En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 22 juli 2016

Förbjudna adjektiv

Av Sara Modigh - 22 juli 2016 12:45

Adjektiv är en ordklass som beskriver andra ord. Om jag till exempel säger att bollen är grön, så är ordet grön ett adjektiv. Adjektiv är alltså orden som beskriver hur ett ting ser ut eller är. Dessa små adjektiv kan dock röra upp så otroligt mycket känslor, speciellt på internet. För internet är ju en plats där otroligt många människor samlas för att spy galla på varandra.

Något jag sett mycket av den senaste tiden är människor som gör det till en grej att uppröras över hur andra människor väljer att beskriva sin egna kropp. Människor som hänger upp sig på de där adjektiven som används. En ung tjej med ex antal kilon "för mycket", om man ser till de rådande skönhetsidealen, kallade sig själv mullig och det blev ramaskri i kommentarsfältet. Samma sak hände när en annan tjej av större modell talade positivt om sina kurvor. 


Kontentan av dessa kommentarer handlade om att övervikt inte var samma sak som kurvor och att många av de som säger att de är mulliga, egentligen är överviktiga och det var minsann inte samma sak. Det bara strömmade in kommentarer som mer eller mindre talade om för de där tjejerna och alla andra tjejer som använder dessa ord att vi ljuger och försöker låtsas som att vi är Mulliga, kurviga, snygga, vackra eller vad det nu är, fast vi egentligen bara är tjockisar i förnekelse. För är man överviktig är man inte mullig och fett och kurvor är inte samma sak. 

   

Men om vi återgår till att tänka på den där gröna bollen igen. Föreställ dig den där gröna bollen framför dig. Den har en otroligt fin grön färg som är väldigt behaglig att titta på. Det är som om bollen har den finaste gröna färgen som finns. Ser du den framför dig? Ser du den gröna färgen i din tanke? 

Hur vet du egentligen att du och jag tänker på samma grön? Grön är ett brett begrepp och kan innefatta massor av olika nyanser. Det jag tänker på när jag hör ordet grön kanske inte alls är samma grön som du tänker på. 

Detsamma gäller rätt många adjektiv, mullig och kurvig inkluderat. Det jag tänker på eller identifierar som mulligt kanske inte är samma sak som du anser är mulligt? 

För mig känns ordet "mullig" mer som ett ord som är lite "snällare" och som beskriver någon med extra fett på kroppen och som är överviktig. När jag hör ordet mullig tänker jag på runda kinder och mjuka magar. Men av någon anledning verkar det vara många som anser att det är förbjudet att kalla sig själv mullig om man har mer än tio kilos övervikt eller som tjej väger över sextio kilo. 


Det där är alltså argument som jag har läst i dessa kommentarsfält där kvinnor har trakasserats för att de kallat sig själva mulliga eller kurviga "när det egentligen var överviktiga". 

Låt oss titta lite mer på de siffror som dessa människor då lämnat efter sig som man måste uppfylla för att få kalla sig mullig. Till exempel uttalandet om att man inte får kalla sig mullig om man väger över 60 kilo. Utgår vi då från genomsnittslängden för en kvinna i Sverige som är 167 cm och räknar ut BMI på dessa 60 kilo får vi fram siffran 21.5. Det är alltså en siffra i den undre spannet för normalvikt. Enligt BMI-skalan så har man normalvikt om man hamnar i spannet mellan 19 - 25. Så genom att säga att alla över 60 kilo är för tjocka för att kalla sig mulliga är ju ett uttalande som gör att i princip alla "normala" tjejer klassas som "för tjocka för att kallas mullig". Vilket i sin tur gör att mullig mer ses som ett ord för normalvikt. 

Men kollar man på vad ordet egentligen betyder så får man fram det här:

 

Mullig är ett "något förskönande" ord för överviktig och är ett ord som jämförst med ord som fet, knubbig och tjock. Ordet härstammar från ett ord som betyder "fyllig kvinna" och påminner om det tyska ordet för mjuk och tjock.

Ingenstans står det att kvinnan ifråga inte får väga över 60 kilo eller ha max tio kilos övervikt för att klassas som mullig. Ändå är det så otroligt många som verkar gå efter dessa regler som någon hittat på. Regler för vad som får kallas mulligt och regler för vad som får definieras som kurvor. 

Kurvor för mig betyder svängningar, alltså motsatsen till rak. En kurvig väg ser ju jag som en väg där man får svänga ett par gånger. Jag tänker typ en landsväg. Jag tänker därför också att en kropp med en definierad midja och breda höfter kan kallas kurvig. Men även en kropp där det finns valkar som lägger sig på varandra bildar kurvor. Men vad de flesta verkar anse få är det total förbjudet att kalla fett för kurvor. Utan det ska bara handla om bröst och rumpa inget annat. 

Även om kroppsformen är den samma så är man kurvig om man är smal med stora bröst och breda höfter. Men är man tjock och har stora bröst, markerad midja och bredare höfter så får man absolut inte kalla sig själv kurvig för då är man bara fet. 

     


När allt kommer till kritan handlar det egentligen bara om en enda sak, och det är fettförakt. 

Det handlar om att kränka tjocka kvinnor och objektifiera kvinnokroppen som ett sexobjekt enbart till för att tillfredsställa mäns lustar. 

 


 
 
Annica

Annica

22 juli 2016 14:35

Hittade din blogg nyss, ser spännande ut och ska läsa lite och återkommer med all säkerhet :)

http://https://annicaj73.wordpress.com

Sara Modigh

26 juli 2016 11:24

Det var roligt att höra :)

 
Ann

Ann

22 juli 2016 21:08

Men vafan vem bryr sig om att någon kallar sig mullig man själv skulle säga tjock eller fet? Det handlar ju bara om att slicka uppåt och sparka neråt. Att man tycker man står över den som är tjockare och minsann tänker sätta hen på plats för att hen inte ska få för sig något. Det sorgliga är ju att det här beteendet kommer från kvinnor med ett internaliserat kvinnohat i första hand och inte från patriarkatet ens. Sen blir jag irriterad på andra som ska rätta mig med "snällhet" när jag säger att jag är tjock. "Nejdå du är inte tjock!" Öh jo, jag är tjock jag är 165 och väger 120 kilo. När någon protesterar mot att jag är tjock är det bara för att dom ser tjock som något dåligt vilket det inte alls är!

http://nouw.com/annorlunda

Sara Modigh

26 juli 2016 11:28

Ja, det där med "Nej du är inte tjock", har man ju hört x antal gånger.
Precis som om tjock var det värsta man kunde vara. Det är ju precis lika illa som att använda tjock som ett skällsord.

Var beteendet kommer ifrån kan jag inte svara på, för min del så är det 90% män som kommenterat och diskuterat kvinnors kroppar och huruvida de är smala nog att få kalla sig mulliga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards