En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 juni 2014

Det är inte lätt att vara frisk i en sjuk värld

Av Sara Modigh - 27 juni 2014 13:15

Den amerikanska psykologen Nicole Knepper har gått ut i sin blogg och spekulerat om huruvida Miley Cyrus har psykiska sjukdomar. Hon säger sig inte kunna diagnostisera någon utan att träffa dem men sitter ändå gärna och skriver om att Miley Cyrus exempelvis lider av personlighetsstörningar eller en "Mood disorder". 


"Sedan en tid tillbaka har hennes beteende gett mig 'Uh-ohs', hennes hyper-sexualitet, brist på impulskontroll och gränser, snabba humörsvängningar, erkända droganvändning, tvångs tweeting och shoppande, extrema visning av irritabilitet och argumenterande beteende, sömnsvårigheter , och hamstring av djur, allt dokumenterat på Twitter av Miley själv för henne över 13 miljoner anhängare,

är inte bara ett typiskt tonårsbeteende.


Inte ens för rika och berömda underhållare!


De beteendet är i själva verket ett symptom som någon med en stämning och / eller personlighetsstörning skulle visa. Det är också beteenden som ses i människor som är kroniska missbrukare eller personer som är påverkade av humörförändrande substanser. Mileys beteende är inte normalt"   Nicole Knepper


Men är det verkligen en psykisk sjukdom? Handlar inte detta mer om vad samhället format dessa individer till?


Det jag främst reagerar på med alla dessa skvallertidningar och barnstjänor är att man måste vara värst av de värsta för att få sin bild på framsidan Är man då också uppfostrad med att ju mer du syns desto bättre så tycker jag inte att det är konstigt att dessa barn sedan gör allt för att synas. För vem är de om de försvinner ur Hollywood och rampljuset? Hela deras identitet hänger på att vara kända, och lättaste sättet att fortsätta vara känd är att bråka mest, vara mest uppseende väckande och göra knäppast saker så man hamlar på framsidan av så många skvallerblaskor man bara kan. 


Jag tror inte att man mår bra att växa upp i rampljuset, titta bara på många av de barn som gjort det och vad som hänt när de inte längre är söta små barn som får uppmärksamheten de är vana vid.

       


Kan en personlighetsstörning fostras fram? I så fall, grattis Hollywood..


Oavsett om det rör sig om att Miley är sjuk eller ej så är det inte lätt att vara frisk i en sjuk värld. Ju "sjukare" hon beter sig, desto mer uppmärksamhet får hon och det är uppmärksamhet hon fostrats till att jaga. Jag skulle säga att Miley är en gestaltning av precis det hela Hollywood handlar om..


Jakten på berömmelse.

 



 
 
Ingen bild

Sanna

27 juni 2014 21:57

SÅ klokt skrivet! Håller med om varenda mening. Är det Miley på de sista bilderna (längst ut till höger)?

Din blogg inspirerar mig så mycket! Jag drömde om dig inatt förresten :D
Kram
Sanna (har skrivit till dig på Facebook en gång, under din fina bröllopsbild.)

Sara Modigh

27 juni 2014 22:24

Tack så mycket :) Är kul att du tycker det.
Jag hoppas du drömde trevliga drömmar om mig ;)

På bilderna är det Lindsay Lohan, Macaulay Culkin, Britney Spears och längst ut till höger är det Amanda Bynes

 
Ingen bild

Jakob

6 juli 2014 10:49

Åh va bra skrivet! Det du skriver är så sant! Att det är ju det man fostras till, speciellt i Hollywood, syns man inte så finns man inte, och man måste göra mer och mer för att synas. Tycker det psykologen skriver låter himla galet, dels att ge henne en psykisk diagnos bara baserat på media och sociala nätverk, och sen att som psykolog (!) framställa hennes påstådda psykiska ohälsa som något farligt och varna människor för henne.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards