En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 25 maj 2016

Hairy not scary

Av Sara Modigh - 25 maj 2016 18:30

Vad exakt är det som upprör dig så fruktansvärt mycket när du ser en kvinna som väljer att inte spendera sin tid och sina pengar på hårborttagning?

Vad är det som driver dig att håna kvinnor med hår? Vad är det som driver dig att skriva arga statusuppdateringar på Facebook om håriga kvinnor? Vad är det som driver dig att hota och trakassera en kvinna som låter håret vara kvar?


För helt ärligt så är alla kvinnor håriga, faktum är att det är en del av vår pubertala utveckling att vi får mer hår på kroppen. Så ser du en vuxen kvinna som inte har något hår under armarna så är det för att hon har med hjälp av valfritt verktyg tagit sig tid att ta bort det håret som egentligen ska vara där. 


Hur svårt det än må vara för dig att förstå det så är inga kvinnor hårlösa av naturen, vi har precis som er män varierande grad av hårighet på våra kroppar. 

 


Vad är det för jäkla samhälle vi lever i? Ett samhälle där vi inte kan få se ut som vi ser ut, utan att bli utsatta för kränkande behandling. Ett samhälle där man behandlas illa för att man INTE förändrar sin kropp. Ett samhälle där människor som inte följer strömmen hånas och smutskastas. 

Hur kommer det sig egentligen att en kvinna som rakar huvudet är ful och äcklig, samtidigt som en kvinna som behåller allt sitt hår också är det? Jag menar fundera på det en stund, varför ska en kvinna ha hår på huvudet men inte under armarna? Vad är det som är så fruktansvärt stor skillnad egentligen? 

 

Hela idén om att vi ska vara utan hår kommer ju någonstans ifrån, kan ni gissa varifrån?

Just det, ett företag som ville tjäna pengar. Ett företag som gjorde rakartiklar för män så de kunde hålla sina skägg snygga. Men då kvinnor inte hade något skägg var man tvungen att hitta på en ny marknad. Nämligen att kvinnor skulle vara hårlösa på kroppen. 

 

Något jag finner en aning märkligt är att hår under armarna är så fruktansvärt äckligt, detta till trotts är det ytterst få av männen som uttrycker detta själva rakade, och jag ser inte särskilt många kvinnor göra upprörda inlägg över att män har hår under armarna. 

Hur kommer det sig? 

Är det för att vi är så desperata att göra skillnad på män och kvinnor att vi måste förändra våra kroppar och placera oss i kategorier där vi har en mall att efterfölja.

Är hår på en tjej en nagel i ögat för att håret har blivit en manlig attribut? Precis som det har blivit kvinnligt att gå klädd i kjol? Varför blir vi så arga och upprörda om någon inte gör allt i sin makt för att passa in i en socialt konstruerad mall över hur man "bör" vara. 

 

Hår är bara hår, om det inte var meningen att det skulle vara där hade det inte vuxit där. 

 


 
 
Annica // Guld med ADHD

Annica // Guld med ADHD

11 juli 2016 22:30

Min dotter (4 år) frågar mig ibland varför jag har hår under armarna. Sanningen som jag berättar för henne är att det växer där. Hon kan då hänvisa till andra människor, som inte har hår under armarna. Jag berättar då att vissa människor vill inte ha hår under armarna, så de rakar bort det, och andra rakar inte bort det. Hon berättar om pappa, som har hår under armarna, om pappas sambo som inte har hår under armarna. Jag har också hår under armarna, jag föredrar att inte ha det men är nu inne i en period där jag helt enkelt inte bryr mig. Min partner (man) rakar sig under armarna då han finner det mer bekvämt.

Nånstans hoppas jag att min dotter, genom alla sina föräldrar, lär sig att hennes utseende är hennes ensak och hon får göra med det vad hon vill.

http://guldmedadhd.se

Sara Modigh

12 juli 2016 12:12

Jag tycker det låter väldigt bra och pedagogiskt. Så skönt ändå att hon har så många förebilder. Förhoppningsvis kanske hon då känner att han har rätten att göra vad hon vill med sin kropp när hon växer upp :)

 
Ingen bild

Peter

16 januari 2017 18:38

Du är så otroligt vacker Sara!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards