En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 13 juni 2016

Relpax jag saknar dig

Av Sara Modigh - 13 juni 2016 19:44

Jag har stora problem med migrän, har ofta ont i huvudet och migrän bland flera gånger i veckan. 

Så jag har ju en vid behovsmedicin som jag tar för att ta mig igenom migränanfallen. Jag har provat massor med olika mediciner innan jag hittade den jag tar idag.

Jag har provat både tabletter och nässpray. Det jag kommit fram till är att jag verkligen inte tål Sumatriptan som är ett ämne som finns i de flesta migränmediciner. När jag tar migränmedicin som innehåller sumatriptan får jag svåra bröstsmärtor som är så otroligt obehagliga och så får jag svårt att andas. Jag har sedan 5-6 år tillbaka istället tagit en medicin med Eletriptan som verksamt ämne och den medicinen har fungerat jättebra för mig. Inga hemska eller vidriga biverkningar och huvudvärken försvinner. Den är också bra för att jag kan ta medicinen och få effekt även om migränanfallet redan pågår. Vilket inte funkar med sumatriptan. Att ha en medicin som funkar även om migränen är i ful gång är viktigt för mig då jag så ofta har ont i huvudet, näst intill dagligen. Men det är ju inte varje gång jag har ont i huvudet som det är migrän, men det är med den huvudvärken migränen ofta börjar. Jag kan inte avgöra om det kommer bli migrän eller inte så därför väntar jag tills jag vet säkert innan jag tar medicin mot migrän. 


Så den medicinen som jag har haft de senaste åren har verkligen varit min räddning, jag har mått så mycket bättre och den har hjälpt mig så fantastiskt mycket. 

Men idag är jag frustrerad, för hur svårt kan det vara att skriva ut en jävla migränmedicin när man ringer in till vårdcentralen och ber om en förnyelse på mitt recept på Relpax? 

Ni kan ju gissa vad läkaren bestämde sig för att skriva ut istället för den medicinen jag bad om!

 
Just precis, medicinen som jag inte tål.

Jag har ätit Relpax i flera år och det är en medicin jag verkligen behöver för att kunna leva.

Hur kan en läkare utan att ens träffa eller rådfråga mig bara ändra typ av medicin sådär när man ringer in och ber om ett nytt recept för att tabletterna man har är slut?

Detta är tabletter som jag inte tål, tabletter som jag inte kan eller kommer kunna ta någonsin. 

Tabletter som jag redan provat och vet inte fungerar för mig. 


Så många frågor uppstår, varför skriver hen inte ut den medicinen jag har tagit de senaste 5-6 åren, varför byta utan att rådfråga mig, varför skriva ut en medicin som jag inte tål, varför inte skriva ut den medicinen som jag ringde in och bad om?


Nu sitter jag här med migrän och ingenting som kan hjälpa mig. 

Tack så jävla mycket!

 
 
Ingen bild

C

13 juni 2016 20:54

För att Replax kostar 775:- för 18 tabletter och sumatriptan kostar 75:- för lika många....

Beställ telefontid nästa gång. En läkare som aldrig träffat dig eller vet om din reaktion väljer ju det billigare alternativet.
Fast läkaren kunde ju slagit en pling om ditt telefonnummer fanns tillgängligt.

Sara Modigh

14 juni 2016 00:59

Som sagt i inlägget så har jag ju haft den här medicinen i fem -sex år utan problem. Alltså aldrig varit någon som mixat med dos eller medicinsort alla andra gånger jag förnyat mitt recept. (vilket blir ett par gånger per år)
Det känns ju oerhört onödigt att uppta en läkare med ett besök eller en telefontid med något så simpelt som att förnya ett recept varje gång det ska göras. Jag menar det är ju bara att skriva ut samma medicin en gång till. MEN att ändra någons medicin utan att rådfråga patienten tycker jag är både omdömeslöst och respektlöst av läkaren. Sådana förändringar bör inte ske utan konsultation med patienten ifråga.
Tänk om jag skulle dyka upp på min vanliga behandling på sjukhuset och få veta att jag inte längre får Tysabri utan måste återgå till den verkningslösa bromsmedicin jag hade innan. (för att spara pengar) Det hade ju inte vart okej !
Som patient har man rätten att ta del av och vara med och bestämma i de besluts som tas i behandlingen.
Har jag en medicin jag är nöjd med borde jag ju få ha kvar den och inte tvingas ta en medicin som jag får hjärtproblem av.

 
Annorlunda

Annorlunda

14 juni 2016 00:47

Hej, bara så du vet så är Stalkers-Mia igång igen med din text här: http://nouw.com/annorlundamamma/info-25730826

Kram Ann

http://nouw.com/annorlunda

Sara Modigh

14 juni 2016 01:00

Att hon inte tröttnar någon gång!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards