En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under september 2013

Av Sara Modigh - 3 september 2013 18:32

Idag har vart en lång dag. Ghost var hos vetirinären, som tyvärr inte gunde göra något. De testade att spola tårkanalerna men de var helt ihop växta. Det var tråkigt.

Sedan har vi också varit och tittat på bilar eftersom den vi köpte hade så många fel.


Men framför allt så har vi testat brudklänningar. Det var roligt. Men oj vad svårt det är att bestämma sig.

Jag hittade i alla fall en som jag tyckte var fin. Men får kolla vidare i nästa affär innan jag bestämmer mig helt. 

Det är ju svårt, vill ju ha något som är lätt att röra sig i, vilket det inte är i brudklänningar haha. 


 


Nu ska jag ta det lugnt resten av dagen. Har ju inte sovit så bra i natt eftersom herr Fluffis var hungrig.

Av Sara Modigh - 3 september 2013 14:00

Jag får rätt ofta får mail från ungdomar som frågar om hjälp och råd angående psykisk ohälsa. 

Idag slog det mig att det måste betyda att de litar på mig och ser mig som någon som de kan höra av sig till när de har frågor. 

Jag blir glad när jag tänker på vilket förtroende många har för mig. Jag är dock inte utbildad inom psykiatri och vill verkligen poängtera det , men jag kan ge tips utifrån mina egna erfarenheter. 

Jag är glad att ni faktiskt tar första steget till att be om hjälp och att ni vågar prata om det är nyckeln till att må bättre. 

 

 

 

Av Sara Modigh - 3 september 2013 01:02

Inatt är det synd om våra små katter. Ghost ska opereras imorgon och får inte äta innan dess. Så för några timmar sedan tog vi bort alla kattmatsskålar och all kattmat så att Ghost inte råkar få i sig något. Nu är det tre katter som är väldigt ledsna och hungriga. När jag gick för att borsta tänderna satt alla tre i hallen, och när de såg mig sprang alla till köket och började jama. "Ni har glömt att ge oss maaat!" :(

Nu ska jag försöka sova. Får se hur det går nu när Fluffis biter mig hela tiden. Han brukar bitas när han vill ha uppmärksamhet eller om han vill ha mat. Tur att han inte brukar bitas hårt i alla fall, men det kanske han börjar med efter inatt. Eller så äter han upp mig.

Av Sara Modigh - 2 september 2013 18:21

Idag har vi varit ute och kollat på kyrkor. Vi var i Lekeryd kyrka och tittade hur det såg ut där inne och så var vi i Ödustugu och tittade i kyrkan där.


Lekeryd

 



Ödustugu

     


 Föredrar Lekeryd än så länge, men ska titta på Öggestorp kyrka  i morgon. Om vi hinner vill säga, ska titta på brudklänningar innan. 


Har lämnat in min ring på förminskning också. Usch vad obehagligt det är att inte ha ringen på sig. Men det var på tiden att jag fixade det nu. Den har varit för stor länge nu. Fem och en halv ringstorlek mindre ska den bli. 



Av Sara Modigh - 2 september 2013 14:00

Här om dagen kom jag att tänka på tiden då jag spelade mycket Hidden Objects spel

Det har för mig varit ett roligt sätt att fördriva tiden, men har också fungerat bra som en distraktion när jag haft ångest. 

"gömda saker" låter kanske inte så kul. Men jag tycker faktiskt att man nästan kan bli lite beroende av det. 


jag ger Hidden object spel 5 av 5 Fluffisar för att det är ett roligt och underhållande spel utan massa "springa och skjuta".

   


på http://www.wildtangent.com kan man hitta massor av Hidden Objects spel, och även andra sorters spel som man kan spela gratis.  Det tycker jag är jättebra. Det är dock så att man kan enbart spela spelet man väljer en gång, sedan måste man betala om man vill spela igen. Men när det finns över 500 spel att välja på så gör inte det så mycket. 


Det var länge sedan jag spelade nu, i alla fall spelade en längre stund. Men förr var det i alla fall så att man kunde spela så länge man ville. Så spelade man hela natten kunde man varva ett Hidden Object spel. Jag hoppas att det fortfarande är så. 

Är sugen på att spela lite. 


Kommer ihåg för typ 5 år sedan, innan jag och Jakob flyttade. Så låg Jag, Jakob och mina två bröder framför min laptop i min säng och vi alla letade efter sakerna man skulle hitta. 

Haha, Det var tider det.

Har för mig att det var ett av Dream Day spelen vi spelade då.

 


Så det rekommenderar jag er att prova. 


Jag ger Wildtangent 4 av 5 Fluffisar för bra utbud, roliga spel och ett litet minus för att man bara kan spela spelen en gång. 

 




Av Sara Modigh - 1 september 2013 14:00

Jag blev "avstängd" eller snarare ovälkommen i skolan när jag gick i åttan eller nian.

Efter att vi hade haft praktik ville de inte ha tillbaks mig direkt utan jag fick stanna kvar på praktiken i 3 veckor till. 

Vi hade praktiserat i två veckor, och någon dag efter att vi återvände till skolan så stod min lärare och väntade på mig i uppehållsrummet och sade. "Vi har bestämt att det vore bäst om du stannade på din praktik ett tag till". 

Läraren tog mig till skolans syokonsulent, som var en gammal gubbe. Jag tyckte han var jätteobehaglig. 

Mannen vars namn jag inte minns körde tillbaka mig till platsen där jag hade praktiserat och lämnade mig där..


Jag hatade praktiken, nästan lika mycket som jag hatade skolan. På praktiken slapp jag i alla fall mobbning och kunde jobba någorlunda självständigt. Jag praktiserade på JYSK. Där fick jag fick krossa kartonger på lagret, jag fick packa upp nya varor , jag fick vika filtar och tyger som kunder dragit fram, jag fick bära tillbaka saker som kunder flyttat och jag fick även dammsuga, Väldigt ofta. 

Men jag är blyg och rädd för människor, så att jobba i en butik var inte det bästa för en ängslig och folkrädd tonåring. Människor har verken respekt eller förståelse för att praktikanter inte vet precis allt om stället de varit på i bara ett par dagar. 

Jag fick skäll otroligt många gånger när jag sa, "Nej, Tyvärr vet inte jag det, Jag är bara praktikant. Men om du följer med mig så ska jag ta dig till någon som kan hjälpa dig"

I slutet av praktikperioden var jag så nedbruten och så rädd att jag darrade som ett asplöv, gömde mig på lagret och försökte fly från alla kunder så mycket som möjligt. 


Tror inte jag har återhämtat mig än faktiskt. Får ångest känslor varje gång jag åker förbi JYSK.


Egentligen tycker jag att det är lustigt att jag inte fick komma tillbaka efter som det är skolplikt under åren 1-9 i Sverige. Det är olagligt att förvägra en elev tillgång till skola. Men det brydde sig inte min skola om. De tjatade på mig varje gång jag var borta från skolan om den där skolplikten och att man måste gå till skolan "bla bla bla", Men den skolplikten gällde tydligen inte skolan, Bara mig. Jag fick inte vara frånvarande från skolan, Men skolan fick vara frånvarande från mig.


Jag fick inte heller följa med på vår skolresa till Stockholm, också någon gång under högstadiet. 

Lärarna sa att de var rädda att jag skulle rymma, Vadå rymma? Jag har väl aldrig rymt på en skolresa i hela mitt liv?

Varför skulle jag ha velat stanna kvar helt ensam i Stockholm?

Jag vet inte vad idén kom ifrån. Jag tror att det var för att "straffa" mig för att jag inte klarade av skolan. 

Men så värst stort straff tycker jag inte att det blev. Att sitta instängd i en trång äcklig buss i 4 timmar tillsammans med människor jag hatade mest av allt på jorden. Nej, det är jag rätt glad att jag slapp. 


Men känslan av utanförskap, att bli oförstådd och straffad för min psykiska ohälsa kommer aldrig att försvinna.

För jag blev ju avstängd på grund av min psykiska ohälsa i båda fallen. 


Idag vet jag att skolan jag gick på inte alls skötte sig bra, eller kunde hantera ett barn med psykiska problem.

Men deras felageranden har satt djupa spår i mig. 



Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards