En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 22 april 2014

Huvudsaken är att man går ner i vikt

Av Sara Modigh - 22 april 2014 12:00

Ursäkta att jag smygläser och tar skärmklipp på era kommentarer men detta är ett fenomen jag faktiskt oroar mig över.

Läste precis kommentarerna på en "före och efter viktnedgångs bild" på Facebook och hittade detta:

 

Det kanske ser rätt oskyldigt ut att diskutera metoder för att gå ner i vikt. Denna gången var metoden att äta lite kolhydrater och hon sa att hon åt mest grönsaker och bacon. Var på det påpekas att bacon inte är särskillt nyttigt. 

Sedan kommer kommentarerna som får mig att reagera. "jag har i alla fall gått ner i vikt" sa hon som ätit denna onyttiga kosthållning för att gå ner i vikt, var på nästa person skriver "Ja, det är ju huvudsaken"


Det är alltså viktigare att gå ner i vikt än att äta hälsosamt. Viktnedgången ska nås oavsett vilket pris det kommer kosta i längden. 

Jag vet att det är lätt att hamla i grymt dålig kosthållning när man bantar. 

Jag har inte skrivit mycket om min viktnedgång just för att jag själv är medveten om att den inte varit hälsosam och jag skulle verkligen inte rekommendera någon att äta den kost som jag har ätit.


Jag fick en förfrågan om att ställa upp på en intervju till en blogg om den appen jag använt för att gå ner i vikt. Men jag känner inte att det är något som jag vill göra då jag inte vill lägga så mycket fokus på bantning, dieter som ska följas och kalorier som ska räknas. 

Jag är trött på att det i bantningsvärlden läggs mer fokus på siffror än på hälsa. 

Målet med en viktnedgång borde ju egentligen vara att nå en bättre hälsa, men tyvärr är det många som istället offrar sin hälsa för att bli smal. 


Jag har redan börjat gå upp i vikt igen trots att jag bara äter 1500 - 1600 kalorier om dagen.

Just nu undrar jag ju om det är värt attt svälta resten av livet bara för att hålla sig normalviktig.

Är verkligen smalhet det bästa jämt? Ska det alltid eftersträvas?


Är verkligen huvudsaken att man går ner i vikt? 

 

 
 
Ingen bild

En tjej :)

22 april 2014 15:07

Wow. Du är grym! Hur lång tid har det tagit att komma till den vikten du har nu? :)
Vad har hänt på din mage? :/ De sträcken typ?.. <3

Sara Modigh

22 april 2014 15:55

Jag har gått ner 22 kilo på ett år.
"Sträcken" som du kallar det är striae, som man får när man går upp i vikt fortare än huden växer. Det är väldigt vanligt att man får i puberteten, när man är gravid, går upp mycket i vikt på kort tid eller vid muskelbyggning.

 
Ingen bild

Stella

22 april 2014 15:37

Lchf är ingen ohälsosam metod.. om man äter RÄTT. kött/fisk/kyckling.. grönsaker. BRA fetter tex smör och ägg. Man får INTE högt kolesterol, högt blodtryck osv.. utan snarare får man mycket bättre värden när man har ätit kosten ett tag utan att fuska. Vi lchf:are sitter inte och äter smör med sked som vissa tror. Vi äter vanlig mat utan kolhydraterna och lägger till tex en fet sås istället. En vanlig måltid brukar bestå av en köttbit, någon grönsak, lite sallad och en sås. Dessutom är det väldigt många som äter Lchf för att dom mår bättre av det, mer energi och bättre värden och inte som en bantningsmetod.

Sara Modigh

22 april 2014 15:50

Fast att leva på bara bacon är inte bra för någon.
Har aldrig sagt något om LCHF, men i min mening så finns det inte tillräckligt många studier på vad som händer med kroppen om man äter LCHF kost under 30-40 år för att man ska kunna säga om det är bra eller ej.

 
Alice Follin L

Alice Follin L

22 april 2014 16:06

Hoppas du inte har nåt emot att få kommentarer till dina inlägg :) Märker att jag blivit himla aktiv med att kommentera nu när jag äntligen är "med dator" igen. Hopplöst att försöka skriva nåt vettigt på iPhonens miniknappar. Och det är ju så, man blir lätt lite extra nätaktiv när man är sjukskriven och som i mitt fall isolerad. Det blir en output, ett socialt sammanhang. Och det är svårt att inte kommentera för gud vad mycket intressant som diskuteras på mina favoritbloggar. En positiv bieffekt av sjukskrivning, det här att man har tid att engagera sig :)

Det här ämnet alltså :( Det krossar mitt hjärta. Ser alltför många människor omkring mig räkna kalorier, hysteriskt fly kolhydrater, träna maniskt osv. Blir mentalt stressad bara av att se på. Människor skrämmer mig. Denna sektliknande övertygelse, besatthet. Säger inte att det är dåligt att ta hand om sin kropp och själ, äta näringsrikt - tvärtom (så klart)! Men det är sättet det görs på. Har väldigt svårt att se det som en passion, nåt man brinner för. Jag kan ha fel, men det känns i mina ögon alldeles för maniskt och framför allt känns det uteslutande snarare än bejakande. Alltså det handlar så mycket om vad man INTE får göra, snarare än en kärlek TILL något, till exempel träning. Det är inte det att jag inte förstår, jag lider själv av ätstörningar (allvarliga, och sedan många år), men en tröst för mig är att jag är medveten. Är man medveten så har man åtminstone ett bra utgångsläge, man vet vad man har att jobba med, sikta mot. Att människor som (i mina ögon) lider av ätstörningar förklär det i hälsomedvetenhet, DET skrämmer mig mest av allt. Min erfarenhet är att samarbetar du med kroppen så samarbetar den med dig. Visst kan man vilja gå upp/ner i vikt, vilja uppnå förändring, och personligen tror jag isåfall på långsiktiga mål. Tror att alla förändringar måste få ta tid. Och tror sällan på att slaviskt följa en viss diet utan tror mer på att lyssna på kroppen och se det ur ett stort tidsperspektiv. Åtminstone om man vill åt en varaktig förändring. Det är mina tankar.

http://alicefollinl.blogg.se

Sara Modigh

22 april 2014 16:32

Det är alltid kul att få kommentarer :)
Jag gillar att få höra andras perspektiv på saker och ting.
Jag håller verkligen med dig i att det är skrämmande att se den besattheten i att gå ner i vikt.. Det känns som om hela samhället är ätstört. Varenda människa verkar ju provat någon diet och i varenda tidning skrivs det om de senaste sättet att gå ner i vikt.
Det handlar inte om hälsa längre utan bara om att gå ner i vikt.

Alla dessa restriktioner i kosten som man förväntas göra leder i min mening bara till näringsbrister och en sämre hälsa i slutändan.

Det kommer ju dessutom mer och mer forskning som tyder på att det är bättre att vara lite överviktig än normal eller underviktig. Ändå eftersträvas alltid en smal kropp. Det känns som vi har en rätt snedvriden bild på vad kropp och hälsa egentligen är.

 
Alice

Alice

22 april 2014 19:10

Nej, huvudsaken är ju att man ska må bra, både fysiskt och psykiskt!
Det är ju mycket bättre om man ser till att äta rätt och att motionera med jämna mellanrum, det tjänar man på i längden.

http://miranodesign.blogg.se

Sara Modigh

22 april 2014 21:11

Ja, så är det ju om man ser till hälsans bästa.

 
Anette

Anette

23 april 2014 11:25

Kan bara hålla med dig. Det viktiga är inte vikten utan hur man mår. Min hälsa och matintag har varit detsamma oavsett min vikt, men ändå ska folk vara där med pekpinnar och döma om saker de inte vet något om.

Väger man för lite är det fel, väger man för mycket är det fel, är man normalviktig kan man träna för att bli smidigare och få snygga muskler osv osv.

Är också oerhört trött på detta fokus på vikt. Vikt och hälsa hänger inte ihop.

http://www.netza.se/blog

Sara Modigh

23 april 2014 21:45

Jaa, det är alltid folk som ska komma och lägga sig i hur man sköter sin kost, för att bli smal. För det är tydligen det enda som räknas.
Tycker det är så trist med alla dessa förtryckande kommentarer förklädda till "oro" för hälsan. För hur hälsosamt är det egentligen att banta?

 
Annie

Annie

23 april 2014 20:24

Tycker det är oroande med dem där kommentarerna i inlägget!
Det viktigaste är väl ändå att vara Hälsosam och Må bra! inte absolut att bli smal .. Jag gillar ju varken bantning eller dieter.
Jag tränar och äter hälsosamt Och det går bra!

Har aldrig bantat och kommer inte att göra heller.
Skrev ett inlägg om det igår, kolla det ifall du vill :-)
Kram A/

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

23 april 2014 21:46

Det ska jag absolut läsa när jag har tid :D
Men gifter mig om mindre än 3 dagar så har knappt fem minuter att sitta ner just nu :P

Det är tur att jag skrivit många blogginlägg i förväg :P

 
Lelle Karlsson

Lelle Karlsson

24 april 2014 06:47

Du är fin som du är, stå på dig// kram...

http://lelle666.bloggo.nu

Sara Modigh

24 april 2014 09:09

Tack så mycket.

 
Ingen bild

Elli

26 april 2014 23:06

Det viktigaste är ju att man mår bra! Jag slutade träna och bry mig om vad jag äter pga. Mönster som spårade ut i seriösa ätstörningsproblem och jag har aldrig mått bättre. Jag antar att jag gått upp i vikt men ärligt, inget kan slå hur bra jag mådde efter att jag sade upp träningen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards