En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 17 september 2014

Din födelsedag

Av Sara Modigh - 17 september 2014 11:00

Idag är det din födelsedag, men du är inte här med oss längre. 

Idag skulle du ha fyllt 46 år. 

Jag fick en påminnelse på mobilen och en på på Facebook om att du fyller år idag, och det svider i hjärtat när man blir påmind om hur du om du levt idag skulle vara ännu ett år äldre. 

Men du fick aldrig chansen att fylla 44 och kommer aldrig mer få bli ett år äldre. Du kommer aldrig bli äldre än 43 år 10 månader och 10 dagar.


Det är så orättvist att du missar så mycket av livet. Att du, så som du längtade aldrig kommer få hålla dina barnbarn i famnen, att du aldrig fick se Ludvig ta studenten, att du inte får se Alfons första lägenhet. Att du inte får vara med och säga hejdå när Matilda flyttar till London att du inte fick vara med på mitt bröllop och att du aldrig kommer få vara med och se de framsteg som jag gjort. 


Du missar allt bra som händer och jag tycker det är fruktansvärt att min mamma bara känt mig som den sjuka Sara, min mamma har aldrig fått se den friska delen av mig som jag är nu. Min mamma har aldrig fått se vart min kamp har fört mig. 



Jag önskar så att jag kunde få träffa henne igen. 

Varje gång man här frågan "vem skulle du äta middag med, död eller levande om du fick välja?" så skulle jag i 100% av fallen alltid svara mamma.

Att bara få sitta ner och prata om allt som hänt med mamma, åh jag önskar så att jag kunde få göra det!


 


Att bara få höra mammas ord igen, berätta vad som helst.


Men för några veckor sedan hittade jag faktiskt något som jag trodde man bara kunde hitta i film. Jag hittade ett "brev" till mig. Från mamma. 

Vi var hos mormor och letade efter maskeradkläder i magasinet där vi förvarar alla mammas saker. När jag tittade i en burk med massa smycken för att se om det fanns någon brosch att hålla ihop en mantel med så hittade jag en lapp och jag såg mammas handstil. Jag tänkte åh "mammas handstil" och kände mig lite varm i kroppen. Jag vek upp lappen och såg mitt namn. Hjärtat tog ett skutt och jag läste lappen. 

   


Varje gång jag läser slutet så dör jag lite inombords med sorg 

"Jag önskar mig ett långt liv och att du kanske håller mig i handen"


Långt liv fick du inte älskade lilla mamma och inte heller fick jag hålla din hand. Det gör så ont i mig, jag önskar så att du hade fått ditt långa liv. Att du hade fått chansen att leva klart!

 
 
Ingen bild

Emma

17 september 2014 17:21

Började gråta av din text och av det din mamma skrivit till dig. Började själv tänka på min mormor som jag känner lite samma sak om som du beskriver om din mamma. Jag brukar alltid tänka att mormor ser alla mina framsteg jag tar och det brukar hjälpa mig iaf! Brukar även prata med mormor för att det känns bättre då.

Kram

Sara Modigh

17 september 2014 21:47

Ja, ibland hjälper det att tänka så. Men jag själv tror inte direkt på allt det där med livet efter döden så har ofta svårt att tänka att mamma finns med och ser allt.

 
Maria

Maria

17 september 2014 21:10

Sara vilken skatt!!! Så fint skrivet och så underbart att du hittade det! Jag tillhör dem som tror på himlen och min barnsliga tro gör att jag faktiskt tror att hon ser Er barn. Stor kram / Maria

http://mariasdagbok.blogspot.se

Sara Modigh

17 september 2014 21:48

Tack :) Var verkligen underbart att hitta.

 
Ingen bild

Matilda

18 september 2014 21:01

gud så fint!

Känner samma som dig, hade velat ha mamma här nu, som stöd och det är så satans förjävligt att hon inte fick se oss växa upp, att vi inte fick ha henne här när vi växer upp och blir vuxna.

Sara Modigh

18 september 2014 21:56

Ja, ibland känns allt bara så orättvist.

 
Ingen bild

Lovisa

19 september 2014 11:59

Först vill jag beklaga sorgen, det var längesen jag läste din blogg. Dina ord berör ända in i hjärteroten, så himla fint skrivit! Jag känner igen mig så otroligt mycket i det du skriver. Det är en sorg i sig att mamma aldrig får vara med i min utveckling, att hon aldrig fick träffa min blivande man, det är ju nu om något man önskar att hon fanns här men jag tror sten hårt på att dem finns någonstans, att inte ens döden kan släcka ett band. För bland det vackra så finns det liv. Jag kan känna vinden smeka när jag cyklar, uppleva sådan värme och jag vet att det är mamma som ger ett tecken. Det är min livlina att få våga känna, tro att mamma finns här någonstans, att dem ser oss och vill att vi ska få må bra. Det är tack vare henne jag aldrig ger upp, går upp i den där brottningsmatchen, slås för min rätt att få må bra.

Världen är bra liten med, jag har läst din blogg när jag legat längst där nere på botten. Du är så otrolig stark som orkar, klarar att vara så öppen som du varit med allt, jag vet att det hjälper så otroligt många. Det har hjälpt mig i vissa stunder och jag tror sten hårt på att öppenhet skapar förståelse.

Så himla kul med att få ett ansikte på dig med, jag har varit här inne mycket förr. Hoppas studierna går bra, du är grym som ger dig på Medicin kursen först. Ge dig själv en stor klapp på axlen för det! Jag blev så inspirerad av dig att jag tänkte ge mig på den snart med, en tung sten kommer lossna när man är klar sen. Är det något du undrar över så är det bara att hojta till, jag brukar vara i skolan tre dagar i veckan. Moa är en skola som är en klass för sig, ett stort hjälpmedel för att komma tillbaka till livet. Angående det där med Medlearen, tyvärr har det alltid varit denna oro varje höst, tack vare att det är en privatskola. Som tur är löser det sig alltid men jag är som dig, det tar på krafterna att inte veta. Jag har också väldigt svårt förändringar. Må så gott så kanske vi ses igen! :) Kramar Lovisa (den blonda tjejen ifrån studieverkstaden).

Sara Modigh

19 september 2014 12:26


Åh, jag tyckte det var så kul att träffa dig. Världen är liten ibland så väldigt spännande att faktiskt stöta på en bloggläsare i skolan på det viset.

Jag tyckte det var väldigt trevlig att sitta ner och prata med dig och det känns skönt trotts att det var jobbigt den dagen och jag bröt ihop lite gran så kände jag mig inte dum eller konstig (så mycket i alla fall) :)

Jag hoppas att vi syns i skolan snart igen, jag kommer försöka gå på studieverkstaden ett par gånger och se om det fungerar för mig så då kanske vi syns där.
Kram!

 
Ingen bild

Lovisa

19 september 2014 13:12

Du ska aldrig känna dig dum för det, när jag såg ditt kämpande så såg jag mig själv förra året. Jag önskade så att någon sa då att det är okej att bryta ihop, du är inte ensam Lovisa. Någonstans vet man att man inte är ensam, ända kan den känslan vara så stark. Ofta handlar det om okunskap och att människor blir rädda, kunskapen och förståelsen finns där. Jag är en känslomänniska uppe i det blåa och tycker det är en styrka att våga visa sig sårbar.

Det är inte lätt heller att gå ifrån att vara sjukskriven så länge, till att försöka komma in i den "normala" världen med plugg och allt där till, det blir både psykiskt och fysiskt utmattande. För mig är det bara en kamp i sig vissa dagar att komma ur den förbannade sängen, ångesten är min största fiende, den förstör så otroligt mycket.

Vad kul! Vi kanske ses på onsdag då igen, om jag får må bra så kommer jag in :) Trevlig helg på dig!
Kram.

Sara Modigh

19 september 2014 23:05

Tack det samma :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards