En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under september 2013

Av Sara Modigh - 26 september 2013 14:00

 


För lite mer än tre år sedan ringde den lokala tidningen upp mig efter att de hade sett min blogg.

De frågade om jag ville ställa upp på en intervju om unga tjejer som självskadar .

Det ville jag gärna, blev väldigt glad över att bli tillfrågad. Det är ju rätt häftigt att man bloggar lite för sig själv och sedan blir uppringd av folk som vill göra intervjuer och tidningsartiklar. Så jag tänkte visa upp artikeln som kom i tidningen JP första september 2010.

   


#TBT

Av Sara Modigh - 25 september 2013 19:22

Åh, fick en sådan lust att köpa lite nya kläder till katterna nu när det börjar bli lite kallt ute.

Jag har spenderat kvällen med att kika runt på Doggie.se och de har ju så mycket söta kläder där :)


Hittade bland annat en Dracula kostym som jag blev väldigt sugen på att köpa bara för skojs skull. Men det blir det nog inget med haha. 


Jag har handlat på Doggie förut och tycker att de har kläder i bra kvalitet, det enda negativa är att tröjorna ibland  är för korta i längden när man köper kläder till sin katt. Men inte alltid, de flesta linnen och T-shirtar brukar sitta bra. Munktröjor däremot kan ofta sluta väldigt högt upp vilket är lite tråkigt för då fryser lilla Fluffis om rumpan när det är kallt ;)  


Får kika vidare och se om jag köper nått. Jag rekommenderar verkligen doggie till alla som funderar på att köpa hundkläder!


Här är en bild på Fluffis i sin "I´m not fat, Just fluffy" tröja

 

Tycker den sitter jättebra :) Den är lagom i längden även för katter. 



Av Sara Modigh - 25 september 2013 14:00

Deltog i en "tävling" kallad Lucia Rösten om vem som skulle bli en kandidat till att bli Göteborgs Lucia i år, och fick ett mail att jag är en av de 60 personerna som gått vidare till den riktiga uttagningen. 

 

Är jätteglad att jag gick vidare, men måste ju tyvärr säga nej eftersom jag är så sjuk just nu.

Uttagningen skulle vara nu på lördag och jag kan ju fortfarande inte stå på benen. 


Men som sagt kul att jag kom med, det trodde jag verkligen inte att jag skulle göra.


Saknar faktiskt att sjunga och jag har velat vara lucia i hela mitt liv, hade jag levt under andra omständigheter just nu så hade jag verkligen satsat på detta. Men jag måste sätta min hälsa först.  




Jag får leva på minnen från min barndoms sköna dagar ;)

Av Sara Modigh - 24 september 2013 14:45

 Att ha legat på rygg i 5 dagar utan at ens kunna lyfta på huvudet för att kolla vad klockan är utan att få huvudvärk är verkligen frustrerande. 

Jag har försökt att titta på tv , men jag blir snabbt uttråkad. Jag har ju Netflix, men har ingen aning om vad jag ska titta på och orkar inte leta för jag har för ont i huvudet. Så är det någon som vill ge mig några tips på bra serier som finns på netflix så är det väldigt välkommet!

 

Av Sara Modigh - 23 september 2013 15:00

Jag vill aldrig någonsin göra en lumbalpunktion igen. Själva lumbalpunktionen var riktigt obehaglig, men huvudvärken, den är ju inte klok. Jag kan inte stå på benen. Varje gång jag reser mig upp käns det som jag får migrän och headbangar. Och med reser mig upp menar jag använder mer än en huvudkudde. Det är att ligga raklång och stirra i taket som gäller just nu. Igår fick vi till och med köpa middag på Burger king så att jag skulle kunna äta liggandes. Idag orkar jag inte ens gå upp ur sängen , jag är kissnödig men vill verkligen inte resa mig upp för jag vet hur ont det kommer göra.

Detta är så frustrerande. Jag står snart inte ut mer.
Missade mina två småsyskons födelsedagskalas i helgen. Känns verkligen jättetråkigt att jag inte kunde vara med när de firade att de fyller 20 år.
Jag hoppas att de hade roligt i alla fall.

Nu ska jag försöka ta mig till toan innan jag exploderar. Har ni några tips på mat som man kan äta liggandes så får ni gärna höra av er så att jag får i mig lite mat.

Av Sara Modigh - 23 september 2013 14:00

Många människor säger att de inte kan förstå för allt i världen hur någon kan börja självskada för att kontrollera sina inre demoner. 

De säger att det är så långt ifrån människans natur att skada sig själv. Men är det verkligen så?


Är vi människor verkligen så långt ifrån att vara självdestruktiva?


För visst är det väl ändå så att de flesta människor någon gång varit självdestruktiva?

Kanske inte så allvarligt som ett självskademissbruk.. Men visst ägnar sig väldigt många åt självskadande beteenden.


 Som att:

Slå sin hand i väggen när man är arg

Slita sitt hår i frustration 

Slå sig själv på huvudet när man inte kommer på rätt svar
Borra in naglarna i handflatorna när man är rädd

Bita sig i kinderna när man är stressad

Slå sig själv i knät när man skrattar 

Vrida fingrarna när man är nervös

Pilla på sårskorpor eller finnar när man är uttråkad

Och så vidare..

Tror att det är väldigt få människor som ärligt skulle kunna säga att de inte har dessa eller liknande självskadande beteenden som visar sig under extrema känslor. 

För mig så började ju mitt självskademissbruk precis så. Med att jag borrade in naglarna i handflatorna och bet mig själv i kinderna. Jag har flertalet gånger slagit knytnäven i väggen för att kunna hantera de känslor som stormar i mitt inre. 


Om du någon gång varit så rädd, så arg eller så nervös att du slagit, bitit eller på annat sätt reagerat på ett skadande sätt så kanske det inte är så svårt att se hur detta kan utvecklas till att personer som är så rädda och ångestfyllda jämt lär sig att skadan ger utlopp för känslor och att de då också gör ett system av det. 

Ett system där de så fort de olidliga känslorna uppkommer så skadar de sig själva med flit för att få ett snabbt utlopp. 






Av Sara Modigh - 22 september 2013 14:00

 



Tjänar du pengar på din blogg?

Nej det gör jag inte. 


Hur ofta ändrar du din skrivbordsbakgrund?
 
I princip aldrig. Sedan så har jag massa bråte där :P
Men men. Det ska synas att man lever :) 
 
 
 
Vad är typiskt asperger? dom ska göra en utredning på mig om jag har den eller inte men hittar inget bra svar :( t.ex något typiskt asperger beteende?
 
Ja du, Asperger är väldigt olika för olika personer. Men när det gäller Asperger brukar man ofta prata om styrkor och svårigheter. Några av styrkorna kan till exempel vara att man är väldigt intresserad av ett speciellt ämne som man ägnar mycket tid till att lära sig och förstå. Sedan kan man vara väldigt bra på logiskt tänkande och problemlösning. 
Sedan kommer man till svårigheterna som kan vara bland annat sociala svårigheter som kan visa sig genom att man har svårt att förstå hur andra tänker, eller att man har svårt att läsa av andra människor.
Man kan också ha svårigheter med att förstå ordspråk och att "läsa mellan raderna".
 
Vill du veta mer kan du vända dig till http://www.aspergerforum.se/ och läsa lite vad som skrivs där.
 
 
 
Har du någon artist eller slags musik som du lyssnar mycket på?
 
Jag lyssnar inte jättemycket på musik och det jag lyssnar på är väldigt blandat. Men en artist som hängt med (och som jag lyssnar på/ gillar mer än en låt av) är Nick Cave and the bad seeds. Sen gillar jag några låtar av Crash test dummies och System of a down :)
Av Sara Modigh - 22 september 2013 01:15

 

 

♥Jag har fått en blog your heart out award av http://solus.blogg.se

När man får ett sånt award ska man svara på fem frågor och och sedan nominera 5 andra bloggare som har mindre än 100 följare ( glöm inte bort att berätta för dom du har nominerat dom så att dom vet)
 
 
 
 
 
 
 
Vem eller vad uppmuntrade dig till att börja blogga?

Jag började skriva blogg när jag flyttade hemifrån. För mig innebar det en ny start och ett nytt liv. Jag använde bloggen som en dagbok där jag kunde skriva ut allt jag kände. Bloggen var ett verktyg som jag använde för att nå ett bättre mående.
 
Hur valde du ämne att blogga om?
 
Det som jag nämner i frågan ovan om att jag använde min blogg som ett verktyg innebar väldigt mycket att jag skrev i min blogg när jag mådde dåligt eller var arg och frustrerad. Bloggen blev en ventil för alla mina känslor. Mina bloggar ha därför alltid handlat om psykisk ohälsa.
 
Någonting de flesta inte känner till om dig?
 

Jag kämpar just nu hårt för att sluta röka.
 
Vilka tre ord beskriver din stil?
 
Mjukt
Svart
och bekvämt
 
Vad gillar du att göra när du inte bloggar?

Jag gillar att ta det lugnt framför en bra film eller tv-serie tillsammans med min sambo och våra katter. 
 
Jag nominerar:
 
 
 
 
 
och
 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards