En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 februari 2014

Det är lätt att vara stark när man aldrig haft några motgångar.

Av Sara Modigh - 27 februari 2014 11:30

Man hör gång på gång att psykiskt sjuka människor är svaga individer som "inte bara rycker upp sig".

För alla vet ju att en depression är någon man väljer att ha och som går över bara man bestämmer sig för att man vill det..eller hur var det nu igen?

 

Det är lite som att säga till någon med amputerade armar.."Det är ju jättelätt att skriva. Du måste vara en svag människa. Bara bestäm dig för att du vill skriva så ska du se att det går, allt hänger på din vilja"

Ja, För dig med dina armar i behåll så är det en enkel sak att skriva! Men någon som inte har armar måste hitta nya vägar och det kommer aldrig bli lika lätt att skriva ett brev för den utan armar som det är för dig som har dina armar i behåll....Det är lätt att vara "stark" när man aldrig haft några motgångar.

Det är lätt att rycka upp sig om man är deppig över vädret. Det är inte de samma som att folk med riktiga psykiska sjukdomar är svaga för att de inte kan rycka upp sig!

 

 

När man lever med diverse olika diagnoser och har varit med om svåra saker i livet så måste man vara stark för att orka fortsätta kämpa. 

Jag har behövt vara stark på mitt eget vis. Jag har fått kämpa för saker som andra inte behövt kämpa för.

Jag anser mig vara stark eftersom jag trots motgångar fortfarande har förmågan att skratta. Jag är stark för jag tar mig upp ur sängen på mornarna. Jag är stark för att jag aldrig har gett upp!

 

Den som är starkas enligt mig är den som inte har något val. Jag kan inte välja om jag vill kämpa i livet eller ej. Mitt liv är alltid svårt och jobbigt och det är många gånger en enorm kamp bara att gå upp och borsta tänderna. 

Jag har både psykiska och fysiska hinder som påverkar mig i min vardag.

 

Ni som säger till mig att jag är en svag människa..Vad har ni någonsin behövt gå igenom? Vad är det som gör er så starka? Att ni haft turen att inte drabbas av psykisk ohälsa? 

 

Låt mig berätta någonting. Man är inte stark för att man råkar födas frisk och gå igenom livet utan större motgångar!

Att vara stark innebär inte att ha ett lätt liv och klanka ner på andra som har det svårt. Det är för mig den totala motsatsen till stark faktiskt!

 

 

   

 
 
Ingen bild

Carmen

28 februari 2014 00:57

Du är såå stark mentalt och även fysiskt, jag beundrar en sån människa som dig! Vänlig hälsning :)

Sara Modigh

28 februari 2014 02:05

Tack så mycket :)

 
Ingen bild

Jakob

2 mars 2014 12:36

Jag håller med Carmen :)

 
Ingen bild

Kennet

21 juli 2015 22:59

Du har så rätt i det du skriver.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards