En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2015

Lösningar och anpassningar

Av Sara Modigh - 20 augusti 2015 20:15

Ja, att hitta lösningar och anpassningar för att klara sig är väl en av de största och viktigaste delarna att göra när man är sjuk. 

Det finns så många saker som jag inte klarar av för att det tär för mycket psykiskt eller fysiskt. 

Ibland är det svårt att veta om något är psykiskt eller fysiskt. 

För många gånger triggar det fysiska det psykiska och vise versa och tröttheten är ofta lamslående oavsett om jag utsatt mig för något som varit jobbigt på grund av mina psykiska svårigheter eller om det är för att min MS säger stopp. 

En av sakerna som jag har sådär svårt med är dammsugning, det är smutsigt vilket gör att det är jobbigt psykiskt, det låter mycket vilket gör att det överstimulerar min hjärna vilket påverkar mig både i min ms och det psykiska, det är dessutom fysiskt ansträngande och varmt så det gör inte underverk för MS-symptomen direkt. 



Men jag har försökt experimentera lite med damsugandet och detta är vad jag kommit fram till:



Att gå bakom dammsugaren där varmluften blåser ut är en mycket dålig idé, det ger illamående, svettningar, fatigue, känsla av att svimma, huvudvärk, svaghet och allmän ostadighet i kroppen och allt annat jag känner när jag blir för varm för min MS. 


Den vanliga "dammsugarrörelsen" fungerar inte. Det är för tungt för både rygg och armar och ger mig symptom så som myrkrypningar i händerna, iskall känsla i armarna och omedelbar trötthet som suger ur all min energi ur kroppen. 


Att försöka stå framåtböjd och dammsuga gick sisådär. Det ger mig värk i ryggen och en aning ångest för det känns som jag ska spy. Får också ont i huvudet om jag böjer mig för mycket framåt. Men ja, det funkar om man är försiktig och inte tar så mycket åt gången. 


Att försöka dammsuga något i takhöjd är ett stort NEJ! Det funkar inte alls. Trodde jag skulle dö av trötthet efter bara två sekunder när jag skulle suga upp ett spindelnät ute på balkongen. 

Det var alldeles för tungt att lyfta hela slangen med metallrör och allt dit upp. 

Det var så jag till och med blev en aning chockad över att min energi sögs ur min kropp fortare än spindelnätet sögs in i dammsugaren. Definitivt inte värt det!


Att sätta mig i ett hörn och dammsuga lite golvlister gick bra.

Så det får väl bli min specialitet i fortsättningen.


Men att försöka lyfta den tunga klumpen till dammsugare gick mindre bra. Tungt och otympligt är ingen bra kombo tillsammans med min MS som gör mina armar helt odugliga. 

Så att både få fram, och sen tillbaka dammsugaren in i städskrubben är ju ett helt projekt bara det. 


Att dammsuga i ett litet instängt rum, det var inte bra det heller. Känns som om luften tar slut.

Får sån panik! Känns som om jag håller på att kvävas. Jag får hjärtklappning, illamående, svimningskänsla, en klump i halsen, darriga och svaga ben och efteråt är jag helt förstörd och utmattad. 


och ljudet från dammsugaren är ju ett helvete. Att man kan bli så mentalt utmattad av ett ljud är ju nästan imponerande. Känns som om jag inte vill höra ett enda ljud till på en vecka för då imploderar jag säkert. 


Sen att dammsuga i den här värmen med MS är ju också ett helvete enbart förtjänat av typ Hitler och annat avskum. 


Men jag försöker göra det bästa möjliga. På med kylvästen och i med öronproppar som i färgen matchar dammsugaren och så fram med ett leende och en positiv attityd. 

 

Så trots alla svårigheter jag har med det här att dammsuga så har jag åtminstone kunnat dammsuga lite mellan soffkuddarna, dammsugit bakom några möbler och under byråerna vi har i vårt hem samt alla eluttag vi har i sovrummet och vardagsrummet och så har jag dammsugit lite bland alla sladdar bakom stereon och våra tv-apparater och vår dator.

Så länge jag håller mig till "detaljdammsugning" där jag inte behöver flytta dammsugaren så mycket och inte behöver ha metallröret på, aktar mig för varmluften, har fönsterna till lägenheten öppna, kylvästen på och öronproppar i, ser till att vara pigg och utvilad när jag gör det och bara håller på en kort stund så klarar jag damsugandet med bara lite värk, trötthet och illamående som efterverkningar. 

Det är ett stort steg framåt måste jag säga. 



Förresten, ett helt inlägg om att bara dammsuga? haha

Det var ju imponerande att kunna få så mycket text om en sådan sak tycker jag :D


 
 
Lina Tsutsumi

Lina Tsutsumi

21 augusti 2015 12:58

Önskar att det blir bättre med dig, låter jobbigt att inte kunna dammsuga. Har du provat MSM kost tilskott? Ska tydligen vara bra för allt inkl. hjärna, nerver och muskler. Har hört att de som har MS har blivit lite hjälpta av det. Man måste ta det en längre tid dock för att få en inverkan. Bara ett litet tips (:
http://www.jagarbipolar.spotlife.se

http://www.jagarbipolar.spotlife.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards