En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 10 februari 2016

Märkliga mail som jag har fått av män

Av Sara Modigh - 10 februari 2016 14:00

Jag har varit aktiv på nätet under många år nu och under dessa åren har fått erfarenhet i att få knasiga, obehagliga och ibland rent av märkliga mail. Så idag tänkte jag logga in på några sidor som jag använder eller har använt och se vad jag hittar för smått och gott att dela med mig av här i bloggen. 

Att vara ung kvinna på nätet är inte lätt alla gånger och mängden av ibland riktigt vidriga bemötanden är stor. 

Jag tror inte riktigt att alla inser hur illa det faktiskt ser ut för många kvinnor som är aktiva på nätet.

Vi kan ju börja lite lätt.

Här har vi en typ av mail som är väldigt vanlig. Det börjar med att personen berömmer utseendet och sedan går rakt på sak. Denna gången fötter, 

men det kan också handla om naglar, skor eller nylonstrumpor.

Den typen av mail har jag fått regelbundet så länge jag kan minnas. Alltså sen jag började använda internet vid 11(?)års ålder.

Inte ens barn går säkra för dessa typer av mail. 


På tal om att gå rakt på sak förresten,

 
Jaha ja, intresseklubben antecknar....

Men jämfört med sådana mail som jag kan få så var ändå det där ändå rätt milt.

För inte heller den här typen av mail är ovanliga att få:


Mail där jag får väldigt sexuella meddelanden av olika grov karaktär. Även sådana här mail är någon jag fick tidigt i mitt internetanvändande, alldeles för tidigt.

Jag hängde en hel del på Snuttis och Lunarstorm i början av tonåren och där fick man ofta sådana mail från vuxna män.


Män som mer än gärna skulle ha sex med en ung, förvirrad och sjuk liten flicka.
Just detta mailet påminner mig väldigt mycket om det:

 

"Jag tänder på tjejer som har haft ett självskadebeteende", ja mycket ska man höra innan öronen trillar av


Detta är en mening som jag aldrig någonsin trodde att jag skulle få höra, men faktiskt har fått höra vid fler tillfällen än vad jag borde.


Jag vet att alla har rätt till sin sexualitet och man ska inte dömas för att man attraheras av olika saker. Alla är vi ju olika. Men just det där med att tända på att någon har eller har haft ett självskadebeteende känns för mig så fruktansvärt fel. Mest för att det för mig tillbaka till min tonårstid och alla de där männen som utnyttjade mig.


Jag upplever verkligen att det är som om dessa männen ser ärren och då också ser en svag individ att utnyttja. Att de ser någon som kanske inte klarar av att stå upp för sig själv och som mår så dåligt att den går med på det mesta och låter sig utnyttjas. Det kanske inte ens är en medveten tanke från deras sida, men jag har upplevt det många gånger.

För så var det alltid när jag var ung och mitt i smeten av alla dessa män som strök mina femtonåriga ärrade armar samtidigt som de kysste mig hetsigt i baksätet på sin bil och fortsatte med att utnyttja min kropp så som de själva behagade. 


Men det behöver vi inte prata mer om nu, utan vi går raskt vidare till nästa mail

 
Här har vi någon som inte förstår innebörden av att faktiskt älska någon. För man älskar inte någon bara efter att ha tittat på ett par bilder och eventuellt kanske läst en presentation. 

Vi har inte ens pratat med varandra, det enda ord jag skrivit till mannen är "Nej"

Man kan ju inte göra annat än att bara skaka på huvudet.


Ett annat mail som fick mig att skaka på huvudet i misstro är detta mail som måste vara

ett av de mest märkliga mail jag fått som ung kvinna på nätet
 
Låter väl som en otroligt bra sak att prova?
Där tror jag att jag officiellt hört så mycket att jag faktiskt tappade öronen.


Ibland förstår jag inte hur män tänker när det trycker på knapparna för att bilda ord de ska skicka iväg till en annan människa.



 
 
Mogge

Mogge

10 februari 2016 16:42

Oj, oj, oj...
Jag är helt mållös... Skäms att vara av det manliga könet när jag läser dessa grejer...
Hmm, hur tänker man om man ska använda en motorsåg för att dela kjolen?
Suck, vilka lustigt annorlunda människor det finns...

Jag har fått ett och annat mail från kvinnor/tjejer, men ALDRIG av den karaktären, bara lite oskyldigt flörtande som har slutat så fort jag har sagt till om att jag inte varit intresserad...

Som sagt, man saknar ord...

http://morgan-bockman.bloggplatsen.se

Sara Modigh

10 februari 2016 18:45

Ja, det undrar jag med, och varför skulle det vara något som jag vill prova? Man får då höra både det ena och det andra om man säger så.

Skönt att du har sluppit undan, men om man får vara så fördomsfull så tror jag nog att det är mestadels män som håller på sådär.



 
Maria

Maria

10 februari 2016 21:59

Herregud, det är ju helt sjukt.
Att många män bara kan häva ur sig sån skit till tjejer.
De borde verkligen skämmas.
Har själv råkat ut för liknande och det är
fruktansvärt obehagligt:(

http://ipaintthestars.bloggplatsen.se

Sara Modigh

11 februari 2016 01:04

Ja det är verkligen inte kul att få dessa meddelanden

 
Jesse

Jesse

10 februari 2016 22:46

Man blir mörkrädd alltså.
Man saknar verkligen ord för detta.
Alla har ett ansvar över vad som skrivs och läggs upp på nätet men även IRL och via telefon.

http://www.jessesarvak.com

Sara Modigh

11 februari 2016 01:03

Ja, det är inte klokt så mycket skit man får i inkorgen på diverse sidor på nätet

 
mammamuxpux

mammamuxpux

10 februari 2016 22:48

oj jag är chockad , men känner igen det här för det här är något som jag själv har varit med dom.
och förstår dig tyckte du gjorde alldeles rätt i att lägga ut detta på din blogg för att andra ska förstå hur det kan vara.
Själv fick jag något konstigt meddelande om att jag skulle skicka en bild på mina fötter i nylonstrumpor och någon annan ville ha en naken bild på mig eller i bara bh och string trosor.
Och någon har hota att ha ihjäl mig eller skicka sin hund på och slita av mig armarna.
Sånt är verkligen läskigt och en massa andra saker har man fått höra också så klart.

skickar styrke kramar till dig

http://mammamuxpux.bloggplatsen.se

Sara Modigh

11 februari 2016 01:03

Jaa, det har man ju hört både en och två gånger.
Har också fått höra att jag är en hora när jag inte velat skicka nakenbilder, hur logiskt är det?

 
Isabelle och Lucas

Isabelle och Lucas

17 februari 2016 03:36

Men Ååhh vilken Nyhet då att dom håller på så liksom det är inget nytt !!!!!!!!!!!!!!

http://www.---0o0---llsabellell---0o0---.bloggagratis.se

Sara Modigh

17 februari 2016 11:51

Jag har inte sagt att det är något nytt, snarare tvärt om, Att detta är något jag levt med sen den dagen jag först satte min fot på internet.
Men det är ändå många som inte förstår omfattningen av hur mycket detta existerar och att det även påverkar små barn. Det är oftast inget man som barn berättar för sina föräldrar och därför tror jag att det är bra att vuxna berättar det istället så att man håller ett extra öga på vad barnen gör på internet.

Många män tänker nog att ett litet meddelande då och då är ingen fara, men glömmer alla miljoner andra män som tänker precis likadant.
Jag får hundratals mail varje dag som innehåller material som kan klassas som sexuellt ofredande.


Tycker att din kommentar är väldigt omogen faktiskt och kommenterar du på det sättet igen så kommer jag blockera dig då jag inte behöver sådant i mitt liv.

 
Ingen bild

Alexandra

22 februari 2016 12:45

Varför svarar du dessa meddelanden? Ignorera.

Sara Modigh

22 februari 2016 16:08

Det gör jag ju i 99% av fallen.
Men det hindrar ju inte män från att skriva och vill man chatta så händer detta ofta, men det är ju inte alla som är rötägg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards