En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under september 2013

Av Sara Modigh - 8 september 2013 13:30

 


När man ska gifta sig kommer man oundvikligen till frågan om efternamn. 

Jag och Jakob har inte pratat jättemycket om det än. Men det kommer väl snart då tiden går snabbt. Snart är det bara ett halvår kvar till den stora dagen. 


Så vad ska vi heta? Modigh? Berthilsson? Eller ska vi ta ett nytt namn?

Hur hittar man i så fall på ett helt nytt namn som ingen annan har?


Vad tycker ni?

Vilka är de finaste efternamnen enligt er?


Jag gillar ju lite ovanliga och unika efternamn, därför lutar ju just jag åt att byta till ett helt nytt. 

Jag och Jakob har ju pratat lite om det innan, i flera år faktiskt. Men nu när det börjar närma sig känner jag av någon form av osäkerhet från Jakob. Jag tror han börjar få lite separationsångest från sitt namn :)


Får se hur det blir, Får försöka komma på lite fina efternamn som passar oss båda. 


Sara och Jakob Frostsjö

Sara och Jakob Drakevinge .. Kanske inte, men skulle vara coolt att heta något med drake :P

Sara och Jakob Elfekvist

Sara och Jakob Bjärngrim

Sara och Jakob Törnstål

 

 

Jaa, kanske inte så seriöst. Slumpade fram namnen på Patent- och registreringsverkets namngenerator.

 

Vi står i alla fall inför ett svårt val. Kanske vi bara behåller våra namn som det är?

Det återstår att se!



Av Sara Modigh - 7 september 2013 22:27

Jaha, nu kommer det ännu ett sådant där lite tråkigt inlägg om vad som hänt under dagen.


Vet inte riktigt om man kan få dessa inlägg intressanta för omvärlden. Men jag skriver ju bloggen för mig själv och det är ju bara att hoppa över om det är för olidligt. ;)


Dagen började med att vi åkte till A6 köpcentrum för att handla nya hörlurar till min mobil efter som Jakob slarvat bort sina, tagit mina och lämnat dem på sitt jobb. Det gick bra, Köpte de billigaste som fanns på Telenor och de funkade i alla fall. Frågan är hur länge de håller? Men bättre än inget i alla fall.


När vi varit på A6 åkte vi vidare till blomsterlandet för att fråga vad de hade för priser på brudbuketter. Men det var svårt att få raka svar och fanns nästan ingen personal alls som man kunde fråga. Det vi tillslut fick var mellan 1000-2000. 


Vi åkte sedan vidare till Huskvarna marknad och kollade på all skrot de sålde där. Bara massa skräp som ingen vill ha. Äckligt luktar det ju på alla marknader också eftersom de envisas med att sälja äckliga munkar som stinker ner hela stan.  Vi passade även på att gå in och fråga om bröllopsfotografering i fotoaffären , Vilket de tyvärr inte hade där och att fråga om brudbuketter i blomsteraffären på rosen. Den blomsteraffären gillade jag. Mycket trevlig kvinna som jobbade där och hon svarade på frågor och kom med förslag. Så dit vänder vi oss nog när det börjar bli dags. 


Nästa hållplats på listan var en sväng till Elmia där vi raggade på raggarbilar :P 

Vi hittade en bil vi tyckte var väldigt fin , så vi frågade om de kunde tänka sig en bröllopskörning. Det var nog det pinsammaste jag vart med om. Riktigt jobbigt faktiskt. Men de var så glada och trevliga så. De sa att det kunde de tänka sig och vi fick telefonnummer så att vi kunde höra av oss igen nästa år. 


När vi pratar klart på Elmia så körde jag vidare mot Öggestorp (usch vad jag hatar Nässjö vägen) , där vi var och kollade på Öggestorp kyrka som i dag hade öppet för allmänheten. 

Tyckte att den kyrkan var väldigt fin faktiskt. 

Det är väldigt svårt allt det är med att välja kyrkor och så vidare. 

 


När vi väl var hemma igen så lagade vi kalops och kollade på Hells Kitchen.


Nu är jag trött, Har varit mycket i dag och jag har haft mycket ångest. 

Ska spendera kvällen med att ta det lugnt. 



Av Sara Modigh - 7 september 2013 15:15

Usch vad sugen jag blev på godis helt plötsligt. 

Det är verkligen inte ofta jag blir det. Men nu bara slog det mig hur himla gott det skulle vara med choklad. 

Typ romerska bågar, center, paranötter i choklad eller Marabou apelsin krokant. :P


 



Men men, det går väl över snart.. 


Jag brukar inte ha så svårt med sötsug. Jag har väl tur eller nått?

Hör ofta människor prata om att de inte kan ha godis hemma för då äter de upp det direkt. Man läser alltid på alla "bantnings sidor" att man aldrig ska ha onyttiga saker hemma för att det är så lätt att man äter upp det onyttiga.

Jag har choklad hemma, men väljer att låta bli att äta den. Vilket andra inte kan då kanske? 


Jag försöker att tänka på vad jag äter och se till att äta bättre, men samtidigt vill jag inte bli en sån där tråkig människa som aldrig unnar sig någonting. 


Jag tror inte på dieter och sådan skit, utan jag tror att en bra balanserad kost anpassad efter sitt energibehov är det bästa. Satsa på livsstilsförändringar istället för tillfälliga bantningsmetoder. Jag tror också att det är bra att unna sig saker då och då, för att man ska orka fortsätta. Det är inte hela världen om man tar en chokladbit då och då, så länge man står emot sötsuget alla andra dagar :)

  


Så på tal om godis, Vilken är eran favorit i godishyllan?












Av Sara Modigh - 7 september 2013 12:45

När man sitter mycket vid internet och läser texter. Allt ifrån bloggar och forum till statusuppdateringar och bildtexter så händer det rätt ofta att man stöter på texter som man hoppar över direkt. Ett par sådana som jag har är:

 


Jättestor teckenstorlek. Det är så

 

jobbigt att läsa långa texter

 

skriven

 

i såhär stor text. Är den det så

 

hoppar jag över den direkt!

 

 

text där det inte är stor bokstav. inte ens efter punkt. jag tycker att det är jättejobbigt att läsa texter när det inte finns några stora bokstäver alls. jag vet att jag själv gjort såhär förut. jätteirriterande!

 

 

Text i valfri ljus färg mot vit eller ljus bakgrund är inte heller någon favorit. Gillar helt enkelt inte när man måste anstränga sig för att se bokstäverna.

 

 

Långa texter utan meningsuppdelning. texter som bara maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler på och maler op och maler på. Utan några som helst uppdelningar för att göra texten mer lättläst.

 

 

Sedan återkommer jag igen till färg. Jag gillar inte när texten har olika färger för var och  vartannat ord. 

Enda gången det ärokej att färga ett ord är om man vill markera det extra mycket eller om det är för att visa att en länk är gömd i ordet.

 

 

Sista texten som jag kommer på såhär på rak   är texter med massor med små   och figurer.

"Idag har jag druckit    med en   , sedan   vi till      och sedan    vi!     "

 

 

 

Är det bara jag som tänker/känner så här? Eller har ni också någon "texttyp" som ni alltid hoppar över?

 

 

Av Sara Modigh - 6 september 2013 16:45

 

 

"Dom ser vad som är bra och tillåtet för publik.
Dom ser vad som är dåligt och skriver kritik.
Medborgare så fort ni ser att något omoraliskt sker.
Eller ni får syn på nått som inte är kultur.
Vänd blicken bort och blunda och skrik på censur!"

 

cornelis vreeswijk

 

 

Av Sara Modigh - 5 september 2013 15:36

Det finns så otroligt måna "Det är bara att" som man stöter på i vardagen. Detta är några som ja fått höra de senaste åren. 


”Det är ju bara att rycka upp sig!” (depression)
”Det är ju bara att skaffa ett jobb!” (arbetslös)
”Det är ju bara att sluta dricka/röka!” (beroenden)
”Det är ju bara att spara!” (familj som inte har råd med något)

"Det är ju bara att äta mindre och motionera mera" (överviktiga)

"Det är ju bara att prata!" (till en blyg/social fobiker)

"Det är ju bara att skärpa sig" (Till barn med ADHD)


Om det nu var så "bara", så enkelt som folk får det att låta. Hur kommer det sig att det finns så många personer som har svåra problem då?


Om det bara var att rycka upp sig från depressioner, Varför finns ens sjukdomen? Varför blir människor fast i ett djupt svart mörker av sorg? För skojs skull eller? Det finns väl ingen som vill vara ledsen. Alla vill väl må bra, och vore det då så enkelt att det bara var att rycka upp sig skulle väl alla gjort det från början.


Om det är så lätt att få jobb, Varför är så många ungdomar arbetslösa mot sin vilja?

Man kan plugga i flera år, ha hög utbildning och ändå inte få ett jobb , trots att man söker och söker. Jag är så trött på attityden "ungdomar är bara lata". För det är inte lätt att få jobb idag. Speciellt inte om man vill ha jobb inom det man är utbildad till eller far att inte tala om att få fast tjänst.


Om det är så lätt att sluta med ett beroende, varför finns missbruk överhuvudtaget?

Jag undrar lite varför människor tror att det "bara är att sluta" när det ligger människor halvvägs till döden ute på gator och torg fast i sina beroenden. Människor som förlorar sitt jobb, sitt hem och sin familj på grund av missbruk. Skulle det hänt om det var enkelt att sluta?


Vad är det folk inte förstår med "har inte råd" Man har inga pengar att spara i slutet av månaden. Då är det inte så lätt!

Man kanske lever på en inkomst som knappt täcker mat och räkningar. Hur ska man då ha råd att spara? Om man inte svälter ett par dagar i månaden för att spara in några kronor?


Om det nu bara är att äta mindre och träna mer, varför kämpar människor så mot övervikt?

Det är inte alltid "bara att äta mindre" övervikt kan komma från så otroligt många anledningar och alla människor har olika förutsättningar i livet. Skulle jag tex äta mindre skulle jag hamla under 1000 kalorier om dagen vilket skulle vara jättedumt för min psykiska och fysiska hälsa. 

På grund av min sociala fobi klarar jag inte av att lämna mitt hem. Så att ta sig till ett gym är inte ett alternativ. Så det är inte "så bara". 


Likadant med "det är ju bara att prata". Nej det är det inte. Man är livrädd. Det går inte att få fram ett ljud. 

Ångesten är så hög att man känner sig döende. Man har en fobi och det är inte så "bara" att trotsa den. 

Att arbeta bort en fobi är bland det svåraste som finns.


Och till sist, "det är bara att skärpa sig" Den fick jag höra många gånger. Det är ju som att be någon med en cp-skada att skärpa sig. Jag har en funktionsnedsättning. Det är inget jag valt eller kan rå för! 

Jag kan inte "skärpa mig". 

Av Sara Modigh - 5 september 2013 14:00

 

Hittade det här gamla inlägget på min gamla blogg när jag satt och förde över lite gamla inlägg hit. Men jag tänkte att dessa fina dikter måste ju få nå ut till världen igen ;P

 

Satt å läste igenom ett par av Jakobs gamla dikter :P
Tänkte att jag ska lägga upp ett par gulliga här :P 
(hoppas han inte blir sur :P )



Saris är min älsklingsplutt
på mitt hjärta hon eld sätter fjutt
hon är söt å jättebäst!
att vara med henne är vad jag gillar mest.
fast hon är rädd för å kasta boll,
så är jag hennes bumbitroll :)
över henne är jag stoltare än en kungsörn,
för hon är min lilla muminbjörn! :) <3



Min älskling är sötast på hela denna jord,
Tro mej för sanna är mina ord!
vi är ju faktiskt gjorda för varann,
våran kärlek är äkta och sann.
Dej ska jag älskar ända tills jag dör,
såvida du inte börjar äta messmör :P

 


solen lyser & jag är kär, men ändå är jag ledsen för du inte är här. 
vem bryr sej om solen när nån kan ha dej? 
du som är världens finaste tjej, vill bara ha dej tätt mot min hud, längtar tills du blir min brud, 
då blir de vi två i evighet, du är det bästa å vackrast jag vet!



mitt hjärta skuttar å hoppar, men min älskling det stoppar, 
och binder det runt sitt, så nu sitter dom ihop ditt & mitt. 
och på dom går ej att sära, för vi två är så kära :)



Stackars lilla älskling min,
satt i logen och var så fin,
var där hela långa dan
sen så var hon trött som fan,
men det var ju kul att ha dej där 
och i hela veckan fick jag sova här :)
älskar dej så massa mest! 
du är snällast och helt klart bäst! :)

Av Sara Modigh - 4 september 2013 14:00

Helt plötsligt från ingenstans så slog det till. Jag känner mig ledsen, trött och mår allmänt dåligt. 

Har ingen aning om vad det kommer ifrån. 


 


Det är alltid lika chockerande hur man kan gå från att må bra och vara glad till att vara jätteledsen på bara en sekund.  Det är också en svår omställning. Jag får försöka att ta det lite lugnt nu framöver. 

Mycket vila och lugna trygga saker.


Det händer mycket runt omkring mig just nu som tar mycket energi och det finns personer som gör mig ledsen.

Personer som jag inte borde bry mig om, bara blockera och säga upp kontakten med. 

Måste försöka se om det fånns någon inställning som man kan blockera vissa personers statusuppdateringar från att hamla i mitt flöde, för jag har så många som skriver så mycket skit som jag mår rent utsagt dåligt av att läsa. 



Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards