En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under november 2010

Av Sara Modigh - 30 november 2010 01:00

Frågor

1 Vad tänker du på när du hör ordet självskadebeteende?

2 Vad tror du att ett självskadebeteende är?

3 Vilka tror du kan ha ett självskaddebeteende?

4 Om du ser att en vän eller släkting har ett självskadebeteende

vad skulle du göra då?

5 Känner du någon som har/haft självskadebeteende?

6 Vad tror du att självskadebeteende beror på?

7 Vad tror du att själv-skadandet har för syfte?

 

 

1* Mamma
2* Det kan vara så mycket rent konkret, men allt ger ett resultat av att man på något sätt skadar sig själv. Om det sen är att missbruka alkohol, sex, droger, att skära sig eller på annat sätt regelbundet göra sig själv illa spelar egentligen ingen roll för att det ska kallas självskadebeteende.
3* Jag tror att alla kan ha ett självskadebeteende, men att främst dem som haft det jobbigt en längre period (ex. blivit mobbad, misshandlad, retad etc) eller dem som är sjuka på något sätt (exempelvis psykiskt sjuk) har en tendens att hamna i ett självskadebeteende oftare än andra.
4* Skulle någon jag känner -exempelvis min syster eller pojkvän hamna i ett självskadebeteende hade jag försökt göra allt för att hjälpa till, dels prata med personen ifråga, meddela vårdnadshavare och försöka att få personen till vuxna människor som har kunskap i hur man hanterar en sån situation och förhoppningsvis lösa det med hjälp av läkare, psykiatriker etc.
Om det var akut, om personen höll på att skada sig samtidigt som jag upptäcker det skulle jag i första hand försöka lugna personen och få honom/henne att sluta och sedan ringa 112.
5* Ja, min mamma..
6* Som jag skrev tidigare kan det finnas många orsaker, men dels att man är sjuk, mår dåligt inombords, har lågt självförtroende, uppväxt m.m
7* Det kan säkert finnas fler syften, men det jag kan komma på är att man vill fly från något som plågar en just nu, man vill slippa tänka på det och fokusera på något annat, vissa vill kanske rentav i vissa situationer försvinna.




1* Ett helvete som är svårt att ta sig ur.

2* En handling som skadar en själv, t.ex skära sig, ha sex med främlingar eller att ta piller

3* Alla

4* Jag skulle bli väldigt ledsen och försöka hjälpa personen så mycket jag bara kan. Jag skulle finnas till, helt enkelt

5* Ja, många.

6* Det vet jag inte riktigt, för mig berodde det på att jag hatade mig själv så jävla mycket och behövde "straffas"

7* Det dämpar ångesten, men bara tillfälligt

 

 

1* vad tänker du på när du hör ordet självskadebeteende?
Ångest

2* vad tror du att ett självskadebeteende är?
Självskadebeteende är när man tar ut all sin vrede och avreagerar sig på sig själv

3* vilka tror du kan ha ett självskaddebeteende?
Vem som helst

4*om du ser att en vän eller släkting har ett självskadebeteende vad skulle du göra då?
Ge dem råd, stöd och be dem söka hjälp

5* Känner du någon som har/haft självskadebeteende?
Ja, många, bland dom även mig själv

6* Vad tror du att självskadebeteende beror på?
Ingen aning, jag tror jag föddes med det, för jag har gjort det sen jag var liten

7* Vad tror du att själv-skadandet har för syfte?
att avreagera sig

 

1* vad tänker du på när du hör ordet självskadebeteende?
2* vad tror du att ett självskadebeteende är?
Självskadebeteende är så svårdefinierat. Men det är väl en medveten handling för att skada sig själv, såväl psykiskt som fysiskt. Men det vanligaste man tänker på när man hör ordet är väl ändå de som skadar sig själv med rakblad. 

3* vilka tror du kan ha ett självskaddebeteende?
Alla mer eller mindre.

4*om du ser att en vän eller släkting har ett självskadebeteende vad skulle du göra då?
Prata med dom. Fråga vad som är fel, och vill dom inte prata så acceptera. Det är trotts allt deras val, man kan aldrig tvinga någon att sluta. Jag skulle visa att jag finns där för dom. Be dom ringa mig ist för att göra sig illa.

5* Känner du någon som har/haft självskadebeteende?
Ja, många. Själv är jag också självskadare

6* Vad tror du att självskadebeteende beror på?
Det kan bero på många olika saker, är juh olika från person till person.

7* Vad tror du att själv-skadandet har för syfte?
Kan ha många syften. Olika från person till person. Men några kan vara:
Lätta ångest eller andra obehagliga känslor eller att tvärt om - känna några känslor över huvudtaget, straffa sig själv, hitta ett lugn (beroendet av endorfiner) osv.

 

1* vad tänker du på när du hör ordet självskadebeteende?
Skärsår , brännsår.

2* vad tror du att ett självskadebeteende är?
Det är att man skadar sej själv, finns många olika sätt.
3* vilka tror du kan ha ett självskaddebeteende?
Alla kan ha det men det är ju olika destruktiva saker man kan göra på sej själv.
4*om du ser att en vän eller släkting har ett självskadebeteende
vad skulle du göra då?
Bli väldigt ledsen eftersom jag har det själv så jag vet hur det är.
5* Känner du någon som har/haft självskadebeteende?
Ja många.
6* Vad tror du att självskadebeteende beror på?
Psykisksjukdom, mycket man har varit med om.
7* Vad tror du att själv-skadandet har för syfte?
Lindra ångest och man straffar sej själv vilket känns bra då man gör det.

 

1. ett beroende jag är fast i.
2. För mig är det en flykt från verkligheten, en smärtlindrare, och som sagt, ett beroende.
3. Allt och alla.
4. Jag har flera vänner som har det, och vi peppar varandra.
5. Jao.
6. Det kan bero på mycket, det är otroligt individuellt...
7. smärtlindring, bekräftelse på att man lever, eventuell bestraffning, ångestdämpare.

 

 

1. såna som skär sig och sånt.
2. såna som skadar sig själv..
3. alla kan ha det tror jag, men nog främst de som har psykisksjukdom..
4. jag skulle försöka prata med den och göra allt för att få den att sluta, nog inte det lättaste. men skulle gjort mitt bästa. hålla koll ofta på den personen.
5. ja.. 
6.att man mår riktigt dåligt, och man gör det för att få ut de som man är ledsen för, känna att man lever. eller helt enkelt försöker ta livet av sig, så den försöker skada sig själv till döds.
7. jadu, att få må bättre?

 

1. Skärsår.
2. Självskada är när man självskadar sig själv och blir självdestruktiv.
3. Alla, unga som gamla, främst psykiskt sjuka.
4. Jag skulle ta reda på varför och kontakta personens målsman eller liknande. Beroende på åldern, det vill säga.
5. Ja.
6. Att man mår dåligt och inte får ut det på rätt sätt.
7. Att få må bättre, fokusera smärtan på något annat, få en 'rush', eller för att man blir beroende av det.

 

 

 #frågor

Av Sara Modigh - 26 november 2010 01:15

Varför finns de inga galor för psykisk ohälsa?
Dom tjafsar om barn i andra länder och cancer hit och en annan cancer dit. 
När 25% av Sveriges befolkning kommer drabbas av psykisk ohälsa nån gång i sitt liv.
Varför ge pengar till barn i andra länder när de finns barn här som väljer 
att ta sitt liv för att dom inte får den hjälp dom behöver?
När de finns så många barn här i Sverige som behöver hjälp, varför ge dom pengarna till andra länder. 
Är de inte bättre att rädda sitt eget land innan man försöker rädda nästa?


Ungefär varannan timme försöker någon i Sverige ta sitt liv. Var 6:e timma är det någon som lyckas. Varje år går 1500 liv förlorade på grund av självmord, bara i Sverige, och ändå är det få som reagerar. Varför?

Självmord är ovanligt hos unga, men är ändå en av de vanligaste dödsorsakerna i åldrarna mellan 15-44 år.

"Självmord är inget man väljer det händer när smärtan överstiger resurserna för att hantera smärtan."

En person som försöker ta sitt liv vill inte alltid dö. Det man vill är oftast att ta sig bort från smärtan och lidandet och då kan självmord ses som en utväg.

 

De riskfaktorer som väger tyngst är psykisk sjukdom och tidigare suicidförsök/självmordsförsök. 90 % av alla som tar livet av sig lider vid tidpunkten för självmordet av en psykisk störning. De allra flesta är deprimerade. Av dem som gjort ett självmordsförsök är det ca 10-15% som slutligen dör pga. självmord. 

Så genom att öka kunskapen om psykisk ohälsa och ge mer pengar till forskning borde man ju kunna minska 
självmorden.


Det dör ca 400 personer i trafiken i Sveriges varje år. Det är siffror som man hela tiden försöker förminska med lägre hastigheter, säkrare bilar och mycket annat. Så självmorden i Sverige är mer än 3 gånger så vanliga. Ska de verkligen vara så? Att fler dör av självmord än i trafik olyckor. Jag menar, varje dag så kan man läsa om olika dödsolyckor som skett på vägarna. Tänk att för varje person som dött på vägen är det tre personer som tvingats ta sitt eget liv för att slippa sin sjukdom.

Ge pengar till forskning så att bättre terapi , behandling och mediciner kan uppfinnas. Ge pengar så att behandlingshem blir bättre. Ge pengar så att köerna blir kortare. ge pengar så att de kan finnas bättre och mer utbildad personal i alla vårdsammanhang. Ge pengar till utbildning om psykisk ohälsa. 


http://www.hjarnfonden.se/






http://www.hjarnfonden.se/

 

 

#psykisk ohälsa #funderingar #gala

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards