En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2015

Veckans tips - Bohnanza

Av Sara Modigh - 8 augusti 2015 13:00

Grejen med det här spelet är att det låter rätt trist när man ska förklara det.

Men det är riktigt roligt.

Det är ett spel som går ut på att "plantera och skörda" bönor. 

Bohnanza är ett kortspel med kort som föreställer olika bönor. Det finns 11 sortsrs bönor och det finns olika många kort av de olika bönorna, till exempel så finns det 24 kort med Coffee bean på men bara 4 med cocoa bean.

Hela spelet går då ut på att man varje gång det är sin tur ska plantera ett kort i en av två högar man har framför sig. Men grejen är att du får inte välja vilket kort du ska läga ut, utan du måste ta det kortet som ligger längst fram (det du haft på handen längst), så det gäller att byta bort kort som ligger i vägen innan man måste plantera. Om man samlar på kaffe och kakao till exempel och man har en vaxböna man inte hunnit byta bort så tvingas man skörda ett av sina fält. 

För att få poäng så ska man samla så många kort som det står på kortet att man behöver för att få mynt. 

På kaffebönan som det finns så många av måste man skaffa 12 stycken för att få fyra mynt, 10 för 3 mynt, 7 för två eller 4 för ett, men en Red bean som det bara finns 8 av behöver man bara samla 2 för ett mynt, 3 för två mynt, 4 för tre och 5 för fyras mynt.  


Låter lite rörigt men allt står på korten, hur många som finns i leken och hur många kort man behäver för att få x-antal mynt. 
Vinner gör ju då den som har flest mynt på slutet så det gäller ju att vara smart. 

    

Här på den här handen så måste ju jag lägga en röd böna, men sen så är det tre kort som jag inte vill ha innan nästa böna som jag vill samla på kommer igen. Så innan det är min tur måste jag ge eller byta bort de tre korten till mina medspelare. 


Men det finns en twist till, innan min tur är slut efter att jag planterat mitt bönkort från handen så måste jag vända upp två kort från högen och dessa kort måste jag förhandla bort om det inte matchar det jag samlar på. Lyckas ja inte förhandla bort de två korten kan jag bli tvingad att skörda mina fält och plantera de korten. 

När min runda är slut så plockar man upp tre kort på handen och lägger längst bak.
När det är nästa spelares tur så kan jag bara förhandla byten med den personen, och sen nästa efter den kan jag bara förhandla med den personen och så vidare, så det gäller att inte sitta och drömma sig bort (händer rätt ofta) för då kanske man missar chansen att byta bort en böna man måste bli av med. 



Som sagt, det låter förvirrande och komplicerat, men man förstår rätt fort när man väl börjar spela. 

Jag tycker att ni ska prova om ni får chansen, för det är väldigt kul. 



Jag ger Bohnanza 4 av 5 Fluffisar

 


Det får en fyra för att det är ett väldigt kul spel, man förstår ganska fort hur det funkar när man spelar det och när man väl lärt sig så är det enkelt, det är ett spel som man kan skratta mycket när man spelar och det händer rätt mycket hela tiden. Men det kan också bli en del bråk och irritation ibland

(fast det kanske har mer med spelarna att göra än själva spelet) så därför får den inte en femma.



   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards