En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 24 februari 2015

Svag

Av Sara Modigh - 24 februari 2015 10:00

Synonymer till svag

 
1. klen, vek, veklig, kraftlös, orkeslös, matt, blek,

 
utmattad, skröplig, tärd, 
sjuklig; själssvag, viljesvag, karaktärslös, vacklande, 
slapp, flat; osjälvständig, lättledd,maktlös; tunn

,
 instabil, 
skör, ostadig, bräcklig; ringa, måttlig 
 
2. dålig, medelmåttig, underhaltig, undermålig, skral


, oacceptabel 
 
3. mild, lätt, knappt märkbar; obetydlig, liten 
 
4. smaklös, fadd, blaskig; dämpad, låg, stilla
 
 
Svag, ett ord jag blivit förknippad med i hela mitt liv. "Jag är en svag individ" för att jag är drabbad av psykisk ohälsa. 
Jag är Svag, Vek, kraftlös, Skör och Instabil. Alla är ord som för mig säger det samma.
 
Att jag får skylla mig själv att jag mår dåligt eftersom jag är så svag. För att vara svag är något väldigt negativt. Det är bland det värsta man kan vara. 
 
Hade jag bara varit lite starkare, haft mer kraft och inte varit så vek så hade den psykiska ohälsan tänkt "Shit vilken stark människa, henne lämnar jag. Inte värt att ge sig på henne" och hoppat vidare till någon svag stackare istället som bara tackar och tar emot. 
Lägger sig platt och istället för att ta sig i kragen bara sätter sig i ett hörn och tycker synd om sig själv. Ett lätt offer så att säga...
För det är väl så sjukdomar brukar fungera ...eller?
 
 
Jag anser inte att man är svag bara för att man är sjuk, snarare måste man vara väldigt stark för att orka leva genom alla motgångar. 
Det är ju inte så svårt att leva när man inte har några svårigheter.
Testa att gå en dag i mina skor med Multipel Skleros, Asperger, ADD, Generaliserat ångestsyndrom, Panikångest, Atypisk depression, Sorgen efter min mamma och bär allt det där samtidigt som ni får höra hur svaga ni är. 
 
Har ni någon gång haft så där riktigt hög feber, hela kroppen värker och ni känner er helt svimfärdiga och så testar ni att genomgå ett träningspass. Inte det lättaste när man är sjuk, Eller hur? Det brukar gå så otroligt mycket bättre när ni är friska.
Det är samma sak oavsett sjukdom. Allt är lättare när man är frisk!
Så att kalla någon som är sjuk för svag för att den inte klarar av att leva ett friskt liv är i min mening helt fel. 
 
Svaga individer är de som aldrig haft några motgångar, de som lever ett enkelt liv där allt bara flyter på precis som det ska. Människor som aldrig behöver stanna upp och fundera hur de ska ta sig vidare. Människor som lever livet som om det vore en fin vacker vårdagspromenad på en plan mark. 
Dessa människor var största bekymmer är vad man ska äta till middag eller vilka skor man ska ha på sig. 
 
Visst,
Jag förstår synsättet, det har funnits med oss sedan tidernas begynnelse. Den svagaste dör och de starka överlever.
Man blinkar inte en sekund innan man dränker den ynkliga lilla kattungen som inte vill dia från sin mamma. Man ser bara den där kraftlösa och veka lilla krabaten som har en väldigt liten chans att överleva.
 
"Den är en svag individ".
 
Men jag ser ett djur med en tuff kamp framför sig. Ett djur med potential som kan nås om den lilla kraken bara får förutsättningarna. En fighter som måste slåss för att överleva och som kommer få gå igenom en kamp som många har turen att slippa.
 
 
Viss det kanske krävs att kattungen handmatas de första veckorna av sitt liv för att bygga upp styrkan för att ens kunna överleva. Det lilla djuret har en oerhörd kamp framför sig. En kamp som en "svag individ" aldrig skulle klara i min mening.
Det krävs både mod och styrka för att orka kämpa. 
Det krävs också tur. Turen att få förutsättningarna att kunna kämpa, turen att ha stödet och turen att inte vara för sjuk för att kunna överleva. 
Det gäller att hitta en balans för vad man klarar av.
 
Det gör mig inte till en svag individ bara för att jag är sjuk. Jag är en fighter som aldrig har gett upp.
Jag har fortsatt att leva och gå framåt trots alla hinder på min väg, jag har fortsatt att utvecklas och jag har blivit väldigt stark på vägen. 
 
Det finns inte en chans att jag hade varit så stark som jag är idag om mitt liv hade varit helt problemfritt. 
 
Men samtidigt ser jag inte mig själv som stark, jag har bara kämpat mig igenom det jag måste för att överleva. 
Antagligen för att jag har vuxit upp i ett samhälle där alla ser mig som svag, ynklig, dålig, medelmåttig, själssvag, instabil, skör, bräcklig, vek och så vidare.
Dessa attityder smittar av sig. 
Men i dag kan jag i alla fall säga att nej, jag är inte en svag individ. Jag har bara en utsatthet som du inte har och jag har andra förutsättningar än dig. 
Mina problem blir bara problem eftersom vi har en mall som alla ska passas in i oavsett vad de har för hinder på vägen. 
Men om man istället för att anpassa sig själv efter livet anpassar livet efter vad man kan så går allt mycket bättre. 
 

 
 
Ingen bild

Matilda

24 februari 2015 14:26

sååå himla bra skrivet. Behövde verkligen läsa nått sånt här idag. <3 <3 <3

I mina ögon har du alltid varit den starkaste människan jag känner.

Sara Modigh

24 februari 2015 18:41

Tack så mycket finaste du

 
Ingen bild

Ruth

2 mars 2015 20:12

Ja, sannerligen, bra skrivet!! Du är en stark människa! Du har gått igenom mycket och får fortsätta att leva med motstånd, men du fixar det! Bravo! Kram

 
Ingen bild

Antidrom

11 mars 2015 22:30

Jag tror att man kan få psykisk sjukdom av att vara stark för länge, inte pga att man är svag. Det är ju inte så att man lever ett helt vanligt, friskt liv där man mår bra, och så plötsligt vaknar man en morgon och är så svårt deprimerad att man blir sjukskriven på direkten och inlagd på psyket...

Hur många människor är det som har blivit sjukare än vad de egentligen skulle ha behövt bli pga att de bitit ihop, inte lyssnat på sin kropp, drivit sig till utmattning, inte vågat söka vård pga att psykisk sjukdom är så stigmatiserat och för att man inte vill framstå som en "svag individ"?

Skulle den kamp som människor med psykisk sjukdom för varje dag kunna mätas i muskelstyrka så skulle vi vara starkare än världens alla body builders =)

Sara Modigh

12 mars 2015 09:46

Jag vet själv hur mycket en psykisk problematik kan förvärras när man bara biter ihop och kör på.
Jag har gjort det misstaget så många gånger för oftast vill man mer än man faktiskt klarar av.
Det är jättesvårt att hitta en balans.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards