En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under december 2016

Av Sara Modigh - 1 december 2016 03:30

Jag känner mig törstig, men inget vatten släcker min törst. Hjärtat pulserar obehagligt i bröstet och värmen gör mig svimfärdig. Ryggen bränner av nervsmärtor och kroppen fylls av en rastlöshetskänsla samtidigt som jag är för trött för att orka med något alls.

Multipel skleros och psykisk ohälsa, det gör sig påmint. 

Stressen över julen har slagit till i full kraft, samtidigt som jag fortfarande är lite trött efter helgen på Dreamhack. 



Torsdag förmiddag till söndag morgon spenderade jag på DreamHack med väldigt lite sömn, knappt någon mat, ständigt hög volym och otroligt mycket folk. Just det att JAG kunde sitta där bland alla människor är ett så stort bevis på hur otroligt långt jag har kommit. 

Jag var på Dreamhack tillsammans med tusentals andra människor. Jag som för bara några år sedan var så rädd för folk att jag sprang förbi min egen ytterdörr, för jag var så rädd för det som fanns på andra sidan.

Det är nästan ofattbart att jag har varit så sjuk och att jag ändå kunnat ta mig så här långt.

 

Hade någon sagt till mig för 5-6 år sedan att jag frivilligt skulle sitta på DreamHack hade jag trott att det var ett riktigt dåligt skämt. 

Jag hade aldrig för mitt liv kunnat föreställa mig en framtid där jag skulle kunna vistas på en plats med så mycket människor. Visst det var riktigt jobbigt i sina stunder. Men jag klarade det!

Jag var på Dreamhack bland alla människorna där och jag hade det roligt!


Men trots att jag kommit så lång och övervunnit så mycket, är julen och den stressen det innebär fortfarande så svårt för mig. 

Idag är det första december och det är bara 24 dagar kvar till julafton. Jag vet inte varför det stressar mig så. Men jag har en sådan ångest över allt som måste fixas.

Jag känner mig otillräcklig och jag är rädd för att misslyckas. Jag känner mig också  dålig för att jag inte kan få den där julkänslan att infinna sig. Jag ser alla andra med sina fina pyntade hem, som dricker sin glögg, längtar efter snön, julpysslar och ser fram emot julafton med den obligatoriska Kalle Anka på tv:n och julklappsutdelning runt granen. 

Jag har inte den känslan. Det enda jag känner är det där obehaget när ångesten övertar hela min kropp. 

Jag vill bara lägga mig på marken och skrika och gråta av tyngden som ligger över mig. Jag hatar verkligen den känslan! Jag vill kunna glädjas över julen. Jag vill kunna känna den där fina stämningen och ta del av allt mys som julen innebär för så många andra. 
Jag önskar att jag kunde uppleva riktig julstämning och framför allt att jag slapp ångesten och stressen som tar död på mig.


Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards