e fett jobbigt o pallar inte me de så jag gråter typ varje dag för honom, vad ska jag göra?
Svara snälla så fort som möjligt för att jag mår verkligen jätte dåligt:(
Tack

Sara Modigh

27 juni 2018 00:57

Kärleksbekymmer kan vara väldigt jobbigt, och jag förstår att du känner dig ledsen. Tyvärr är det en del av livet och du och alla andra människor kommer tyvärr behöva gå igenom olycklig kärlek nån gång i ditt liv. Det är inte många (om ens någon) som finner "den rätta" på första försöket.
Men alla har vi överlevt sorgen av ett brustet hjärta.
Att du blivit kär i en vän är inget ovanligt och har ni en bra relation kanske ni kan prata om det. Berätta hur du känner och även om han inte känner likadant för dig så kan ni ju ändå vara vänner.

Jag hoppas att det löser sig för dig snart

 
Okänd

Okänd

23 oktober 2019 17:07

Vad kan man göra man ser att någon blir ledsen

http://https://korkortonline.se

 
Okänd

Okänd

23 oktober 2019 17:15

Vad kan man göra när man ser att någon blir ledsen

http://https://korkortonline.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards