En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 november 2013

Jag uttalade mig kanske klumpigt när jag citerar saker jag hört och valt att tro på.

Av Sara Modigh - 27 november 2013 13:45

Jag har inte tillgång till några studier, och jag har inte heller förmågan att utföra någon vidare forskning i ämnet. MEN, på grund av egna erfarenheter har jag bildat en uppfattning om psykmediciner, och jag är inte ensam om att tycka att psykofarmka är skit!


Jag uttalade mig kanske klumpigt när jag "citerar" saker jag hört och valt att tro på utan att ha några bevis med mig i uttalandena. Men jag har vid fler än ett tillfälle hört att det inte finns några vetenskapliga studier som visar på att till psykisk ohälsa beror på "kemisk obalans" och jag har även hört att de obligatoriska läkemedelstestningar som gjorts innan mediciner kommer ut på marknaden visat så obetydliga skillnader mellan psykofarmaka och placebo är så obetydligt små att det är försumbart. 


Några se och läsvärda saker i ämnet


http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0050045 


http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=16969


http://www.spring.org.uk/2008/02/new-study-ssri-antidepressants-dont.php


http://www.svtplay.se/video/1560180/del-10-av-18

Spola fram till 26:35 för att hör teveintervjun med forskaren från rom som berättar om vad han upptäckt när han studerat de forskningsresultat som finns i de studier som gjorts på psykofarmaka.

http://www.reuters.com/article/2008/02/26/us-depression-drugs-idUSN2527622020080226




http://counsellingresource.com/features/2008/02/28/antidepressant-research-placebo-counselling/

 

 
http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0020392


http://chriskresser.com/placebos-as-effective-as-antidepressants/


Jag säger inte att alla ska sluta medicinera och att man inte kan bli hjälpt, jag tycker inte att det är fel att ta mediciner om man mår dåligt, blir du hjälpt..ja då är ju det jättebra! 

Det jag vill är att visa att medicinerna inte alltid är så jävla bra som folk tror. Det är ap-hemska kemikalier som förstör vår kropp, och jag har fått delar av mitt liv förstört på grund av dessa "lyckopiller" men jag lovar det finns ingen lycka i dem!

JAG TYCKER, med betoning på JAG, att det är hemskt att få medicin efter medicin efter medicin utskriven, mediciner som många gånger gjorde mitt liv både svårare och jobbigare än det redan var.

Jag har vid flertalet gånger fått en ny läkare och nästan varje gång har läkaren efter mindre än fem minuter med mig skrivit ut en medicin. De senaste åren har jag fått en ny medicin vid varje läkarmöte.


Jag tycker också att det är otäckt efter som majoriteten av alla dessa läkemedel är så pass nya att man inte ännu vet vad långvarigt användande av dessa kemikalier gör med oss. 


På tal tal om majoritet, så fick jag en komenter här om dagen att det bara är en minoritet av alla som äter psykofarmaka som drabbas av biverkningar.

 

Det har jag väldigt svårt att tro på. Jag har testat upp mot ett 20 tal olika mediciner och ALLA har gett mig biverkningar i olika grad. 

Jag gjorde ju en enkät häromdagen och här är skärmklipp på resultatet som jag tog när jag fått 100 svar:

 

          


91% säger att de fått biverkningar, det anser i alla fall inte jag vara en minoritet utan snarare en majoritet!

 
 
Emelie

Emelie

29 november 2013 17:18

Intressant sammanställning. Kul att det gjordes en sån undersökning måste jag säga.

Jag har liksom du Asperger, även Paniksyndrom och är manodepressiv,
tummen upp för att du bloggar om dina sjukdomar och diagnoser, vi med dessa svårigheter ska inte tystas, vi ska lyssnas på!

Hoppas du får en bra helg. Kram Emelie

http://emeliestroem.wordpress.com

Sara Modigh

29 november 2013 17:24

Tack detsamma :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards