En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2016

Pengar, det värdefullaste vi har

Av Sara Modigh - 18 augusti 2016 14:30

Är det något vi hatar så är det ju sådana där bidragsfuskare. Du vet dem där fula fiskarna som lurar till sig dina surt förvärvade skattepengar. De som roffar åt sig alla skattepengar som du har kämpat så hårt för och som snor pengarna från alla som verkligen behöver dem.
Men vem är det egentligen som behöver bidrag, och vem är det som fuskar till sig bidrag för att de är "för lata för att jobba". Jag kan inte ens räkna alla gånger jag blivit anklagad för att vara en "lat människa som lever loppan på andras skattepengar", bara för att jag på grund av min psykiska och fysiska sjukdom måste vara sjukskriven då det hindrar mig från att jobba.  


Är de där pengarna du betalar i skatt verkligen mer värt än en människas liv och värdighet?

 
Jag har fått förklarat för mig vilken ynklig parasit jag är och att jag är en hemsk människa för att jag lever på pengar som de har jobbat så hårt för. För vi vet ju alla att det varken är hårt eller jobbigt att leva med kronisk sjukdom.
Är man inte döende eller på gränsen till att svälta ihjäl så verkar det som om man inte ska ha rätt till bidrag. Iallafall om man lyssnar på den hårda ton som finns gentemot bidragstagare.


Men jag undrar samtidigt om dessa människor som skriker dessa hårda ord aldrig någonsin tagit emot barnbidrag eller studiebidrag? Om de aldrig gått i skolan gratis och ätit gratis mat i skolan under hela sin uppväxt. Jag undrar om de missade att sjukvård och tandvård var gratis tills de fyllde tjugo år.
Var tror ni de pengarna som bekostade hela din barndom kom ifrån? Jo just det, skattebetalarna.

Se det som du betalar i skatt som en avbetalning för allt det du fått istället för att ta föregivet att alla dina skattepengar går direkt till en "bidragsfuskare".

För helt ärligt, hur stor procent av alla som tar emot bidrag är egentligen "bidragsfuskare" i dess rätta bemärkelse. 

Det känns som om människor tror att hela summan av det dem betalar i skatt går rätt ner i fickan på en bidragsfuskare som lever värsta lyxlivet. Men så ser ju absolut inte verkligheten ut. 

Att jag får aktivitetsersättning från försäkringskassan är det som gör att jag och min make kan gå runt, att vi överhuvudtaget kan ha tak över huvudet och mat på bordet varje dag. Innan jag fick detta bidrag gick vi inte runt alls. Vi hade aldrig råd att betala våra räkningar och vi fick låna tio tusentals kronor för att kunna ha råd att betala hyra, mat och mina mediciner fram tills att jag blev sjukskriven och fick rätten att få aktivitetsersättning. 

Dessa 6000 kronor jag får i månaden är det som avgör om vi sjunker eller flyter. För mig har dessa pengar varit en räddning, för att hela tiden gå runt och oroa sig för att förlora sin bostad eller att inte ha råd med nödvändigheter som toalettpapper, tandkräm, mat, mediciner eller sjukvård tär något enormt på både kropp och psyke. 

Men trots fyra psykiska diagnoser och Multipel skleros får jag ändå höra negativa kommentarer om hur jag lever på skattebetalarnas pengar som de kämpat så hårt för. Trots fem svåra diagnoser får jag ändå höra att jag är en av dessa bidragsfuskare som hellre ligger hemma och tar emot bidrag än jobbar.

Men tro mig, jag hade mycket hellre varit frisk än att behöva leva på "dina skattepengar".



 
 
Ingen bild

Carro

18 augusti 2016 17:43

Hälsa nästa som gnäller att det är mina och min mans skattepengar du lever på. Min mor, syster och bror vill säkert också lägga skatt till dig. Mina barn kommer vilja det den dagen de börjar betala skatt.
Jag tror nämligen på ett samhälle där alla bidrar till allas behov, efter förmåga, och jag uppfostrar mina barn att göra detsamma!
Ibland undrar man vad för samhälle de som har andra åsikter egentligen vill ha!

Sara Modigh

18 augusti 2016 20:20

Tack Carro, det ska jag definitivt göra :)

 
Ann

Ann

19 augusti 2016 05:50

6000!? Sjuk och aktivitetsersättning ligger väl på runt 7000, det får iaf jag. 6000 måste ju vara under existensminimum. Får du inte bostadstillägg? Det ska du ha rätt till vare sig du hyr eller äger din lägenhet. Jag får nästan hela hyran på 4700 betald utöver 7000 i sjukersättning.

http://nouw.com/annorlunda

Sara Modigh

19 augusti 2016 09:46

Jag får inga andra bidrag eftersom jag är gift. Min make har så länge vi bott ihop varit "försörjningsskyldig" då han haft en inkomst.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards