En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 19 juni 2016

Mina vårdkontakter

Av Sara Modigh - 19 juni 2016 14:30

Det finns ju en hemsida som heter Mina vårdkontakter, jag tycker det är en oerhört bra sida och speciellt funktionen att man kan läsa journalanteckningar. 

Nu kanske detta känns väldigt tjatigt för er, men detta med tanten på vårdcentralen irriterar mig fortfarande, och detta gör knappast saken bättre. 

Det här är alltså vad tanten som vägrade skriva ut Relpax till mig, nu har skrivit i min journal.

 

Inte många rätt alls där.

Tycker att vi var oerhört noggranna med vad vi sa, men hon verkar inte ha fattat ett enda ord.

Uppenbarligen är hon för gammal för att ha kvar sin läkarlegitimation, för om man inte kan förstå ett enda ord av vad patienterna försöker framföra så ska man fan inte jobba inom vården. Jag må låta hård nu men jag har vart med om så jävla mycket skit och fruktansvärt dåliga läkare på det där stället. Jag vet ju vad de har för typer där. Läkare som inte kan se skillnad på "lite ångest" och ett MS-skov i full gång till exempel. 

Jag är fortfarande upprörd över hur man kan missa MS och behandla en patient så illa som den läkaren gjorde. Så kanske överreagerar jag. Men jag tycker verkligen att det är illa av en läkare att inte lyssna på sin patient. Inte lyssna på vad patienten beskriver för problem, inte lyssna på att man provat flera olika migränmediciner utan resultat, inte lyssna på hur patienten tar den medicin hon har och så vidare. Det det hon skrivit i min journal har inte ett rätt alltså...



"Patienten har tidigare provat Sumatriptan men mått dåligt och fått hjärtklappning", Vadå hjärtklappning?!

Jag fick extrema bröstsmärtor och svårt att andas, ingen fjantig jävla "hjärtklappning". 

 

Eller den här fabulerade historien "Tar ofta 2-3 tabletter per anfall innan det bryter ut

Jag har ALDRIG NÅGONSIN tagit mer än två tabletter vid ett anfall och det är enbart om den första inte har hjälpt som jag möjligtvis tar en till tablett. Jag tar inte några mediciner innan anfallet har startat utan enbart när migränanfallet är i full gång så att jag är säker på att det verkligen är migrän innan jag medicinerar. När jag är säker så tar jag alltid en tablett och väntar på lindring som oftast kommer inom tio - 20 minuter. Men om jag inte blivit av med min migrän på en halvtimme händer det att jag tar en till tablett. Men det är otroligt sällan det händer, max ett fåtal gånger per år. Hur fan får hon det till att jag  "ofta tar 2-3 tabletter per anfall".

Jag har huvudvärk nästan varje dag men jag tar migränmedicin max en gång i veckan om jag är i en period så att jag får migrän så ofta. 


Jag har migrän ofta, jag är känslig för precis allt som kan ge migrän känns det som.  Lakrits, Choklad, Citrusfrukter, konserveringsmedel, korv, ost, hamburgare, vin, "kemisk vanilj", inlagd sill, väderomslag, för mycket sömn, för lite sömn, stress, menstruation, ägglossning, fysisk träning, hastiga värmeomslag, åskväder, fullmåne, stress, höga ljud, starkt ljus, starka lukter som rökelser, doftljus, parfym, blommor och potpurri.  

Det är som att försöka navigera sig fram över ett minfält att undvika den där migränen. Jag gör verkligen mitt bästa, men många av sakerna går inte att undvika. Jag har ingen kontroll över vad människor bär för parfymer, eller hur vädret ska vara. Mens och ägglossning kommer jag förmodligen ha ett bra tag till. Maten försöker jag undvika så gott det går, men det är otroligt svårt. Speciellt när man äter borta. Jag vill ju inte sitta isolerad i mitt hem helt ensam bara för att slippa migrän. 

Faktum är att min migrän faktiskt var mycket bättre på den tiden då jag aldrig någonsin gick utanför dörren. Men det livet vill jag inte tillbaka till. Jag vill kunna leva så normalt som möjligt.

Jag vill kunna åka till en vän och fika eller till svärföräldrarna och äta middag. 


Det enda jag har som hjälper mig leva ett så normalt liv som möjligt är just medicinen jag har att tillgå när migränen kommer. Jag är otroligt tacksam för att jag har med hjälp av en duktig läkare äntligen kunnat hitta en medicin som fungerar. Är det då så konstigt att jag som patient vill fortsätta med den enda medicin som hjälpt mig?

Det där med "Man önskar dock fler recept" handlar inte om att jag vill ha massor av recept på medicinen utan att jag vill ha det vanliga recept som jag brukar få med tre jävla uttag så att jag inte behöver oroa mig över att ha medicin till min migrän det närmsta året. 

Det har varit jobbigt nog för mig med läkarkontakter och förnyelse av recept redan innan detta, så just det att veta att man är säkrad i minst ett år är jävligt skönt. 

Jag har haft migrän nästan hela livet och jag lovar att om det skulle försvinna helt plötsligt så skulle jag inte hämta ut mer mediciner. Jag vill inget hellre än att slippa vara sjuk och behöva ta tabletter.  

Jag avskyr mediciner och skulle aldrig någonsin ta några tabletter om det inte var för att jag var tvungen att göra det för att kunna fungera som människa. 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards