En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under december 2013

Av Sara Modigh - 31 december 2013 13:00

Nu är det nyårsafton, och i år känns det väldigt jobbigt för saknaden efter mamma är så stor. Jul och födelsedagar har jag inte tyckt varit så jobbiga för då är ändå resten av familjen samlad. Men denna nyår sitter jag och Jakob hemma ensamma istället för att åka hem till mamma som vi annars alltid har gjort. Förra året var vi hos pappa och det distraherade ju tankarna, men i år sitter jag här och bara känner hur stor saknaden efter mamma är. 

 


Är dessutom jättesjuk och dan. Har extremt ont i halsen och ont i hela kroppen. Nu äter jag Ipren för hela slanten för att inte få feber och frossa igen. Som om inte det var nog så har jag fått en svampinfektion i munnen! Please kill me now!

Av Sara Modigh - 29 december 2013 14:15

  • Konversationen startade den 1 december
"Gunilla"
"Hej Sara! "Gunilla" heter jag och är 52 år. Jag har under hela mitt yrkesliv arbetat med barn och ungdomar, först som barnskötare på fritidshem, sedan som fritisledare och sedan inom skolan både som outbildad lärare men framför allt i liten grupp med barn med olika svårigheter. Har också pluggat både samtidigt som jag jobbade och så heltid läsåret -06-07 för att bli färdig bettendevetare för att kunna arbeta som skolkurator. Precis efter examen -07 tilltog mina symtom och neurologisk utredning satte igång. Har under åren ändå arbetat som kurator men är just nu arbetslös. Är nog inte så populär haha tack vare att jag envist hävdar elevernas rätt till hjälp. Jag fick min MS diagnos sedan hösten -10, då hade jag haft lite olika symtom sedan -01 men innan symtomen tilltog -07 så trodde läkarna det berodde på stress.

Vill berätta för dig om något som hjälpt mig massor det senaste dryga året!
Började i maj -12 arbetsträna först 2 tim. sedan 4/dag, efter semestern skulle jag gå upp till 75%. Var då väldigt orolig, eftersom 50% dvs. 4 tim per dag kändes precis vad jag orkade med. Visste samtidigt att om jag klarade 75% så skulle jag få anställning.
Då under sem. så läste jag en forskningsartikel av en amerikan som var både utb. läkare, veterinär och agronom. Han påtalade att näringsvärdet sjunkit kraftigt de senaste 50 åren i vår mat. Detta beror ju på att vi tar fler skördar på samma mark, förr fick jorden stå i träda och vila nu tillsätts gödning, som innehåller bara de ämnena som gör att det växer fort, kvantitet istället för kvalitet alltså. Frukt och grönsaker plockas omogna, röntgas, långa transporter osv.
Han kunde också härleda olika näringsbrister till olika besvär och sjukdomar. Detta gjorde att jag tog kontakt med en dipl. näringsrådgivare i Stockholm och hon rekommenderade mig ett helkosttillskott. Har under alla år med symtom redan ätit en massa olika tillskott utan några förbättringar så jag trodde inte att det skulle kunna hjälpa mig. Fast hon var envis och menade att detta hade en optimal sammansättning, så därför skulle detta ge kroppen energi så att kroppen skulle kunna fungera så bra som möjligt och också läka ut symtom!
Eftersom det fanns 30 dagars nöjd kundgaranti så chansade jag och beställde ett paket. Det är absolut inget jag ångrat!!!!
Det är framför allt mot min fatigue som det hjälpt men jag har även fått flera andra mycket bra förbättringar! Tidigare vilade/sov 1-2 gånger dagligen och sov ca 9 tim. per natt, nu sover jag mer effektivt och det räcker med 7-8 tim. och jag behöver inte längre gå och lägga mig för att vila under dagarna.
Det första jag märkte då jag började dricka näringen i augusti förra året var att jag var ovanligt smidig då jag duschade, vågade då inte tro att det var näringen som gjorde det men morgonen efter försvann mina tvivel! Vanligtvis brukar mitt vänstra "MS ben" med droppfot vara spattigt och stelt på morgonen, men denna morgon och alla mornar efter det kan jag gå som jag brukar direkt!
Sedan upptäckte jag att jag igen kunde hoppa, inget jag klarat tidigare på 2-3 år! Jag är rörligare i leder och muskler, kan hålla spänningen i min armmuskel nu, förut bara pyste kraften ut efter några sekunder! Åh så har återhämtningsförmågan blivit såå mycket bättre! Har jag gjort något ansträngande så behöver jag bara sitta ner och vila en stund!
Magen fungerar nu också normalt, tidigare var jag vid hormonförändringar väldigt hård. Just ja, även balansen har blivit bättre, tidigare vågade jag inte åka rulltrappa nedåt kändes väldigt osäkert! Nu är det inte längre några problem!
Jag har också tack vare detta kunnat börja träna på gym sedan 6 månader, det fungerade inte alls tidigare. Försökte tidigare, men hur lätta vikter jag än tog så fick jag bara mer värk! Nu utvecklas jag hela tiden och blir bara starkare och starkare!
Känner jag mig lite trött på dagen i huvudet eller kroppen kan jag ta en extra drink och efter ca 10 min. är jag alert och koncentrerad igen!
Vi som är sjuka har redan en låg energinivå i kroppen så vi behöver mer för att kroppens celler ska repareras och förnyas hela. Fungerar dessutom magen dåligt tar man upp ännu sämre med näring.
Så vad denna näring gör det är att höja energinivån i kroppens celler och först då kan vi läka! Kroppen strävar hela tiden för att komma i balans och med detta "bränsle" balanseras vi både fysiskt, psykiskt och mentalt. Här på FB finns det en grupp där alla använder denna näring. Där har jag läst om föräldrar som ger sina barn med både ADHD och Asperger detta och de mår också väldigt mycket bättre. Även många med ångest och depression har också blivit bra. Många säger att detta låter som en mirakelkur, fast det är egentligen inget märkvärdigt, det är bara en grundnäring som vi alla behöver men som vi har svårt att få i oss tillräckligt av genom kosten. Så det är inte kosttillskottet som är mirakulöst utan det är våra kroppar. Får den bra bränsle så mår den så mycket bättre!
Nu har jag redan skrivit massor men är du intresserad av innehållet och hur det påverkar så berättar jag gärna det.
Skriv bara så jag vet! Ha det riktigt gott och kämpa på!
Kram "Gunilla"
 

  •  
 

Hoppas du fått mitt meddelande!

 

 
 
 
Sara Modigh
 
 
 
  • Sara Modigh
  • Okej
 
 
"Gunilla"

Här kommer info. om helkosttillskottet, lite om företaget och hur det fungerar!

Näringen heter FitLine och kommer från det Tyska företaget PM, det har funnits i 20 år och säljs idag i över 40 länder, så det är inget nytt påfund. Det svenska dotterbolaget finns i Ängelholm.
Företaget har ett team som hela tiden arbetar med att utveckla produkterna, då de hela tiden vill ligga i framkant och vara unika då det gäller produkterna. Teamet består bl.a av läkare, naturläkare och biokemister. FitLines grundset är en produkt uppdelat i tre olika pulver som blandas med vatten till god juiceliknade dryck. Att det är uppdelat beror på att alla har sin funktion, vissa ämnen understödjer varandra samtidigt som vissa ämnen inte ska tas tillsammans, för att få ett maximalt upptag.
1. Basic, innehåller goda bakterier, matsmältningsenzymer, fibrer, A- C- och E-vitaminer samt selen. Detta vitaliserar tarmen och balanserar immunförsvaret, balanserar blodsockret, ökar näringsupptaget i maten du äter och skyddar cellerna.
2. Activize, som blandas med Basic i morgondrinken. Innehåller B-vitaminkomplex, guaranapulver (ett sk. giftfritt växtkoffein) och alger. Det ökar syreupptagningsförmågan med 10% (finns studier på) ökar också prestationsförmågan och koncentration, man blir pigg och cellerna får ny energi. Ökar förbränningen av kolhydrater och ökar blodcirkulationen.
När man dricker Activize som innehåller vitamin B3 vidgas blodkärlen, då kan man få en sk. flush! Ca. 10 min. efter morgondrinken kan man bli röd och det kan småsticka i framförallt ansiktet men även ner på armar och bröst. Jag har fått enda ner till knäna ett par gånger. Ofta kan om man har, problemområde, det bli mer rött.
Detta är ingen allergisk reaktion utan det beror helt enkelt på att transportvägarna öppnas upp, t.o.m de tunna kapillärerna och man känner hur näringen sprider sig i hela kroppen! De allra flesta njuter verkligen av effekten och det röda sitter i, i ca. 20 min. Jag får flush ibland men inte alltid. Min sambo som har crohn, drack i ett halvår innan första flushen kom. Detta betyder då att flushen gick inåt då det var hans mage som först skulle läka .
3. Restorate, innehåller olika mineraler, med bl.a magnesium, kalcium och D-vitamin. Det gör att muskler slappnar av, att man sover effektivt och blir utvilad samt är mycket bra för återhämtningen. Exp. Ska du träna så kan du med fördel ta en extra Activize före för att orka mer eftersom syreupptaget ökar och Restorate efter för att slippa träningsvärk. Det är också Restoraten som basar kroppen, vilket förebygger sjukdomar, (bl.a. så trivs inte cancerceller i basisk miljö). Restorate ger även starka tänder och skelett, fint hår och hud samt starka naglarna.
FitLine är gjort på frukt, grönsaker, havre, örter, alger och goda bakterier. Det är väl kontrollerat, det håller GMP standard, samma som mediciner. Innebär bl.a att det som står på burkarna innehåller också burken, vare sig mer eller mindre. Sedan är det även andra kontroller på renheten och även specifikt dopingkontroll, då många elitidrottare dricker FitLine för att hålla sig friska och öka prestation.
Vad är det FitLine gör? När vi föds friska har vi hundra % energinivå i kroppens celler och högsta möjliga självläkningsförmåga. Idag utsätter vi våra kroppar för mycket belastningar i form av stress. Den kan bestå av att vi inte ger kroppen återhämtning utan går på högvarv länge. Matsmältningen går då ner och vi har svårt att ta upp näringen som finns i maten. Det kan också vara medicinering som gör att cellerna arbetar för fullt med att göra sig av med slagg eller gifter av annat slag som finns i vår mat. Miljön påverkar oss också med strålningar, gifter i möbler och kläder mm. Allt detta måste kroppen jobba med samtidigt som matens näringsvärde minskat drastiskt de senaste 50 åren.

När energinivån i cellerna har börjat minska, får vi signaler i form av olika krämpor, gör vi inget för att förhindra den nedåtgående energin fortsätter den att sjunka och leder till sjukdom.
Vad FitLines näringstillskott gör, är att vända denna trend, vi tillför energi till cellerna så kroppens energinivåer ökar successivt och kroppen kan bli balanserad och självläkning sker.

Alla reagerar olika men oftast är det just känslan av att bli pigg som först känns, att vi får ny kraft. På vissa människor börjar läkningen omedelbart och då går energin till just det och då kan man uppleva en större trötthet under en kortare tid. Vi reagerar helt enkelt olika men alla mår på sikt bättre!!
Vad jag tycker är så jättebra med detta är att jag nu vet att jag får i mig allt som jag behöver för att kroppen ska kunna återhämta sig och läka ut så många symtom som möjligt och det på ett mycket enkelt sätt.
På FB har vi en användargrupp, där kan man ställa frågor och dela med sig av egna erfarenheter. Jag har kopierat lite därifrån om just MS, trötthet, Asperger och psykisk ohälsa. Dem skickar jag så kan du själv läsa inlägg och kommentarer från många olika människor.
Har du frågor så är det bara att fråga på. Kan inte jag svara på dina frågor så frågar jag min sponsor och på detta sätt sprids kunskaperna i nätverket. Det är därför PM valt försäljningssättet direktförsäljning. Det är användarna som är deras reklampelare, ger nya användare råd och får i gengäld av företaget höjd rabatt på de egna produkterna. De har ingen annan reklam och sponsrar heller inga idrottare utan alla använder näringen för att de själva tycker den ger resultat. Detta gör att man själv kan påverka priset på de egna produkterna, väljer du att fortsätta att rekommendera detta vidare kan du även få en inkomst, hur mycket beror på din insats!
Det unika med FitLine som de också har patent på, är förutom just sammansättningen deras transportkoncept! Det innebär att näringen transporteras direkt och snabbt ut till kroppens celler. Upptaget är hela 90% mot 20% om tillskott tas i kapsel. Detta för att det är så finfördelat och dricks. Kroppen själv behöver inte bryta ner något utan näringen tas upp i magsäck och tolvfingertarm. De fettlösliga vitaminerna har genomgått en process så de har blivit vattenlösliga, en process som annars sker i kroppen.
Jag tar även en tilläggsprodukten, duon Omega 3 och Q 10. Även den är vattenlöslig och har därför ett upptag på hela 98%. Det är just detta som gör att FitLine verkligen ger märkbara förbättringar. Har man en kronisk sjukdom som MS så rekommenderas det att ta omega 3 och Q 10, då omegan är antiinflammatorisk och bra för kärl, hjärta och hjärna. Q10 är bra för metabolismen, dvs ser till att cellernas membran släpper in syre, näring och vatten och ut energi, slaggprodukter och koldioxid. Kroppen själv tillverkar Q10 t.o.m 30 år sedan avtar det.
Blir man 3 månaders abonnent får man 30% rabatt, vid registreringen får man då betala 95 kr för ett teampartner nr. och informationsmapp plus tillgång till sidor på nätet. Sedan kostar själva näringen 849 kr. Andra och tredje månaden är det bara näringen 849 kr. Det blir 28 kr/dag. Du får hela 3 månaders ransonen hemskickad på en gång, detta för att det ska bli fraktfritt! Skulle du ångra dig så har man 30 dagars nöjd kund garanti. Då säger man till inom 30 dagar och skickar sedan tillbaka alla burkarna samt infomapp så får man tillbaka 95+849 kr men får stå för frakten tillbaka.
Vissa säger att det är väldigt nyttig mat på burk! Alla allergener är borttagna så många allergiker dricker FitLine just för att läka ut allergier och det med gott resultat.
Ångrar inte en sekund att jag lät mig övertalas att börja med detta, åt redan flera olika kosttillskott utan märkbara förbättringar så inte trodde jag att det kunde vara sådan skillnad!
Har du frågor eller är intresserad och vill prova skriv det. Så hjälper jag till med registreringen, så att det blir rätt startpaket till det rabatterade priset!
Ha det gott! Varma kramar "Gunilla"
Länk till företaget! http://www.pm-international.com/?cid=203&TP=6144545 "



Detta är bara en i mängden av personer som vill informera mig om hur jag ska göra för att bli bättre. Detta mail fick jag när jag blev medlem i en stödgrupp på facebook.. Detta är ett av de värsta eftersom kvinnan ifråga gick in på en MS-grupp och skickade ut massa "reklam" om den näringsdryck som hon säljer. Känns så hemskt att människor utnyttjar sjuka på detta viset. 

Sen tycker jag att det låter oerhört otäckt med ett pulver med "hemliga ingredienser". Hur i hela friden kan man stoppa i sig saker men inte vet vad det är?

Sen kostar det en halv förmögenhet, sägs ha funnits i 20 år och ska bota allt från diabetes, migrän, alla psykiska problem och nu då även MS symptom.  Inte nog med detta, det fungerar även som ett viktminskningspreparat. Det enda jag inte sett är att de lovar att amputerade armar eller ben ska växa ut igen men det kommer väl snart.

Hela denna grejen med Fitline och andra sådana här mirakel hälsokostspreparat känns lite som en magisk ko som gör att du bara föder söner.

 

Jag är en tvivlare. Om nåt låter för bra för att vara sant är det troligen det också!


Fitline - Inget för mig!

Av Sara Modigh - 28 december 2013 12:30

 

Har precis sett en otroligt bra dokumentärserie i åtta delar som handlar om döden och de rädslor som vi ofta har när vi tänker på döden. Jag tyckte verkligen att detta var en jättebra dokumentär och jag önskar att det fanns fler avsnitt. 

Även om det var lite jobbigt ibland med mycket tankar på mamma så var det ganska tröstande också.

Vi har väl alla många rädslor just när det kommer till döden och denna serien tar upp åtta av de rädslor man kan ha.


1. Vad ska hända med min döda kropp? 

2. Liket

3. Döden kan komma närsomhelst

4. Döden kan ta våra barn

5. Dödsväntan

6. Dödsögonblicket

7. Sorgen

8. För det som kommer efter döden


Detta program finns tillgängligt på Svt-Play fram till 24 januari 2014 och jag tycker verkligen att ni borde titta på det om ni inte redan gjort det.

 

Denna dokumentärserien får fem av fem Fluffisar

 

Av Sara Modigh - 27 december 2013 13:30

Något som irriterar mig är när människor försöker tvinga på andra sina egna åsikter. Övertala dem om att de måste tycka och tänka på ett visst sätt. 

Jag vill ha rätten att ha mina egna åsikter och tankar utan att andra ska komma och predika om hur fel det är och att jag borde tycka si eller så istället. 


Den attityden "gör som jag, Tyck som jag" finner iallafall jag väldigt ofta hos religioner eller olika kosthållningar. 

Kanske är det för att jag inte är troende och att jag äter både mjöl, socker, mjölkprodukter, kött och frukt som gör att folk känner sig inbjudna att säga hur och vad jag ska tycka, tänka och göra. 



Vad jag väljer att göra i mitt eget hem angående tro och vad jag äter borde väl få vara min ensak?


Testa den här dieten eller den där dieten, sluta ät de , sluta ät det. Du är psykopat, omoralisk och empatilös för att du äter kött och du kommer komma till helvetet eller förintas från denna värld om du inte tror på Gud (den kristna guden).


När kom det senast en ateist och plingade på din dörr med flygblad och tidningar om hur det inte finns någon Gud?



Sedan jag fick min MS diagnos har jag flertalet gånger fått höra från personer som inte känner mig eller vet något om MS att jag ska börja äta LCHF. 

Visst om ni är så frälsta på den dieten så är det helt okej, men tvinga inte alla att gå med i er sekt.


Tittar men dessutom mer noga på MS och den diet som rekommenderats längst Ca 60 år, som går LCHF helt emot. Den Dieten jag pratar om heter SWANK diet och går ut på att sluta äta fett.


Om du beter dig som en gatupredikant så är sannolikheten att jag lyssnar på dig minimal. 

 




Här är en intressant artikel om olika dieter och ms:

http://www.webmd.com/multiple-sclerosis/features/ms-and-diet



Av Sara Modigh - 26 december 2013 13:15

Väldigt ofta så är det så att man som sjuk får väldigt mycket att kämpa mot. I alla fall när man är psykisk sjuk så måste man ju kämpa för att få vård det är också vanligt att man måste kämpa mot till exempel försäkringskassan.

 

Man får ringa och tjata för att få tid hos läkaren och står man inte på sig får man inga tider.

Just nu skiter jag i vilket för en läkartid på psykiatrin innebär ändå bara fem minuter i ett fult illa upplyst rum och resulterar enbart i att få en ny medicin utskriven. Vet inte hur många gånger jag sagt att jag bara mår sämre av medicinerna. Ändå så ska nya mediciner skrivas ut. Många gånger till att hjälpa de redan existerande medicinerna. 


Hade jag inte haft en familj runt mig som hjälpt mig att tjata på psykiatrin vet jag inte om jag fått hjälp än. 

När jag flyttade hit där jag bor nu , och jag var riktigt sjuk så fick jag ju ingen hjälp alls. Min förra vårdcentral "vägrade" att skicka remissen hit under ett halvårs tid. Trots att flera familjemedlemmar ringde och tjatade. Svaret var alltid att de skulle skicka remissen. Efter att det gått ett halvår var jag så dålig att jag fick åka in akut till akutpsyk. Väl där så skickade de en remis efter fem minuter. Så så svårt var det! (var ett pyttelitet papper där de bra skrev mitt namn och hur länge jag gått hos psykiatrin som de skickade, så tog 2 minuter att fylla i och skicka iväg)




   

Av Sara Modigh - 25 december 2013 12:18

Igår firade vi jul, precis som måga andra i detta land :P

Det var den trevligaste julen på länge, och även den ångest friaste på länge. Fick bara ett par små puffar av ångest under dagen, vilket var otroligt skönt. Vi hade det verkligen jättetrevligt och roligt. 

           

Av Sara Modigh - 24 december 2013 18:00

Hej alla och God Jul på er! Nu är jag (om allt gått som det ska) och firar jul med min familj. Men för att ni inte ska bli utan inlägg så skriver jag ett tidsinställt litet inlägg.


Jag tänkte tipsa om ett julgodis som man kan ge bort i julklapp.


1. Man börjar med att kavla ut mandelmassa/Marsipan 

2. Sedan brer man ett lager med Nutella på.

  

3. Strö på mandelflarn

 


4: För mer choklad ha på lite riven mjälkchoklad:

 


5. Tillsist ha på önskad mängd och dort torkad frukt



 



Rulla sedan ihop till rullar och dela i lagom stora bitar.

 



Avsluta med att ringla choklad över

 


 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards