En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under februari 2011

Av Sara Modigh - 26 februari 2011 04:30

JA, vad ska man säga egentligen.

Detta är ju så otroligt dumt att jag inte vet va jag ska säga.


Kommunen har bestämt sig för att lägga ner 5 av 6 resursskolor.
Hur är de tänkt att de ska funka? ska alla med NPF (NeuroPsykiatriska Funktionshinder) gå i vanliga skolklasser?
Jag menar det kommer ju gå rakt åt pipan. En person med tex AD-HD behöver ju väldigt mycket hjälp för att hålla sig lugn och fokuserad. Vilket kommer att innebära att läraren måste lägga all energi på den personen medan resten av klassen inte kommer kunna få nån hjälp alls.
eller så kommer de bli så att läraren inte orkar bry sig om NPF problemen och därmed kommer personer med NPF att drabbas hårt. Alla ska ha rätt till en skolgång. Hela livet bygger dessutom på den skolgången. Så varför förstöra dessa barns framtid? Kommer dom någonsin kunna få ett jobb om dom inte fått en ordentlig undervisning?

nä, hoppas verkligen att dom tänker igenom de där en extra gång.

Det är faktiskt så att många klarar inte av miljön i "riktiga" skolor.
Det är stökigt, bråkigt och alldeles för många intryck för att man ska kunna fokusera på skolarbetet.
Och kan man inte fokusera så lär man sig inget, lär man sig inget hamlar man efter och fattar ingenting. Vilket leder till ännu mer svårigheter att koncentrera sig. Det är SÅ viktigt att barnen får en bra start i skolan!
Och de viktigaste är att dom får chansen att få en utbildning!

Av Sara Modigh - 25 februari 2011 16:00

jag börjar fundera på om fluffis blivit mörkrädd.
dom senaste tre nätterna har han väckt mig och tvingat mig att följa med honom till köket när han ska äta om nätterna.
haha de beror nog på hamstern :P
Fluffis tycker att hon är läskig.

Av Sara Modigh - 22 februari 2011 20:15

tihi en hamster



har ni några namn förslag?

Av Sara Modigh - 16 februari 2011 12:45

Nu har jag vart självskadefri i sex månader.
Det har vart väldigt svårt den senaste tiden. 
har mått dåligt och verkligen haft ett stort "sug" att skada.
har flera gånger suttit med vassa saker i händerna och verkligen kämpa för att inte skada mig själv.
men jag klarade det. ytterligare en månad har gått och jag har vart "fri" i ett halvår.
hur fri man nu är när man alltid har tankarna där inne i huvudet. 
Men ett halvår det är stort. Det käns bra att ha klarat det.

Av Sara Modigh - 8 februari 2011 03:30

Emelie  om ”Coolt och unikt – att må dåligt”:

"Jag kan faktiskt förstå det. Du vet, det finns extremt omogna människor där ute. De söker uppmärksamhet och de vill verka speciella. Det som förvirrar och stör mig är att även de som har varit på BUP och har diagnoser som t.ex depression eller ngn ätstörning verkar vara stolta över det. De pratar om det. Jag har själv blivit remitterad till BUP ett antal gånger, men har inte velat gå dit. Jag alltid dolt hur jag mår och jag skulle verkligen inte få för mig att avslöja det för någon. Skulle kännas helt jävla hemskt.

Frågan är liksom hur det är med diagnostiseringen övh. Finns ju studier som visar att personer som har fejkat har blivit diagnositerade och erkänt att de bara fejkade. Så en liten uppmärksamhetshora som vill verka speciell kan ju sökert fejka, komma till BUP och faktiskt få en diagnos."

Svar :
Jag tror att idom flesta fall har de ingenting med hur mogen man är utan snarare att man är osäker på sig själv och söker en roll där dom kan passa in. i högstadiet tex genomgår man många förändringar och mobbning och utanförskap är stort. Även många upplever depressionsliknande symptom när dom genomgår puberteten. Så "rollen" som "den som mår dåligt" kanske verkar enklast att falla in i? Att ha psykiska problem är inget "speciellt" 25% av alla svenskar kommer nån gång i livet drabbas. Varje människa har nån i sin närhet som nån gång haft eller kommer få psykiska problem. Så de med att vara speciell köper jag inte.

Sen säger du att folk som har diagnoser och pratar om det skryter om att dom har problem. Jag vet inte exakt vad dom har sagt . men jag tycker att det är bra att dom pratar om det. För att hålla sina problem dålda och lägga all energi på att dölja sin psykiska ohälsa förstör bara i längden. Det är mycket bättre att prata om det och lägga energin på att bli frisk. Det är också mycket bättre för sammhället att prata öppnare om psykisk ohälsa efter som tabun och skammen kring den psykisk ohälsan bidrar till att inte alla vågar söka hjälp och fler mår dåligt i onödan. Som du tex. Du vägrar söka hjälp och säger att du skulle tyckat att de kändes jättehemskt att låta nån veta hur du verkligen mår.

Sen angående diagnosticeringen så är de nog inte fel på den. en diagnos som tex depresion, är ett namn för en samling symptom som bäst stämmer in på patienten. Så kommer nån in och visar symptom på nedstämdhet, låg livsvillja osv sätts den diagnosen efter som den beskriver hur patienten är. Sen om patienten har låssats hela tiden och bara spelat teater så är ju inte de läkarens fel. Läkare är bara människor och dom kan inte läsa tankar tyvärr. Jag vet inte hur vanligt det är med att friska personer går till bub och låssas vara suka och får en diagnos. Dom som erkänt att dom låssats kan ju faktiskt haft nån form av Munchausen. eller så kanske dom inte har nån hemma som tarhand om dom och ger dom den uppmärksamhet , kärlek och ömhet som man behöver som barn.


Munchausen's Syndrom

Munchausen är ett syndrom där personen i fråga hittar på eller framkallar ett fysiskt eller psykiskt sjukdomstillstånd hos sig själv. Personen gör detta för att få sympati, omvårdnad och kärlek. Den här individen ”studerar” därför olika sjukdomars symptom för att sedan på ett mycket övertygande sätt kunna manipulera läkare, sjuksköterskor och andra som arbetar inom vården i syfte att få den uppmärksamhet som han/hon så innerligt eftertraktar.

Av Sara Modigh - 6 februari 2011 12:30

Imorse hade jag och Jakob tråkigt och tänkte kolla på inspelade tv program. Men våran fjärrkontroll till boxen drygade sig så vi slö kollade lite på barnpogramen .
Och helt plötsligt såg jag farfar på barnprogrammet :P

Lixom jag kolar ALDRIG på tv och speciellt inte på barnprogrammen. Så de va riktigt coolt att just den dagen som jag tittade på ett barnprogram så va farfar med på det :P 

 

Av Sara Modigh - 5 februari 2011 00:30

Har precis kommigt hem.
Har vart ute med Jakob och katterna och tagit lite kort. 
Tyvärr va de jättetråkigt väder så blev inte så mycket roliga kort. 
vi stanade vid juneporten och tog lite bilder på katterna i sina cooling tröjor och 5minuter senare tänkte vi gå tillbaka till bilen och då stannade vi och pratade med en tjej och kille som tyckte att Fluffis och Ghost va coola.
Sen när vi hade pratat en stund sa tjejen att han kände igen mig. Då visade de sig att hon hade läst min blogg och kände igen mig där ifrån :) 
De va kul :P 

på tal om annat som har vart kul . här om dagen träffade jag en tjej som jag pratat med på BDB.
Hon kom hit för att träffa mig och katterna. Så vi satt och pratade och gosade med katterna i flera timmar. De va riktigt trevligt. Och till och med Beauty kom fram och hälsade vilket är ovanligt .. 

Så de har vart en intressant vecka dehär :P

Av Sara Modigh - 1 februari 2011 03:45

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2311700/har-dog-felix-19-framfor-sina-vanner


Felix Söderberg dödades av ett tåg här på stationen i Hjärup. En ren olyckshändelse, enligt polisen. Hans mamma och styvpappa tände ett ljus i går eftermiddag och hängde upp en av Felix skateboardtröjor.Foto: NICLAS TILOSIUS


Här dog Felix, 19, framför sina vänner


HJÄRUP. Här dog Felix Söderberg, 19. Inför ögonen på två kompisar träffades han av tåget. 
- Det är hans skateboardtröja. Jag ville skriva på baksidan av den, säger hans mamma och tänder ett ljus på perrongen.

Felix Söderbergs stora intresse var skateboard. Han gick skateboardgymnasiet i Malmö, tävlade och tränade unga. När det var någon större tävling hoppade han in och jobbade i kiosken. Det är skälet till att hans mamma och styvpappa valt att publicera hans namn i Kvälls-posten.
- Det är så många som känner honom där, så vi tror att han själv skulle vilja ha det så, säger styvpappan. 
Han har kommit till Hjärups station tillsammans med Felix Söderbergs mamma för att tända ett ljus och hänga upp en av Felix favorittröjor, en skateboardtröja förstås. Solen håller på att gå ner och himlen är knallorange. Då och då svischar ett tåg förbi i hög hastighet.

På väg från fest

Felix Söderberg var på väg hem från en fest med två kompisar när olyckan skedde. 
Exakt hur det gick till är fortfarande oklart. Enligt de första uppgifterna i polisens händelserapport stod Felix Söderberg på perrongen och ramlade. Men familjen har fått andra uppgifter.

Familjens egen favoritbild av Felix - på en skateboard, som han älskade. Många från skateboardvärlden känner Felix och därför väljer familjen att publicera hans bild. Foto: Privat


- Killarna hade ställt sig på fel perrong, så de sprang över spåren när tåget kom. Dumt förstås. Men så tänker man inte när man är 19. Kompisarna hann upp, Felix hade bara hunnit halvvägs, säger styvpappan.
Kompisarna chockade

Familjen fick chockbeskedet vid halvfemtiden i går morse.
- Polisen kom hem till oss. Så som de gör på tv. De bad oss sitta ner först, och sedan berättade de bara det, rakt upp och ner.
De två kompisarna som blev vittnen tilldödsolyckan fördes till sjukhus, svårt chockade.
- Vi har inte träffat dem ännu. De mår för dåligt än så länge, säger styvpappan.
Banverket utreder också olyckan, enligt pressjouren Jonas Bengtsson. 
- Vi gör alltid det vid den här typen av olyckor. Faktainsamlingen har redan börjat, säge han.


http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2311700/har-dog-felix-19-framfor-sina-vanner

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards