En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under december 2013

Av Sara Modigh - 4 december 2013 06:00

 

Vad är det bästa respektive det värsta du fått i julklapp?

 

Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag tror att jag skulle säga att när jag fick mina stålhättekängor så var det nog den bästa julklapp jag fått. Just för att jag hade önskat mig ett par sådana i flera år. Så när jag äntligen hade dem i min hand så var jag så otroligt glad. 

När det kommer till den värsta julklappen har jag ingen aning. Jag brukar få saker som jag önskar mig och viss har jag fått saker som jag inte känner att jag har användning för men det brukar ju ändå vara fina och bra saker. 

 

Nu var detta dock inte en julklapp, men kom och tänka på det nu så tänkte berätta det ändå. 

När jag var liten och fyllde kanske 10-11-12 år, så fick jag använda batterier i födelsedagspresent av en av mina småbröder... Som han ville ha tillbaka några timmar senare XD Haha. Det är nog den "värsta" present jag någonsin fått.

Fast riktigt roligt så här i efterhand :P

 

Vad är det bästa och/eller det värsta ni fått?

Av Sara Modigh - 4 december 2013 03:22

Mår fortfarande inte helt bra, men har varit ute och fixat med bröllopsplanering under dagen. Är helt slut i kroppen och knäna värker i vanlig ordning. Jag är frustrerad över att inte orka det jag vill orka. Om ni någon gång varit på ett badhus och badat en hel dag och känt er helt möra i både kroppen och huvudet. Så känner jag mig hela tiden och alla som någon gång sprungit tills de spytt av utmattning har känt den känslan jag får av att gå extremt korta sträckor. Det är på riktigt inte roligt. Jag vet inte hur jag ska klara mig om inte detta ger med sig. Jag saknar känslan av att vakna och känna mig utvilad. Jag saknar min förmåga att gå utan att behöva koncentrera mig. Jag önskar att jag kunde äta utan att bita mig i tungan och jag önskar att jag kunde styra min hand till att göra det jag vill att den ska göra. Något som dessutom skrämmer mig mycket är att jag har börjat få svårt att prata. Det är lite sluddrigt och jag säger ofta helt fel ord. Det är som om jag förlorat kontrollen över vilka ord som kommer ut ur min mun.

Av Sara Modigh - 3 december 2013 06:00

  



     1. Vilken är den bästa julkalendern som visats på tv?


Den allra bästa julkalendern enligt mig är Mysteriet på Greveholm , originalet från 1996.

Jag var ganska liten när den gick men minns fortfarande hur vi satt hela familjen och tittade på den julkalendern. Den var både spännande och lite otäck. Min syster gömde sig bakom soffan när det blev otäckt :)

För ett par år sedan hyrde jag hela julkalendern på video och jag och Jakob kollade igenom hela kalendern på ett par dagar. 

Dock så såg jag aldrig förra årets Greveholm. Hörde många som sa att den var bra men även många som tyckte att den var dålig. Vad tyckte ni som sett den?


Vilken juklalender är bäst enligt er?

Av Sara Modigh - 2 december 2013 16:27

Jag har fått höra från rätt många nu att de brukar kommentera min blogg men att kommentarerna inte kommer fram. På bloggplatsen är det så att jag måste godkänna alla kommenterar innan de publiceras. Men jag godkänner allt som inte är rena personangrepp. Så har ni skrivit något och det inte kommit upp inom två dagar (accepterar varje dag) så har jag inte fått er kommentar. Har träffat folk/fått mail eller meddelanden på andra sidor från folk som säger att de brukar kommentera, samtidigt som jag inte fått en enda kommentar. Detta har hänt flera gånger nu.  Så fortsätt kommentera så hopas jag att kommentarerna kommer fram tillslut. Är rätt tråkigt att skriva när man bara får max en kommentar på tre inlägg. Men det kanske är så att ni skriver och jag inte får något? 


Vet att jag har typ 100 unika besökare per dag, så om alla vill hjälpas åt och bara skriva typ "Hej" eller nått i en kommentar och sedan klicka på de lilla "gilla hjärtat" (   ) som finns under inlägget  så att jag ser hur många det funkar för så skulle jag uppskatta det jättemycket!

Av Sara Modigh - 2 december 2013 15:00

Varför är det så ofta i vissa kategorier offret som beskylls?


Blir man mobbad på internet så är det " det får du tåla" eller "skyll dig själv när du har en offentlig" blogg/facebook/Ask eller Whatever...

NEJ, NEJ, NEJ!!! 

Varför ska man behöva tåla mobbning?


Det lät likadant för mig när jag gick i skolan . Det var alltid mitt fel att jag bliv mobbad. Det var ju så synd om de stackars mobbarna som behövde gå i samma klass som nått så läskigt som en liten svartsminkad och svartklädd liten tjej med rosa hår.

 

En liten tjej som med sitt dåliga mående enligt lärarna tiggde om att bli kränkt och mobbad. 


Jag är helt allergisk mot den attityden. Det är ju "du får skylla dig själv att du blev våldtagen, du hade ju stringtrosor på dig" attityden

Det är inte offrets fel att gärningsmannen/gärningsmännen begår brott!


Hur många gånger får man inte höra. "det får du räkna med" när det gäller mobbning?

varför ska man behöva räkna med det? Varför har mobbning blivit så okej? Varför tänker min inte/bryr man sig inte om vad man skriver/säger till en människa och hur det på verkar människan?


Varför ska det vara okej att man ska behöva få ont i magen varje gång man får en ny kommentar. Varför ska det vara okej att inte kunna sova om nätterna för att man är orolig över morgondagens trakasserier. 

             

 

 



Vad tänker man egentligen när man skriver något elakt till någon över internet?


Varför väljer man att sparka på de som redan ligger? Hur kommer det sig att människor är så grymt fega?

Såg denna dokumentären för ett tag sedan och blir bara så arg. Även här ser man hur ansvaret läggs på den mobbade. I en sen ser man hur en anställd på skolan klagar på en mobbad elev och säger att han är minst lika dum som mobbaren när han inte vill skaka hand med sin mobbare (som förövrigt är den sämsta tekniken för att få barn att komma överens. Klart all mobbning försvinner om man tvingar barnen att skaka hand ..eller?)

I en annan scen ser vi hur en pappa klagar på sin mobbade son och säger åt honom att sätta stopp för mobbningen så att hans syster inte ska bli mobbad när hon kommer börja på den skolan. Asså va F*N??!




Det är en dokumentär som är helt värd att se, men den kan vara jobbig att se om man har svårt för självmord då det handlar om ett par barn som tagit livet av sig på grund av mobbningen de utsatts för.


Men det är viktigt att inse att människor dör till följd av mobbning varje år!



Mobbningsoffren har mellan 2 till 9 gånger större risk att överväga självmord än icke-offer, enligt studier vid Yale University och en studie i England har visat att upp till hälften av alla självmord hos ungdomar är mobbningsrelaterade.




Av Sara Modigh - 2 december 2013 06:00

 

2. Berätta om en jul du minns

 

Jag har egentligen inga jättestarka minnen från några jular från när jag var liten mer än just en jul. Kanske för att alla andra var så lika. 

 

Jag mins inte vilket år detta var. Men jag var rätt liten. Vi bodde fortfarande på Fjällgatan och halva familjen hade maginfluensa på självaste julafton så vi kunde inte åka och fira med släkten utan fick stanna hemma själva. 

På något vis var det en av de bästa jular jag haft (jag hade alltså inte maginfluensa) . 

Det var så otroligt mysigt att bara sitta hemma med familjen. Den julen är enda julen som vi tittat på Kalle ankas jul.

Det var en så lugn och mysig dag. Vi åt köttbullar och prinskorv, kollade på kalle anka, åt lite julgodis och öppnade några presenter. 

Sedan firade vi med mormor och morfar, och farmor och farfar på några andra dagar. 

 

Tror att detta är julen som jag gillat bäst just för att den var så mycket lugnare än alla andra. 

 

Har ni någon jul som ni minns sådär extra mycket?

Av Sara Modigh - 2 december 2013 01:51

Jag håller humöret uppe med lite vardagslyx med popcorn och ett extra avsnitt av NCIS. Har även idag haft rätt ont i huvudet, men idag gick det i alla fall över någorlunda efter en värktablett. Men börjar bli lite orolig då det känns som om jag äter mer och mer panodil. Har försökt att inte ta något. Men både idag och igår tog jag en panodil och igår tog jag även en Ipren för min huvudvärk var så handikappande. Känner mig trött och stel i kroppen och har börjat fundera på om det är spänningshuvudvärk jag har, för har ont så ofta och det gör extra ont när jag tillexempel böjer fram huvudet. Då känns det som om alla blodkärl blir över fyllda och det gör jätteont i huvudet.
Men men, fick en glad överraskning idag, det låg nämligen en påse med en lussebulle och någon slags chockladkaka utanför min ytterdörr. Väldigt mystiskt.

Dagens symptom har förutom huvudvärken varit:

Utmattad 5
Illamående 1
Brännande känsla 6
Svårt att gå 5
Svårt att kontrollera vänster arm 3

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards