En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under augusti 2010

Av Sara Modigh - 31 augusti 2010 20:30

I tisdags var jag på NP-utredningen.
Dom frågade lite allmänt om hur mitt liv ser ut och hur jag löser vardagen nu. 
Dom va trevliga så jag kände mej trygg och kunde slappna av väldigt snabbt.
Dom förklarade mycke om hur utredningen kommer bli och vad jag kommer få göra.. 
Så utredningen kommer börja med ett datortest som mäter koncentrations förmågan och sedan skulle jag få svara på lite frågeformulär..
Dom sa att själva utredningen kommer ta ungefär tre månader ifall allt funkar som de ska..
Kommer få träffa ett par olika människor och sen får vi se om de är Asperger jag har eller inte..

Känns dock inte som att denna utredningen kommer leda nån vart. Jag tror nämligen inte att jag har Asperger. men men de blir iallafall en sak struken från listan ...


Kopierat från min gamla blogg

Av Sara Modigh - 24 augusti 2010 10:15

usch, Jag är verkligen livrädd.. Hur ska detta gå?
kommer de funka, Kommer jag klara de?

tänk om jag måste dit en gång i veckan hur ska jag orka me de?

Hjälp :(

ska va uppe på Ryhov om ett par timmar och har som tur är hjälp att ta mej dit. 

Jag har ont i magen oxå.. har mått illa i typ 2 månader och nu har de börjat göra jätteont imagen varje gång jag äter.. 
magkatarr? magsår? eller vad e de för skit?

aja ska kolla upp de nästa vecka om jag orkar med det.. ska ju upp till ryhov nu och sen på fredag ska jag till min läkare å ha möte med försäkringskassan och sen får vi ju se om de kommer bli ett möte till på ryhov redan nästa vecka + psykolog möten... Fy va jobigt jag dör..

har iallafall fixat en såndär skalpellgrejs man tar bort stygn med så jag slipper va orolig över att gå å tabort dom..

Dom blev nog ganska förvånade på vårdcentralen när vi frågade över de :P Men dom va snälla och förstående så vi fick en sån så att Jakob kan ta bort mina stygn :P Visste väl att han skulle bli bra till nått ;)
haha nädå han e den underbaraste i världen. skulle verkligen inte klarat allt detta utan honom :)

Av Sara Modigh - 22 augusti 2010 03:30

Jag hatar folks inställning att självskademissbruk bara är för att få uppmärksamhet.
Alla vägrar ju inse hur sjukt de är att säga så.. ofta att nån skär sig på riktigt för att få bli mobbad och trakaserad på bilddagboken.
Hur kan man änns tro de? 
vem vill få kommentarer om att man borde gå å hänga sig eller att man är ett äckligt emo lixom?

Varför skulle man skära sig för andra människors reaktioner, när 95% av reaktionerna är att man e dum i huvudet å borde dö och dom återstående 5% tycker synd om en. vem vill de ??

De är inte kul att få massa taskiga kommentarer och de e fruktansvärt när nån säger saker som "jag tycker så synd om dej" eller "jag blir så ledsen för din skull". Då får man ju dåligt samvete för att man gjort nån ledsen.

Så på vilket sätt man skulle må bra av den uppmärksamheten fattar inte jag.

Och dessutom ingen går ju fram till en alkis och säger "du e bara alkoholist för att få uppmärksamhet"
Och då är oftast orsaken till alkoholmissbruk och självskademissbruk exakt samma sak..


Det kan finnas flera olika orsaker till att man skär sig.. många gånger finns ångestproblematik i botten. 
Det är inte ovanligt att skärningar också är kopplade till en ätstörningsproblematik , depression eller att man upplever sig ha svårt att hantera omvärldens påfrestningar.

När männniskor skadar sig, känner de först smärtan som är en signal till kroppen att försöka att stoppa orsaken till smärtan. Å på stenåldern kunde det vara viktigt för överlevnaden att man fortsatte att kämpa eller fly för att sätta sig i säkerhet. Därför frisätts morfinliknande substanser i kroppen, när vi gör illa oss. Dessa verkar på belöningscentrum i hjärnan och undertrycker obehagskänslor på samma sätt som narkotika.

Det är samma sak som inträffar, när man skär sig själv. Man påverkar belöningscentrum i hjärnan och mår bättre en stund. Man kommer ifrån den trista verkligheten och de outhärdliga känslorna och flyr in i en behagligare känslovärld.

Av Sara Modigh - 20 augusti 2010 19:00

härrom dan fick jag ett återfall.
Efter att ha vart "fri" i ett par månader känns de så jäkla trist att åter igen trilla ner i skiten. 

Men jag får se de possetiva de är ju månader mellan gångerna istället för timmar som de va förr.

Får verkligen kämpa nu för att försöka hålla mej i från självskadorna.
De blir svårt. Jag mår dåligt över utredningen som börjar snart.

De är väl pga den jag har så mycket ångest nu som gjorde att jag tappade kontrollen och skadade mej.

Fy va hemskt de känns med misslyckanden.

Men jag måste säga att läkaren och sjuksköterskan jag fick på akuten va väldigt trevliga.
De va första gången jag kännde mej trygg där.
Dom va väldigt förstående istället för dömmande som de vanligt vis är.

Dom verkade vara lite insatta i psykiatrin och va väldigt snälla .. så de va skönt.
Va livrädd när ja åkte dit för att dom skulle vara tjuriga och oförståeende.

och de va andra eller tredje gången läkaren som sydde mej skämtade om att "jag tar upp hela tråd lagret" 
(olika läkare varje gång)
Undra om de e ett standard skämt :P


iallafall så har jag sovit i 36 timmar i sträck så nu har jag sovit ut :P 

och ikväll blir de myskväll med älskling..


åh just de jag.. Jag har ett jättestort blåmärke efter bedövningssprutan.. kanske lägger upp bild på de sen om jag orkar..

 

Kopierat från min gamla blogg

Av Sara Modigh - 13 augusti 2010 02:30

Ångest, ångest, ångest..
hela kroppen fylld..
Få de att försvinna. Snälla ta bort de!
Hjälp mej någon jag står inte ut!

De är så svårt att stå emot de enda sättet jag vet funkar..

tänk själv att ha migrän och en värktablett du vet får bort migränen.. 
Försök stå emot att ta den i ett par månader å tänk hur de känns..

Att må dåligt hela tiden och samtidigt veta att de finns ett sätt att må bättre.

De är så svårt att sluta tänka på de..
Men jag vill inte leva med ett självskademissbruk. 
Jag vill inte bli en av dom som dör pga sitt missbruk..

Jag vill bli frisk och de NU!!!!!

Av Sara Modigh - 12 augusti 2010 00:30

Idag blev jag intervjuad av Jönköpings posten. 
Dom hade sett min blogg och ringde till mej och frågade om jag ville ställa upp på att svara på några frågor om självskadebeteende.
Och de tyckte jag att de kunde jag gärna göra för jag tycker verkligen att de behövs mer information om självskadande, så nu hoppas jag på att de kommer bli en bra artikel. 

De va faktiskt inte alls så svårt som jag trodde att de skulle vara att svara på frågorna . 
Dom va väldigt snälla och de kändes lätt och naturligt  att prata med dom.

Jag hoppas att jag kunde ge bra och förståeliga svar.

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards