En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 9 november 2015

Kul i Uppsala

Av Sara Modigh - 9 november 2015 13:15

Då har vi varit och hälsat på i Uppsala i helgen då :)

Vi var där och firade Jakobs bror, umgicks, spelade spel, shoppade och hade det trevligt tillsammans. 


I fredags förmiddag så åkte jag och Jakob iväg, stannade och köpte lite godis som färdkost och åkte, och åkte, och åkte i bilen. Hela vägen till Stockholm där vi stannade en liten stund och gick på stan. Jag har inte varit där sen jag var typ 15-16 år, men det var sig likt haha

Vi stannade bara i två timmar och gick bara på Drottninggatan. Men det var trevligt med en liten snabb visit i Stockholm. Vi har ju planer på att åka dit nästa år så detta fick väl vara som en provsmakning inför det.

 

När vi hade kikat i några butiker så fortsatte vi färden mot Uppsala. Det gick faktiskt mycket smidigare än jag trodde att komma in och ut ur Stockholm så tog inte så lång tid att åka den sista biten, som tur var. För vi var ganska trötta och hungriga vid det här laget.

Jag hade bara ätit lite godis på hela dagen.

Men när vi kom fram så var det precis dags för mat så det var ju skönt :)


När vi hade ätit spelade vi spel och sen var det dags att gå och sova.  


Jag har verkligen haft jättesvårt att sova i helgen. Det började redan hemma natten till när vi skulle åka. Jag kunde inte somna och sov väldigt rastlöst. Tror jag bara sov i 5-6 timmar. Tänkte att det gör väl inte så mycket. Kan ju sova i bilen. Men det kunde jag inte. Då tänkte jag "Bra, då kommer jag kunna somna fort i kväll", men det kunde jag inte heller. 

Vet inte vad det var som gjorde att jag sovt så dåligt men antar att mycket varit på grund av all ångest och stress som jag känt. 

Brukar ju bli så när jag måste lämna min trygghet och inte riktigt har någonstans att fly.


Men det gick okej i alla fall. Jag har ju överlevt haha


Första natten tog det lång tid att somna och jag var tvungen att gå upp tidigare än jag är van vid för att kunna hinna göra mig i ordning och äta frukost tillsammans med de andra innan vi skulle åka iväg på en Secondhandrunda i Uppsala. 

Det tyckte jag var väldigt kul, secondhand är ju något som jag tycker är trevligt och spännande. 

Så det var roligt att få titta i en ny stad, vi var på både Erikshjälpen, Myrorna och Helping Hands och jag hittade en fin klänning på Myrorna som jag köpte för att jag tänkte att den passar att ha nu såhär på hösten och kanske även till vintern. Jag behöver lite mer höst och vinter klänningar då 90% av kläderna i min garderob är sommarklänningar som inte alls passar att ha på hösten/vintern. Jag hittade även en mycket ful jultomte som jag inte köpte, för den var väldigt otäck haha

 

När vi var klara på secondhand så åkte vi en tur till Gränby-centrum och sen till stan och kollade läget lite men vi hittade inte det vi sökte. 

Så efter det åkte vi "hem" igen och jag fick så svår ångest att jag fick gå ner i källarrummet och vila i några minuter tills det var dags för lunch. 

Jag fick samla mig bäst jag kunde och gå upp och äta lite. Det gick bra så det var ju skönt. 

Vi spelade spel efter att vi hade ätit men ångest och svåra smärtor i ryggen gjorde det svårt att sitta så efter några spelrundor fick jag ge upp kampen gå och vila igen.  

Så jag gick ner till vårt gästrum i källaren och låg och vilade fram till middagen. 

Det var välbehövligt och jag kände mig mörbultad och helt slut efter det men ändå mycket piggare än tidigare.

Efter middagen fortsatte kvällen med att umgås, fika lite, fira Simon och alla andra som fyllt år så det blev en stor presentutdelning och sen fick vi spela ännu mer spel. 


Det är väldigt trevligt att spela spel tycker jag så vi passar alltid på att spela mycket när vi är samlade.
Vi fortsatte att spela hela kvällen tills det blev dags för mig och Jakob att dra oss tillbaka så att jag skulle kunna varva ner och somna. Så vi låg nere på rummet och kollade på en tv-serie som heter The 100. Den är så bra! Vi har precis börjat på andra säsongen och man kan knappt sluta titta för det är så spännande.

 Men trotts att vi gick till sängs i tid så kunde jag inte somna. Det var för varmt, för kallt, för smutsigt, för hårt, för krångligt, för mycket ångest. Alt kändes bara fel och kroppsdelar bara somnade och började stickas hela tiden. Vaknade flera gånger av att någon arm eller ben var helt bortdomnad. Så ännu en natt med dålig sömn blev det. 

Så trött och sliten blev det att ta sig upp på söndagsmorgonen och äta frukost och sen gick vi och började städa och packa i ordning alla våra saker så att vi skulle ha det gjort. 


Sen åkte vi ut till Gränby centrum igen och tittade efter en farsdagspresent till Jakobs pappa. 

Det tog sin lilla stund att hitta det vi sökte. Men tillslut så hittade vi det vi letat efter. 

Så vi åkte hem och åt lunch och fikade lite tillsammans och gav Jakobs pappa sin farsdagspresent

och jag tror att hon blev glad :)

När vi fikade kom även Jakobs kusin och hans familj förbi och sa hej lite snabbt så det var kul att hinna träffa dem lite innan vi skulle åka hem. 


Men tiden började rinna iväg och trots att vi hade tänkt åka vid ett så kom vi inte iväg förrän strax efter tre.
   
Men det gjorde inte så mycket. Vi hade det kul i Uppsala och vi kom hem och hann hämta våra nycklar hos pappa och köpa lite mat på Coop så vi kunde äta kvällsmat innan det var dags för Jakob att sova.

Vi han kolla på två avsnitt av The 100 också. Så jag var nöjd. 


Har vart en lång och rolig helg och nu har jag fått sova ordentligt i min egna säng.

Det var otroligt skönt!


Nu ska jag försöka ha en lugn vecka så att jag kan ta igen mig.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards