En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 30 maj 2017

Zopiklon - Jag hatar mediciner!

Av Sara Modigh - 30 maj 2017 17:00

Jaha ja, de där sömntabletterna var ju inte mycket att hurra för. 

Var jätterädd för att ta dem, för jag tänkte att jag skulle somna fort och sova djupt hela natten, och då skulle jag säker bli beroende av dem för att kunna sova överhuvudtaget.


Minns en medicin jag tog förut som jag sov så bra på. Somnade inom en halvtimme-timme och sov hela natten. Men natten efter jag tagit den medicinen var jag ju så rastlös att jag inte kunde somna och sömnsvårigheterna jag har kändes dubbelt så svåra efter en natt med så djup sömn. Det var som om jag inte kunde sova på en vecka efter att jag tagit den medicinen.

Och den medicinen var inte ens en sömntablett, så när jag skulle ta en riktig sådan tänkte jag ju att jag skulle få sova bättre än jag gjort på flera år.


Men riktigt så blev det ju inte. 

Tog den första tabletten i förrgår vid klockan ett på natten då jag inte lyckats somna eller ens bli sömnig än. 

Låg i en och en halv timme och hade fortfarande inte ens blivit sömnig så tog en andra tablett enligt läkarens ordination och låg i ytterligare några timmar innan jag kunde somna. 


När jag väl sov vaknade jag ändå flera gånger under sömnen, så känns inte som jag sov så mycket djupare än vanligt. Sov dock lite fler timmar, men det kunde ha kvittat. 

För när jag vaknade och det var dags att gå upp, DÅ var jag så trött!


Alltså så seg som jag var igår har jag inte vart på många år. Det var ju hemskt! Orkade knappt lyfta armar eller ben. Dessutom så fick jag en besk smak i munnen som satt kvar i typ ett dygn efter att jag tog första tabletten. Riktigt otrevligt. Så nu har jag ingen större lust att ta tabletten igen. 

Känns onödigt att ta sömntabletter för att kunna somna om jag ändå inte kan somna av dem. 

Så denna "natten" sov jag mellan 12-15, för kunde verkligen inte somna.

Men känner mig iallafall piggare idag jämfört med igår. 


Tror inte sömntabletter är min grej helt enkelt. 

Måste försöka lösa det här på något annat vis om jag ska må bättre. 

Fy vad jag hatar mediciner! 

 

Att vara superkänslig för biverkningar och sjuk är fan ingen bra kombination alltså. 

Får ju oftast bara biverkningar och ingen positiv effekt av medicinerna jag provat genom åren. 

Så det är väl bara att uppdatera den allt längre listan med ännu en medicin som inte fungerar för mig. Den börjar nog bli rätt lång nu om man ska räkna med alla mediciner jag fått utskrivna genom åren. Önskar så att medicin kunde fungera för mig. Så mycket lättare mitt liv hade varit då. 



 
 
Julia

Julia

30 maj 2017 17:30

Ahh, zopiclon... Har den med och vill verkligen inte ta den pgav smaken ett dygn efteråt. Dock är det inte alla som får den bieffekten, fuskigt.. Har 20mg theralen för sömn, tar zopiklon ifall jag inte kan somna. Den är ju 'bara' insomningstablett

http://battleforthesun.blo.gg

Sara Modigh

30 maj 2017 18:03

Ja men då var jag ju inte ensam om att uppleva det iallafall :P
Ibland funderar jag ju på om min kropp hittar på egna biverkningar för de är så konstiga.
Den där smaken gjorde att jag gick och smååt hela dagen igår för att försöka få bort smaken, det fungerar ju liksom inte då.

 
Ingen bild

Herman

30 maj 2017 18:05

Oj är de medicinerna du haft innan?
Kan du inte skriva vad det är för mediciner du provat i ett inlägg. der vore intresant att veta va du tycker om alla oliak du provat

Sara Modigh

30 maj 2017 19:25

Hmm, ja det kanske jag skulle kunna göra :)

 
Ingen bild

Carolina

30 maj 2017 18:08

Det är en känd biverkan av Zopiklon, metallsmak i munnen.
Baksmälla är rätt vanligt.
Förr fanns en tablett som hette Sonata. Den saknar jag!
Hade en väldigt kort halveringstid och perfekt för att släcka en hjärna som inte kunde sluta jobba.

Sara Modigh

2 juni 2017 19:35

Ja, det lät ju som något jag skulle behöva.
För helt ärligt känner jag ju att om jag ska bli en zombie hela dagarna så kan jag lika gärna vara utan sömntabletter.
Jag sover ju hellre bara två timmar och är pigg, än att sova åtta timmar med sömntablett och är helt bedövad i hjärnan hela dagarna.

 
Cilla

Cilla

31 maj 2017 11:53

Jag har med bara fått biverkningar av allt! Pest eller kolera Lixom. Med ditt stash och mitt kanske vi kan öppna ett apotek? Den sömnmediciner som funkat bäst är Lergigan! En antihistamin. Då har jag prövat både stilnoct och imovan. Har du prövat den?

http://nouw.se/cillaphoto

Sara Modigh

2 juni 2017 19:33

Haha, ja det skulle vi säkert kunna.
Jag hade Lergigan som ångestdämpande för några år sedan. Men för mig var det bara biverkningar och ingen hjälp av den medicinen tyvärr.

 
Cilla

Cilla

3 juni 2017 11:04

Jag skulle aldrig klara av den som ångestdämpande.. skulle gå runt som en zombie och äta hela tiden. Man för pröva sig fram som en j***a
försökskanin. Har på sista fem månaderna bara ätit några oxascand för jag orkade inte med alla biverkningarna. Sist prövade jag voxra men fick samma reaktion av ilande leder samt att det kändes som jag hade blåmärken under huden överallt! Än så länge fungerar det men när jag dippar då går det rätt ner i djupet direkt.. har dock energi nog att tro på och förstå att det är en känsla och det kommer försvinna.. funkar ju inte helt då det är hemskt med den här bergådalbanan.. men men.. vad är en bal på slottet?

http://nouw.se/cillaphoto

Sara Modigh

3 juni 2017 15:53

Ja det är ju inte lätt det där.
För mig har medicinerna bara gjort att värre egentligen.
Det är synd för det hade vart så skönt med en fungerande behandling.
Men som sagt, vad är väl en bal på slottet.

 
Linda

Linda

5 juni 2017 21:48

Jag har sjuukt mkt mediciner i vardagen men efter alla år som gått så har jag äntligen fått mediciner som hjälper.

http://Www.leyasmatte.wordpress.com

Sara Modigh

6 juni 2017 00:11

Vad skönt för dig! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards