En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under oktober 2012

Av Sara Modigh - 28 oktober 2012 00:00

Det har nu gått tre månader sedan min mamma gick bort och vi har äntligen fått veta vad som gjorde att hon dog.

Hon hade en hjärtsjukdom, Dilaterad Kardiomyopati heter den. Den innebär att hjärtats pumpförmåga är försämrad, vilket leder till att kammare och förmak blir förstorade.


”Dilaterad Kardiomyopati är den vanligaste typen av kardiomyopati. Den är oftast förvärvad och vanligast ibland äldre

och folk med ett stort alkoholintag. Sjukdomen kan också vara genetisk.


Sjukdomen börjar med att vänster kammare växer och långsamt utvecklas till

att även höger kammare och atrium växer.

Hela hjärtat växer.


Dilaterad kardiomyopati leder till allvarlig hjärtsvikt och 75% dör inom fem år.


Dilaterad kardiomyopati kan ses

som ett slutstadium för en mängd sjukdomar

som involverar myokardit, t.ex hypertension,

myokardit och alkoholmissbruk.


Den enda behandlingen är hjärttransplantation.

I övrigt kan man bara behandla hjärtsvikten. ”


Vi ska få prata med en läkare om denna sjukdomen så att vi får veta mer om vad det är. Hittar förvånansvärt lite information om denna hjärtsjukdomen på Internet Men all information i världen gör inte att min mamma kommer att komma tillbaka. Kan inte låta bli att tänka på hur livet skulle sett ut om sjukdomen hittats tidigare. Hade mamma levt idag? Hade hon varit jättesjuk och legat på sjukhus. Hade hon behövt göra en hjärttransplantation?  I så fall kanske det var bättre för henne att inget veta. Att somna helt ovetandes om sin sjukdom och aldrig mer vakna igen.  Hon dog mitt i livet med tre barn som fortfarande bodde hemma. Ja tror att det faktiskt var det bästa för henne. Hon behövde aldrig vara ensam. Även om jag vet att hon ofta kände sig ensam.  Hade sjukdomen hittats hade hon förmodligen varit väldigt sjuk, och vi barn skulle flytta hemifrån en efter en och mamma skulle känt sig otroligt ensam.  Det är otroligt hemskt att behöva vara med om detta och det känns läskigt att det kan vara genetiskt. Klarar inte av att tänka att någon mer i familjen kanske är sjuka i denna sjukdom.  Men det är bara att vänta och se vad som händer.






http://en.wikipedia.org/wiki/Dilated_cardiomyopathy

Av Sara Modigh - 26 oktober 2012 03:32

Känner ingen hunger, Känner ingen mättnad. Är trött hela tiden samtidigt som jag inte kan sova. Har en rastlöshet i min själ.

Varför känner jag såhär? Jag är frustrerad över mitt liv. Jag känner alla kraven att bli frisk, Men jag kan inte. Alla kraven gör att jag kvävs. Jag kväver mig själv med förakt.

Alla kommentarer av " Du mår mycket bättre om du går ut" , "börja på DBT" gör si gör så Bli frisk, nu nu nu!

Jaaa, ni kanske mår bra av att gå ut i friska luften , Men det gör inte jag. Just nu är det något som får mig att må fruktansvärt. Jag blir helt utbränd av att bara gå i en affär. Men jag kämpar allt jag kan och jag går ut för att exponera mig allt jag kan! JAG KÄMPAR! Att på börja DBT i detta stadiet vore bara idiotiskt. Hur skulle jag klara av det nu? Klarar inga misslyckanden just nu.

Jag måste ju kunna få fokusera på vad som är bäst för mig och inte vad ni vill? Ibland funderar jag på om jag ska säga upp kontakten med alla som får mig att må såhär. Helatiden allt klagande på att jag inte kämpar tillräckligt när jag faktiskt kämpar med alla det krafter jag har.

Kanske är det jag som är känslig. Dem menar väll kanske väl men det blir så fel. Varje gång ja hör kommentarer om behandlingar som jag borde börja på så tar jag det så otroligt hårt. För jag vill ju inget mer än att kunna börja på en behandling . Men jag kan inte.

Känner mig så jävla värdelös som inte kan vara den som ni vill att jag ska vara. Ligger vaken om nätterna och kan inte sova bara tänker på hur dålig jag är som inte är en frisk och fin liten kvinna med bra utbildning och jobb precis som alla andra vill att jag ska vara.

Av Sara Modigh - 15 oktober 2012 23:58

 

Som föredetta självskadare får man ofta höra att man bär ett ansvar inför andra människor. Folk lägger gärna skulden på oss sjuka , Det är vårt fel att fler börjar självskada.

Men för mig är mina bilder och texter en konst. Ska jag som författare ansvara för hur folk uppfattar mina bilder och texter? Om tex någon som gillar Harry Potter tatuerar in en bild på honom på magen och sedan ångrar sig, Ska då J.K Rowling bära det ansvaret eller ska personen som faktiskt VALDE att skaffa tatueringen vara den som bär ansvaret? Här känns ju svaret rätt självklart. Väljer någon att tatuera sig så är det den personens ansvar. Samma sak är det faktiskt också med självskador. Mår man dåligt och väljer att självskada, dricka alkohol, ha sex, shoppa eller vad man nu hamlar i för missbruk så är det ju inte andra sjuka människors fel att det blir så.

Man kan inte skriva om psykisk ohälsa och få fram hur det är genom att censurera Man kommer ju slå knut på sig själv om man helatiden ska tänka på hur allt ska censureras för att skydda läsare från tolkningar dem möjligtvis skulle kunna göra.

Jag skriver öppet och ärligt om hur det är , Jag delar med mig av mitt liv så att andra kan känna att dem inte är ensam eftersom det var en av de saker som var läskigast när jag växte upp. Att tro att man var ensam.  Jag har haft problem med självskador och jag har också tagit mig ur det missbruket. Det visar att det går att bli fri även fast man inte blivit frisk från grundproblemen.


 

Av Sara Modigh - 15 oktober 2012 23:49

Jag fick en bra fråga på http://www.blogresponse.com/saramodigh . Och det var vad det är för sjukdomar jag har.

Min blogg handlar ju om psykisk ohälsa men det kanske inte är så tydligt vad jag lider av.

Så Jag tänkte att jag ska skriva lite om den psykiska ohälsa jag har.

Jag är diagnosticerad med Asperger, ADD, GAD, Panikångest och Atypisk depression.

Så jag tänkte förklara lite om vad dessa diagnoser är.


1. ASPERGERS SYNDROM

Asperger är en diagnos innom  autismspektrat och är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Aspergers syndrom medför nedsättningar i förmågan till socialt samspel/social kommunikation, ibland också vad gäller planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga och kroppshållning/kroppsrörelser. Personer med Aspergers syndrom kan uppvisa ett annorlunda beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som ohyfsade, ouppfostrade eller blyga.


Kännetecken på apergers syndrom


Kognitiva svårigheter:

  • Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
  • Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
  • Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner). Kan gälla mat, tider, att besök måste vara väl inplanerat, att det inte bara ringer på dörren. xx
  • Begränsade eller stereotypa intressen. xx
  • Fixeringar och låsningar i beteendet. x
  • Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt. x
  • Problem med tidsuppfattning.

Styrkor:

  • Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
  • Bra tålamod för specialområdena x
  • Informationsinsamling x
  • Mycket plikttrogna (på jobbet) och ärliga
  • Starkt logiskt tänkande x
  • Mönsteridentifiering
  • Problemlösning   x
  • Målmedvetenhet och envishet

Övrigt:

  • Intensitet i sysselsättningar över vad som ofta uppfattas som normalt
  • Många med AS samlar på allt möjligt och kan ha svårt att göra sig av med saker

Denna diagnosen har jag fått på grund av mina svårigheter att vara social. De tror att jag utvecklat en social fobi på grund av aspergern. Jag har även stora svåriheter med att saker inte sker enligt planering. Jag blir väldigt stressad om man bestämt att göra något en viss tid och sen blir det inte av vid den tiden. Då kan hela dagen vara förstörd. Saker ska gärna också ske på ”mitt sätt”  Jag får en obehagskännsla om nån gör ”fel” även om jag rent logiskt vet att den inte är fel att göra på det sättet. Sedan har jag vissa peciella grejer som jag gör. Jag kan tex inte äta gurka om den inte är skuren på rätt sätt :P  Jag har många ritualer just vid maten. Den ska ätas på ett vist sätt annars går det inte.  Jag har även drag från den possetiva sidan. Som tex problem lösning och logiskt tänkande. Jag ser ofta bra sätt att lösa problem i vardagen. Jag kan tänka logiskt även om mina känslor inte alltid håller med .


2. Attention-Deficit Disorder ( ADD )

ADD är en diagnos liknande ADHD men utan hyperaktivitet.  Det innebär tex svårigheter med konsentration.


Kännetecken för ADHD/ADD

  • Koncentrationssvårigheter x
  • Motorisk hyperaktivitet
  • Glömska
  • inpulsivitet x

Det finns även andra symptom som är vanliga bland personer med ADHD men som inte är nödvändiga för att få diagnosen.

  • Nedsatt motorik
  • Sömnsvårigheter xx
  • Sen tal- och språkutveckling
  • Problem med att tolka sinnesintryck xx
  • Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression xxx
  • Tendens att upprepa eller ”haka upp sig på” ord eller meningar x
  • Känslomässig instabilitet xxx

Min ADD ger sig uttryck i både min koncentration och i att jag är inpulsiv. Jag har svårt att komma till ro när jag går och lägger mig. Det tar ofta flera timmar att somna. Sedan kan jag inte komma upp på morgonen. ibland har jag ett väldigt stort sömnbehov. Behöver sova 12 timmar för att orka leva nästa dag. Andra veckor sover jag bara 3-4 timmar år gågen.

Jag har svårigheter att hantera intryck från allt som händer runt omkring. Min hjärna tar in och försöker bearbeta allt. Så det gör mig väldigt kännslig för både ljus, ljud , lukter och alla syn intryck.  Jag är även väldigt stress känslig och är väldigt känslomässigt instabill. Jag blir lätt arg, irriterad, ledsen och har völdigt svårt att kontrollera dessa kännslor.


3. Generaliserat ångestsyndrom (GAD) & Panikångest.

GAD är ett ångest syndrom som innebär att man i stort sätt har ständig ångest.

Jag har även panikattacker där ångesten är starkare men under kortare tid. Vid generaliserat ångestsyndrom varar en ångestattack mellan några dagar till några månader.

Symtomen på både GAD och PAnikångest är väldigt lika. Det  som skilljer är styrka och längd på attakerna och hur plötsligt dom dyker upp..


Kännetecken

Symtomen på generaliserat ångestsyndom är samma som ångest, det vill säga känslor av rädsla, oro och nervositet utan att det är adekvat i situationen. De flesta av de drabbade upplever obehag i maggropen, muskelspänningar, svettningar, yrsel, Hjärtklappningar och ibland darrningar. Rädslan brukar kretsa omkring oro för att misslyckas, ge koncentrationssvårigheter och motorisk oro, samt kan yttra sig i somatisering såsom spänningshuvudvärk.

Vid en panikångest attack, Kommer attacken plötsligt och utan förvarning. Man känner stor panik och strark ångest.


Dessa diagnoser påverkar min vardag väldigt mycket. Jag har ångest så gott som varje dag. Jag har svårt att klara vardagliga saker för att jag är rädd för så mycket. Jag är extremt rädd för panikattacker. Jag kan få väldigt svåra reaktioner under mina panikattacker så som svimmningar, medvetslöshet, jag spyr , ja jag förlorar all kroppskontroll helt enkelt.  Medans panik attackerna ofta är kopplande till obehagliga situationer så är det generaliserade ångestsyndomet kopplade till allt möjligt som kan ge obehag. Dessa två sjukdomar går ihop ganska mycket i mitt fall. Först får jag min generaliserade ångest av något, säg att vara högt upp i luften. tar jag mig inte i från den sittuationen kan ångesten utväcklas till en full panik attack. Detta gör att jag hellst undviker allt som ger mig ångest.



4. Atypisk Depression


Atypisk depression är en slags depression. Den har fått sitt namn då dess symptom är motsatta jämfört med melankolisk depression; symptomen uppträder tidigare i livet och är kroniska snarare än fasiska. Vidare har patienterna ofta förmåga att känna glädje då gynnsamma händelser inträffar. Dessutom tappar de ofta inte i vikt brukar tvärtom vara överviktiga då de äter för mycket, de sover inte för lite utan för mycket, deras depression är värre på kvällen och de har även ängslighet.

Kännetecken

* kronisk nedstämdhet xx

* Trötthet xx

* översovande xxx

* Depressiva episoder

* Blytyngdskännsla i kroppen. xxx

* Vikt ökning

* Hetsätning

*Svårare depression vid kvällen/natten xxx

* svårare depression vid ensamhet. x

* Förmåga att känna glädje i en glädje givande sittuation. xx


Denna diagnosen ger sig i uttryck i att jag är ofta nedstämd och i perioder deprimerad. Jag får mycket kroppsliga symptom av min nedständhet så som att känna mig väldigt trött, trög och tung i kroppen. Nedstämdheten är ofta svårare på natten och gör det svåt att sova. Det gör också att jag sover extremt mycket. Under mina depressiva episoder kan jag sova 20 timmar per dyngn. Men jag kan  trotts nedstämdhet och depression känna glädje av mina djur , min familj , av en bra film och så vidare.



Självskador

Jag tänkte att jag även skulle ta upp självskadorna lite snabbt. Jag har på grund av mitt mående hamlat i ett dumt beteende att skada mig själv för att uppnå ett slags innre lugn.

Det är många med svår ångest som hamlar i nått slags självskadebeteende.  Jag själv har skurit mig i många år och har även använt sex som ett sätt att skada mig själv.

Speciellt självskadorna som innebar att jag skar mig har vart väldigt svåra att bli av med. För bara ett litet tag sedan firade jag ett år utan sådana självskador.



Av Sara Modigh - 13 oktober 2012 20:45

                   


   

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards