En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under september 2010

Av Sara Modigh - 29 september 2010 19:00

Var ju på återbesök hos doktorn igår för att få svar på alla undersökningar å blodprover jag fått göra.
Och som tur var så va de inte glutenöverkänslighet och dom hittade inga tecken på infektion eller autoimmuna sjukdomar så de va ju bra.. 
Ska göra en magnetkamera undersökning nästa vecka men dom kommer förmodligen inte hitta nått där heller. så de verkar som att jag inte ätit tillräckligt med b12 dom senaste åren..
Så kommer fortsätta med b12 tabletterna och ska göra ett nytt blodtest om 6-8 veckor..

Av Sara Modigh - 27 september 2010 18:30

Vissa hävdar att psykiska problem inte är sjukdomar på riktigt utan snarare en inbillning.

många utan personlig erfarenhet av psykisk ohälsa och sjukdom med dess omfattande följder är beredda att godta den teorin. 

Men för dom som är psykiskt sjuka är de psykiatriska besvären lika verkliga som någon fysisk sjukdom.

En anledning till svårigheten att förstå och acceptera sjukdomsbegreppet är att personer med psykisk ohälsa inte visar några yttre tecken på sjukdom. Utan rullstol, blindkäpp, bandage runt huvudet eller andra synliga handikapp eller sjukdomstillstånd framstår de som vilken frisk person som helst. Detta kan även gälla talet och uppträdandet i övrigt.  Skamsna gör många dessutom allt för att dölja sin situation.

Inom psykiatrin råder idag stor enighet om att det finns ett stort antal identifierbara tillstånd, störningar och sjukdomar inom hjärnans och själens ramar.

De flesta av dessa kan diagnosticeras och behandlas någorlunda säkert. Här sker en kontinuerlig utveckling. Forskningen kastar hela tiden nytt ljus över det praktiska arbetet.

En sådan är att de olika diagnoserna ofta går in i varandra. Ibland kan också fysiska sjukdomar ha psykiska orsaker, och tvärtom. Med den kunskapen tenderar specialiteter som neurologi, psykiatri och internmedicin att närma sig varandra. Därmed håller även en traditionellt skarp gräns mellan psykiska och fysiska sjukdomar på att luckras upp. Idag är de flesta inom den professionella sfären överens om att psykisk ohälsa och sjukdom lika lite som hjärtinfarkt och diabetes kan avfärdas som mänsklig inbillning.

Av Sara Modigh - 21 september 2010 03:15

utredning

Va på utredningen idag igen eller igår blir de ju efter som klockan är efter tolv,
de gick ganska bra. Fick genomgå ett datortest för att kolla koncentrationsförmågan å de gick väl lite sådär. Jag kunde koncentrera men i dom 15minuterna men blev endel slarvfel :P 
Sen efter de fick jag svara på ett par skattningsformulär och de gick bra svarade så bra jag kunde va lite svårt att komma ihåg hur jag var när jag gick på lågstadiet men jag tror att de blev bra iallafall ..

och imorgon elller idag efter som klockan fortfarande e över tolv :P Ska jag ta min sista spruka de ska bli skönt. 
så får jag börja med b12 tabletter istället så jag slipper gå till vårdcentralen 2 gånger i veckan. 

så får vi hoppas att min kropp tar upp b12 genom tabletterna anars blir de sprutor resten av livet , så vida dom inte hittar en anlednig till att de inte tas upp.. 
men men om de e så att jag måste ta sprutor var  tredje månad så kanske Jakob kan få ett recept på nålar så att han kan ge mej sprutorna så man slipper vårdcentralen.. som jag sagt förut nått ska man ju ha pojkvän till ;) haha nä då han e så underbar :D 

han stannade hos mej hela tiden dom 3 dygnen jag var inlagd på sjukhuset. 
Vet inte hur jag skulle klara mej utan honom. Han ställer upp så mycke för min skull och stöttar mej både genom mina psykiska och nu åxo fysiska sjukdommar.

Jag är åxo väldigt tackam för mina föräldrar som hjälper mej mycket med att köra mej till sjukhuset så att jag kan genomgå denhär utredningen .. 

Jag har väldig tur som har så många som hjälper mej..

Av Sara Modigh - 17 september 2010 23:00

Var på vårdcentralen i dag å tog tredje av dom 4 sprutorna jag skulle ta för att förbättra mina blodvärden.

Var även uppe på labb för att ta fler blodprover för att kolla hur värdena ligger nu. 
ibörjan gick de ganska bra. hon stack mej iarmen å tappade upp 2rör men när dom kom till tredje ville de sig inte längre, de började rinna sakta och dom försökte med ett nytt rör men de funkade inte heller och jag blev jätte yr och svimmade. Jag har aldrig svimmat vid blodprov förut så vet inte va som hände. hon fick iallafall ta dom två sista proven genom stick i fingret istället. 

vi får hålla tummarna för att mitt blodvärde ligger ockej så jag inte måste bli inlagd igen.

Av Sara Modigh - 9 september 2010 20:00

har mått dåligt i ett tag så i tisdags skulle jag gå till vårdcentralen för att ta lite prover. men jag mådde så dåligt blev illamående och svimfördig av att bara gå ett par meter så halvvägs till vårdcentralen (sm ligger ett par hundra merter bort) blev jag kritvit i ansiktet så min pojkvän fick springa dit å låna en rullstol åt mej så att jag skulle kunna ta mej dit.
 Väl där tyckte dom att jag verkade uttorkad så dom tyckte att jag borde åka in till akuten för att få dropp å ta proverna där istället.. så fick ta en sjuktaxi upp till akuten där dom tog massa blod prover på mej.
 När resultaten kom visade de sig att jag hade låga blodvärden och måste bli inlagd och utredd. så blev lagd på en avdelning och har fått blod och dropp så mina armar är helt döda. och idag har jag gjort en röntgen undersökning så fick dricka massa kontrastvätska och fick även kontrast i blodet å de va läskigt. När dom sprutade in kontrasten blev de helt varmt i halsen å underlivet, kändes som jag drack alkohol å kissade ner mej typ :P hehe 


Sen så fick jag göra en endoskopi de va hemskt .. körde upp en slag i röven för att kolla mina tarmar. å då typ blåste dom in massa luft i tarmana och körde upp slangen ända till tunntarmen å så tog dom massa biopsi bitar från mej .. inte kul.. och inte visade på nån infektion heller så i morgon ska jag sövas å få en gastropi istället. så då ska dom köra ner en kamera i halsen å kolla mage å tolvfinger tarmen. jippi vad roligt..inte. hoppas att dom hittar nått. så jag blir frisk nån gång jag hatar verkligen sjukhus.. 


Jag har ialafall B12 brist så ska få sprutor mot de å så får vi se om dom hittar anledningen till de.. Dom tänkte kolla om de va glutenallergi imorgon.. Hoppas att de inte är de för de skulle va jobbigt.. 


aja.. Håll tummarna på att dom släpper ut mej snart..

 

 

Kopierat från min gammla blogg http://saramodigh.blogg.se/2010/september/

Av Sara Modigh - 9 september 2010 13:45

 



Kopierat från min gammla blogg http://saramodigh.blogg.se/2010/september/

Av Sara Modigh - 9 september 2010 10:15

Är på sjukhuset :( har vart inlagd i ett par dar. Hade så dåliga blodvärden så har fått både blod och massa dropp. Mitt blod värde låg på typ 75 istället för 120 som de borde så de va inte konstigt att jag blev vit i ansiktet varje gång jag rörde mej. Jag har blivit halvt ihjäl stucken. Måste ta bild på mina armar för dom ser hemska ut :p aja dom har kommigt fram till att jag har B12 brist. Får skriva mer senare.


Kopierat från min gammla blogg http://saramodigh.blogg.se/2010/september/

JP

Av Sara Modigh - 1 september 2010 23:00

         

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards