En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under oktober 2013

Av Sara Modigh - 9 oktober 2013 01:32

Ett radioprogram värt att lyssna på. Väldigt spännande att lyssna på alla människor som vågar ringa in och berätta sina historier. 

 

Av Sara Modigh - 8 oktober 2013 23:47

Idag har det varit en jättetrevlig kvinna här och intervjuat mig. Vi har träffats en gång tidigare när hon intervjuade mig för ett par år sedan. 

Hon intervjuade mig om något som jag inte pratat så mycket om i bloggen . Nämligen mitt sex-självskadebeteende. 

Jag har inte riktigt nått den punkten där jag känner att jag kan vara helt öppen med just det. Sex är något så privat och hemligt och att jag använt det som ett sätt att straffa och skada mig själv är så svårt att förstå. Även för mig.


Men jag tycker att det är otroligt viktigt att det forskas mer om detta och att världen kan lära sig och förstå varför detta händer, när det händer och hur och vad man ska göra åt det. Därför valde jag att gå med på detta. 

Intervjun kommer att vara helt anonym och gjordes som undersökning inför ett Europeiskt forskningsprojekt och kommer också att komma som en vetenskaplig artikel.


Jag är helt övertygad om att mörkertalet av personer som ägnar sig åt självskadande sex är väldigt stort. 

Det är också väldigt skuldbelagt. 

Jag skäms något otroligt mycket över den delen av mitt liv, hur kunde jag göra så mot mig själv? 


En enda gång under alla år inom psykiatrin har jag fått en fråga om jag någon gång använt sex som ett sätt att skada mig själv. Det var en fråga i förbifarten som aldrig mer togs upp eller diskuterades, och jag har själv aldrig känt mig trygg nog med mina psykologer för att själv ta första steget att prata om det. 


Detta sex-självskadandet har skadat skadat mig väldigt mycket. Förmodligen mer än jag själv kan förstå. 

Än idag kan jag få ångestkänslor och illamående om någon man kommenterar mitt utseende upprepade gånger.

Jag får ofta flashbacks från den tiden med svettiga äckliga män som flåsar mig i öronen. 

Ryser av obehag när jag tänker på det. 


För ett par år sedan var jag även med och bidrog till en artikel i Aftonbladet

     




Men som sagt så tycker jag att det är ett otroligt viktigt ämne att prata mer om, för att få ökad kunskap och förståelse inför det. 

Jag vet inte hur många av er som läser mina länkar i min sidospalt men om ni tittar där så finns det en länk till en sida som heter Inte Till Salu och där pratas det om just sex som självskadebeteende hos ungdomar. Tycker verkligen att ni ska titta in där och läsa. 




Av Sara Modigh - 7 oktober 2013 20:14

 

Köttgryta med bönor
 
Pickningbog eller annat valfritt kött
Lök
Vita bönor
kantareller
matlagningsgrädde
Tomatpuré
Viltfond
 
 
Bryn köttet , löken och kantarellerna.
Häll upp matlagningsgrädde, Tomatpuré och viltfond i en gryta och låt koka upp. Ha eventuellt i lite mjölk för att göra såsen rinnigare.
Häll ner köttet, löken och svampen i matlagningsgrädden och smaka av med kryddor. Häll ner bönorna och låt koka i önskad längd.

 

Av Sara Modigh - 7 oktober 2013 13:15

När man rör sig i vissa speciella "kretsar" på internet så stöter man då och då på självmordshot. 

En standard kommentar till dessa hot är i 99% av fallen "om du menade allvar hade du inte skrivit ut det här" 

Många menar på att dessa självmordshot är sätt att försöka få uppmärksamhet, "att man vill ha den där mysiga förtröstan som alla ger en när man hotar med att ta sitt liv.".

 

Jag tycker att det är väldigt konstigt att uttala sig på det viset.Visst att det finns nån statistik någonstans som säger att de flesta som tar sitt liv inte säger något innan. Men man får ju inte glömma att självmordstankar och hopplöshetskänslor, och planer på att begå självmord inte är samma sak som att vara så självmordsbenägen att man faktiskt tar sitt liv.

 

Jag har många gånger haft väldigt svåra självmordstankar där jag i detalj planerat hur jag ska ta mitt liv och ändå så sitter jag här idag. 

Men om jag inte haft familj och vänner som stöttat mig hur hade det varit då? Då tvivlar jag starkt på att jag hade levt i dag. 

 

   

 

Jag har svårt att tro att man skulle ge sådana hot om man faktiskt inte mådde dåligt. Visst att man kanske inte tänker ta sitt liv på riktigt. Men om man hittar på något sådant för att få lite mänsklig omtanke så kan man ju inte må bra och kommer definitivt inte må bättre av att ignoreras eller få elaka kommentarer i den tidpunkten.  

 

Vad blir egentligen konsekvenserna för ett ohört rop på hjälp?


Jag tycker inte att vi ska ta så lätt på självmord då det faktiskt är den vanligaste dödsorsaken hos män i åldrarna 15-55 och den näst vanligaste dödsorsaken för kvinnor i samma åldersgrupp. En hel miljon människor beräknas årligen dö i självmord världen över. Det är alltså 2 700 självmord varje dag!

 

Runt 1500 människor tar sitt liv varje år i Sverige och det sker även en ökning i både genomförda suicid och suicidförsök.

För att stoppa denna ökningen måste alla ta sitt ansvar. Både vuxna och ungdomar måste lära sig om hur självmord kan förebyggas och barn måste få lära sig att prata om hur de mår och hur de ska hantera jobbiga situationer. 


Jag vill förhindra självmord

Av Sara Modigh - 6 oktober 2013 14:00

 




Vill du helst bo utan TV eller utan musik?
Helt klart utan musik. Skulle inte klara mig utan min tv :P
 
 
 
Kan du nämna tre bra saker med dagen?‎
 
 1. Har varit ute och handlat och det känns jätteskönt att ha klarat det.
2. Har lagat ett storkok köttfärssås och även lagat kalops så nu har vi mat i frysen för ett tag fram över.
3. Har tittat på Glee som jag tycker är väldigt roligt.
 
 
Vad är det värsta du någonsin ätit?
 
Det är nog inlagd sill. Jag åt det på det julbord en gång och mådde illa och fick migrän, och så var hela den julen förstörd :P
Annars har jag ett minne från när jag gick hos dagmamma (typ 5 år gammal) och vi skulle äta ärtsoppa. Mins hur fruktansvärt jag tyckte att det var att tvinga i mig den där soppan. Så ärtsoppa är jag fortfarande livrädd för. Tål inte ens lukten. Men mins ju egentligen inte hur det smakar


Av Sara Modigh - 5 oktober 2013 12:45

Jag är snart inne på min tredje rökfira vecka. På eftermiddagen den 15 September tog jag min sista ciggarett. Jag har länge tänkt att jag ska sluta och nu kände jag att jag var redo. Jag har inte alls lika mycket självskadetankar längre och jag känner mig säkrare i att jag inte kommer falla tillbaka i självskadandet. 


 

Jag är faktiskt ganska förvånad över hur lätt det har varit att sluta röka... Kanske för att jag jämför med hur det var att sluta självskada och sluta dricka cola. Självskadandet var helt klart det som var svårast att sluta med. 

Visst det har bara gått tre veckor än så länge. Men det känns väldigt bra. Röksuget är starkt , men jag klarar av att stå emot. 


Jag laddade ner ett par appar för att kunna se vilka framsteg jag gör och det ger mig motivation och gör det till en kul grej. 

 


Så alla som sitter där och funderar på att sluta röka men är rädda. Våga ta steget!

Det är inte så hemskt som man kan tro. 


Jag valde att sluta utan nikotinhjälpmedel, men vill man sluta med hjälp av det så finns det ju alla möjliga olika nikotin grejer. Typ tuggummin, munspray och plåster. 

Jag ville dock sluta cold turkey av rädslan att jag bara skulle bli beroende av nikotintuggummin istället. 



Av Sara Modigh - 4 oktober 2013 15:17

Den här veckan så vill jag tipsa alla om Tjuvlyssnat

Det är en jätterolig hemsida där man kan läsa om roliga, knäppa eller dumma saker som människor har sagt.

Ett perfekt sätt att muntra upp sig själv en dag när man är lite deppig. 


 

   


Jag har läst på tjuvlyssnat i ett par år nu och tycker att det är väldigt roligt att läsa, men jag tvivlar ofta på hur verkligt det är. Så jag ger http://tjuvlyssnat.se 

3 av 5 Fluffisar

 


Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards