En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 28 september 2016

Att känna sig tjock

Av Sara Modigh - 28 september 2016 19:15

En sak som jag har reflekterat över är att det är så många smala/ normalstora människor som kläcker den där beklagande kommentaren "Åh, vad tjock jag känner mig idag". 

Hur kommer det sig att man som smal kan känna sig tjock? Tjock är ju något man är. Typ som lång.

Jag har aldrig någonsin hört någon kort person beklaga sig över att den känner sig lång en dag. 


Jag tycker det är så otroligt dumt att ordet "tjock", har blivit en synonym för något negativt istället för att ses för vad det verkligen är. Ett ord som beskriver en form.  För ordet tjock är ju egentligen bara en antonym till smal.


En känsla däremot är en psykisk reaktion på något i vår omgivning, en händelse av något slag. 

Just tjock är ingen känsla, det du känner kanske är sorg eller upprördhet över din figur. Ett självhat som du sammankopplar till din vikt på grund av diverse omständigheter. Kanske du såg dig i spegeln i kläder som inte satt bra, du kanske fått en kommentar om din vikt, ätit dig för mätt eller något annat som gör att du upplever dig själv som tjockare än vanligt. Något som påverkar dig negativt för att vi sedan barnsben fått lära oss att det är fel och hemskt att vara tjocka och du känner som resultat en känsla av upprördhet eller kanske till och med frustration när du upplever dig själv som "tjock".


Men att vara tjock innebär ju att man har en större mängd fettvävnad, och det är inte en känsla det är ett faktum. Antingen så har man mycket fett på kroppen eller så har man det inte.

Så vad är det egentligen man känner, när man säger att man "känner sig tjock". Din vikt och din fettmängd är ju den samma som igår. Men idag "känner du dig tjock", varför? 

Som jag ser det så är det ett sätt att uttrycka negativitet mot sin egen kropp. För aldrig är det någon som suckades beklagar sig över att man är tjock i en positiv anda. 

Vi lär oss sedan barnsben att tjock är något negativt. Att vara tjock tillförskrivs en massa negativa egenskaper så som lat, korkad, ful, äcklig, karaktärslös, ohälsosam och så vidare.

Så genom att kalla sig tjock med en negativitet bidrar bara till att befästa dessa attityder.


Det är så inrotat i våra hjärnor att tjock är något så dåligt att man som tjock inte ens får säga att man själv är tjock.  För alltid kommer det någon som ska säga emot "Nej, du är inte alls tjock. Du är jättefin",

som om tjock skulle vara synonym till ful. Som om jag precis sa att jag var en dum, ful och äcklig människa bara för att jag konstaterade att jag är tjock. För tjock, det är jag ju.

Jag har även fått höra att jag inte alls är tjock utan att jag är "mullig" eller "kurvig" när jag benämnt mig själv som tjock. För att säga att man är tjock är tydligen det värsta man kan kalla sig själv. 


Det är så tabu att använda ordet tjock som annat än ett skällsord att ingen längre verkar kunna se ordet som en beskrivning av en människas kroppsyta. 



Varför kan inte tjock bara få vara just det, tjock? 

Det behöver inte förskönas med förmildrade ord för tjock och inte heller behövs det sägas emot. Tjock är bara tjock precis som lång är lång. Antingen så är man det eller så är man det inte. 


Jag är tjock, för jag har en rätt stor övervikt. Jag har en stor mängd fettvävnad på min kropp och jag drar bland de största storlekarna i många affärer så som H&M till exempel. Tjock är ett ord som beskriver just det.

Det säger ingenting mer om mig som person än att ge någon form av uppfattning om min kroppsform. Precis som lång inte beskriver något mer än just längd hos en lång person. 


Så nej, du känner dig inte tjock. Du känner kanske en mängd andra känslor, men inte tjock.

För tjock är ett fysiskt tillstånd och ett faktum. Ett ord som beskriver en form och inte en känsla. 

Så nästa gång du "känner dig tjock", fundera på vad exakt det är du känner, vad du upplever, vad du tänker och vad det var som fick dig att känna det som du känner. 

 
 
Ingen bild

Matilda

28 september 2016 23:09

DU ÄR BÄST <3 <3

Sara Modigh

28 september 2016 23:16

TACK :D

 
Diana Boström

Diana Boström

29 september 2016 00:13

Du är mycket vacker på det fotot!

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

Sara Modigh

29 september 2016 01:59

Tack så mycket :)

 
Krisse

Krisse

29 september 2016 07:32

Så sant de du skriver och riktigt bra skrivet också

http://nouw.com/krissse

Sara Modigh

29 september 2016 14:46

Tack så mycket :D

 
Malin

Malin

29 september 2016 10:56

Så bra skrivet!

Får jag låna din bild och länka till din blogg/detta inlägget på min blogg? :)

http://nouw.com/malinranta

Sara Modigh

29 september 2016 14:45

Tack så mycket! Du får gärna låna bilden och länka till min blogg :)

 
Veronica

Veronica

29 september 2016 11:42

Keep up the good work! Blev så glad när jag läste detta och du har så rätt!
Jag började med youtube precis nyligen och fick direkt hatkommentarer om hur fet jag är och att jag inte ska göra youtube för ingen vill se en fet tjej som gör youtube.. Suck

http://Nouw.com/livetpalandet

Sara Modigh

29 september 2016 14:45

Tack ska du ha :)

Vad tråkigt att folk beter sig sådär. Finns ju mängder med tjocka Youtubers, många vad dem med stora grupper av följare så det där med att ingen vill se en tjockis är ju bara ren bullshit.

Heja dig, och fortsätt med youtube!

PS. du får gärna skicka en länk till din kanal så jag kan kika på den :)

 
Ingen bild

Petra

29 september 2016 12:07

Så bra skrivet... fin bild.
Från en annan tjockis

Sara Modigh

29 september 2016 14:42

Tack så mycket :)

 
Ingen bild

Niklas

29 september 2016 17:53

Hej!
Allt bra med dig ikväll?
Du är väldigt vacker o sexig i din outfit.
Gillar du att klä upp dig i fina underkläder.
Kram Niklas

 
tyra

tyra

29 september 2016 18:07

riktigt snygga underkläder! och du såklart!! kram

http://tyradisco.se

Sara Modigh

29 september 2016 18:15

Tack ska du ha :)

 
Ingen bild

Maria

29 september 2016 19:38

Väldigt bra skrivet. Är själv tjock och får ofta höra kommentarer om det. Tyvärr många från vården. Ibland kan jag känna att de tycker att alla problem och sjukdomar jag har beror på att jag är tjock. Som om att smala personer inte får fysiska eller psykiska sjukdomar. och även det där att nå du är inte tjock bara lite kurvig som att det som sagt är fel att vara tjock. Det är lite väl tjockhest just nu tycker jag, alla ska vara supersmala annars är man inte värd nåt ungefär!

Sara Modigh

30 september 2016 03:33

Tack så mycket :)
Så tråkigt att höra att du blir behandlad på det viset av vården. Sådant gör mig så arg att höra. Det är så fruktansvärt dåligt av vården att inte lyssna på sina patienter och inte ta dem på allvar på grund av deras vikt.
Har upplevt liknande själv men på grund av psykisk ohälsa.
Varje gång jag sökt hjälp på vårdcentralen har de skyllt alla mina problem på psykisk ohälsa. Som om man inte kan bli fysiskt sjuk för att man har en ångestproblematik.

 
Pärla

Pärla

30 september 2016 11:58

Alltså tack för ett amazing inlägg!

http://shinelikeapearl.se

Sara Modigh

30 september 2016 13:44

Tack själv :D

 
Linda Brolin

Linda Brolin

30 september 2016 12:25

Hej Sara
Vilket underbart inlägg och vilket viktigt ämne du tar upp. Du är fantastiskt vacker precis som du är.

På min blogg har jag lyft upp och länkat till ditt inlägg då jag tycker du skrivet det så bra och det är viktigt att vi kvinnor tillsammans belyser ämnet.

Stor kram starka kvinna.

Linda Brolin

http://lindabrolin.maqt.se

Sara Modigh

30 september 2016 13:44

Åh, vad roligt att höra. Tack för det! :D

 
Ingen bild

SmokeLikeANinja

9 oktober 2016 09:09

Du är bara så vacker att man får gåshud alltså

Sara Modigh

9 oktober 2016 16:37

Tack :)

 
Ingen bild

Simon

5 november 2016 13:54

Snap? Du är galet snygg!

Sara Modigh

5 november 2016 20:10

Tack tack :P
Använder inte snapchat

 
Ingen bild

Anders

17 november 2016 10:27

Hej, du har en fantastisk kropp! ser ju grymt sexig ut o snygg.
Hoppas veckan varit bra. Hälsn. A (anders_h_son@hotmail.com)

 
Ingen bild

Emma

15 december 2016 06:05

Grymt bra skrivet!!<3 och jääklar vilka snygga underkläder. Vart är dem ifrån ?

Sara Modigh

17 december 2016 15:08

Tack så mycket :D
Underkläderna är från Nelly.com :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards