En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 17 februari 2014

Positivitet

Av Sara Modigh - 17 februari 2014 15:45

Att hålla sig positiv även om livet är jobbigt är många gånger väldigt svårt. Det är så lätt att hamla i negativa spiraler när man har problem i vardagen.

Jag har själv personlig erfarenhet av detta. Jag är diagnostiserad med Asperger, ADD, GAD med panikångest och Atypisk depression. Dessa diagnoser har ställt till det mycket i min vardag. 

När jag var yngre och fast i ett negativt tänkande ägnade jag mycket tid åt självskador och många av mina tankar var ren mobbning mot mig själv. 

Jag mår idag mycket bättre, inte för att mina diagnoser är borta eller för att mitt liv inte stött på nya hinder. Tvärt om! Sommaren 2012 dog min mamma helt oväntat i en hjärtsjukdom och bara ett år senare fick jag veta att jag har förändringar i min hjärna. Massor med små ärr på mina nerver i både hjärna och ryggmärg...Multipel skleros alltså. 


Detta har ju såklart haft stor effekt på mitt mående. Det har varit fruktansvärt jobbig och många gånger har jag funderat på om det verkligen är värt att kämpa. 

Men så bestämde jag mig. Jag ska kämpa. Inte för att bli "normal" som jag alltid eftersträvat innan. Utan jag kämpar för att hålla mitt mål om att skratta minst en gång varje dag.


För mig är skrattet den viktigaste delen av mitt liv just nu. Det hjälper mig att hålla mig positiv, det ger energi och lyckokänslor när skrattet är riktigt verkligt. Man kan glömma allt som är jobbigt i en liten stund när man tillåter sig själv att känna glädje över saker.


Jag jobbar mycket med att lära mig uppskatta de små sakerna i livet som vi många gånger tar för givna. Jag uppskattar verkligen de dagar jag kan gå obehindrat, Jag är glad över att vakna utan yrsel och jag är glad över min fina familj.

När man lär sin hjärna att leta efter allt som är positivt får man bara lättare och lättare att känna och se bra saker i sitt liv. 


Jag lägger idag mycket mer kraft på att göra saker som jag tycker är roligt, saker som får mig att må bra och saker som jag vill göra istället för att som förut lägga all kraft jag hade på att försöka pressa in mig i en samhällsnorm över hur man "ska" vara. Jag har på något sätt accepterat att jag lever under andra förutsättningar med de diagnoser jag har och jag måste anpassa mig efter de förutsättningarna för att inte må sämre. 

 

 


Självklart har jag svackor som alla andra. Det är inte så att jag går runt och gapskrattar hela dagarna och är jätteglad och positiv jämt. Jag tror det är att skjuta sig lite i foten om man ignorerar normala känslor som står i kontrast till det som händer runt om kring oss. Är man med om något ledsamt så är det klart att man ska vara ledsen. Men jag tror att det är viktigt att bara för att livet är svårt och mycket som händer runt om kring är ledsamt, svårt och jobbigt betyder inte det att det inte är okej att skratta ändå. 

En känsla behöver inte innebära att den tar ut en annan. Det är okej att både skratta och gråta.

Det är bara det att man i bland måste öva på att vara glad om man varit ledsen länge.


 
 
Annie

Annie

17 februari 2014 18:48

Bra inlägg! och väldigt bra citat med :-)
Håller med dig!;-)viktigt att skratta ;-)
Jag har ett inlägg om hälsa idag ifall du vill läsa ;-)

kram/

http://Lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Sara

Sara

18 februari 2014 02:50

Bra skrivet :)

http://hungryeyes.bloggplatsen.se

Sara Modigh

18 februari 2014 02:54

Tack :)

 
Ingen bild

Ruth

18 februari 2014 18:08

Hej, du uttrycker dej så bra, och har så rätt i vad du skriver.Du är fantastisk! Kram

Sara Modigh

18 februari 2014 18:20

Tack så mycket!

 
Ingen bild

Carmen

20 februari 2014 02:47

Hej! Vill bara säga att du skriver väldigt bra och tar upp ämnen som är viktiga! Om jag hade haft en blogg så hade den innehållt liknande ämnen! Fortsätt skriva! Du inspirerar många! Mvh

Sara Modigh

20 februari 2014 07:50

Tack så mycket :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards