En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 6 september 2016

Varför är du sjuk? 2.0

Av Sara Modigh - 6 september 2016 15:30

Jag får väldigt ofta frågan om varför jag är sjuk, så jag tänkte att jag skulle berätta för er hur det ligger till och verkligen förklara för er hur det kommer sig att jag är sjuk.
Det är nämligen så här att en gång när jag var väldigt liten så öppnade jag ett paraply inomhus.

Tydligen så är det något som bringar väldig otur och i mitt fall ledde det till att jag blev såhär sjuk.


 

Okej, kanske inte! Men jag förstår ärligt talat inte riktigt vad människor menar med den där frågan.

Det var inte ens särskilt länge sedan jag skrev ett inlägg om detta. Men jag får den frågan så ofta och varje gång känner jag bara, vadå "varför är du sjuk"? Det är ju inte direkt som att det är något jag valt att bli eller på något vis sett till att bli.

Ett "varför", känns för mig som ett ifrågasättande och då också som att jag skulle ha något val i frågan. Vilket jag absolut inte har. Ett "varför" känns som en fråga som tvingar mig att rättfärdiga och förklara min anledning till att ha en sjukdom.

Men jag har ingen anledning till att jag är sjuk. Jag har drabbats av de jag har drabbats av, och enbart gud vet hur det gick till.  

Varför just jag har drabbats, hur det kommer sig att jag har denna sjukdom finns det ingen som vet.

För idag vet inte ens forskarna vad det är som ger upphov till denna sjukdom. 

Men ett "varför är du sjuk?", känns inte riktigt som frågan "hur kommer det sig att du blivit sjuk?", förstår ni hur jag menar. När man lyssnar på de där två olika frågorna så känns den ena mycket mer ifrågasättande medan den andra känns mer nyfiken på hur sjukdomen fungerar och vad som hänt.


Skulle jag få frågan "Hur kommer det sig att du blivit sjuk" skulle jag mer än gärna kunna förklara att det vet man inte idag. Det finns några teorier om vad som skulle kunna orsaka MS, men det finns fortfarande inga klara vetenskapliga bevis som kan styrka dessa teorier. 

Men när någon frågar mig "varför är du sjuk", känns det för mig som att jag måste erfordra en förklaring som legitimerar att jag är sjuk. Vilket jag absolut inte har någon lust till att göra.  

För jag ska inte behöva rättfärdiga eller bevisa min sjukdom för någon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards