En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under juli 2010

Av Sara Modigh - 27 juli 2010 23:15

Folk stör ju sig på att jag har skurit mej, och jag har ett antal gånger fått höra att jag ska "börja knarka eller nått" istället för att skära mej..
Men vet ni vad? Vissa knarkar, vissa dricker andra skär sig och en tredje kanske har ett spelmissbruk eller vad som. 
Grunden är ju densamma. En ångest man söker lindring och kontroll över..

Och varför göra de värre genom att tillföra ämnen som ofta förvärrar ångesten?
Varför ta knark som kommer ge mej mer psykoser, ångest osv..

När har någonsin knark lett till någonting bra?

Jag gillar ju inte ens mina mediciner som jag måste ta. Så varför ta fler?


Drugs don't fix things!

 

 

Av Sara Modigh - 24 juli 2010 04:45

Hjärtat slår hårt och snabbt. Bröstet känns trångt och tungt. De är så svårt att få luft. Jag darrar i hela kroppen och varenda muskel i min kropp känns svag. Mina ben viker sig under mig och samtidigt känner jag mej rastlös i hela kroppen. Mitt bröst fylls mer och mer av obehag. Inget verkar vilja va bort ångesten. Jag vill verkligen inte ha ett återfall av självskadning nu!

 

Jag har så dåligt samvete över att jag jämnt mår dåligt. Jag känner mej så dum som gör allt så jobbigt för alla i min närhet. Jag önskar verkligen att jag hade vart normal så att folk inte behöver må dåligt över att jag mår dåligt. Jag hatar mej Själv när folk med gråten i halsen säger hur synd dom tycker om mej. Jag skäms och får dåligt samvete för att dom känner så.

Av Sara Modigh - 21 juli 2010 15:30

Jag stör mej på folk som säger att de är djurplågeri att gå ut med sin katt i koppel.
Varför skulle de vara djurplågeri att gå ut med sin katt om den vill det?
och om de nu är djurplågeri varför är de då okej att ha hund i koppel?

De finns faktiskt lag på att man ska ha sin hund eller katt under uppsikt så att den inte stör människor eller gör  skada på någon annans egendom. så om tex någon granne inte vill att katten ska vara i dennes trädgård har grannen lagen på sin sida..

Fluffis vill gå ut!

Flashanimation

Och fluffis på promenad.

Flashanimation

Enligt mej ser inte detta ut som djurplågeri..

Och katterna mår bra mycket sämre av att "vara fria" än att dom har en matte eller husse som tar hand om dom.
16000 katter dör i trafiken varje år i Sverige. och i tätbebyggt område blir de ofta slagsmål mellan katter vilket leder till både skador och sjukdomar som kan vara dödliga för katten. Lägg sedan till alla idioter som verkar ha som hobby att skada katter. Jag har sett hur många katter som helst som blir sparkade på osv.
Dessutom tål inte min katt för mycket kyla eller värme. och han får inte heller vara i direkt solljus för då blir han solbränd så jag måste hålla honom under uppsikt hela tiden så han inte blir sjuk..

Av Sara Modigh - 20 juli 2010 04:30

Känslorna stormar i mitt inre i natt.
Jag vill skrika men jag vågar inte.
Jag vill gråta men jag orkar inte.
Jag vill skära men jag får inte.

De är sjukt hur plötsligt allt kan blåsa upp till storm.
De är sjukt att tankarna dras till självskadning.

Jag vill ju verkligen inte skada mej själv. Men ändå kan jag inte bli av med tankarna på att dra rakbladet längst med armen och låta stormen sippra ut genom såret i min arm..

Jag hatar tankarna. Jag vill inte ha dom. 
Jag hatar ångesten som lett till detta helvetet.

Just nu hatar jag allt. Jag är trött och vill sova. Sova djupt och länge.. 

Men oron i min kropp hindrar mej från att sova.. 

Av Sara Modigh - 10 juli 2010 14:15

Ångest är som att simma i ett stormigt hav.
Ju mer man kämpar desto längre ut dras man. 
Varje sekund av livet kämpar man för att hålla huvudet ovanför ytan. 
Man kämpar efter syre, Man kämpar för att överleva. 

Instinkten säger sprattla allt du kan för att hålla huvudet ovanför vatten ytan. 
Egentligen måste man slappna av, 
Låta sig dras ner i de svarta djupet.
Lita på att man kommer flyta upp i lugnare vatten.

De är svårt att inte följa sin överlevnadsinstinkt. 
Att låta vattnet dra ner än till djupet är otäckt och otroligt svårt.

De är mycket lättare att simma och kämpa mot vågorna.
Att simma till den där livbojen. Man är säker för stunden, Men när man sedan ska börja simma mot stranden upptäcker man att livbojen låg i farligare vatten och de blir svårt att släppa taget. 

Av Sara Modigh - 5 juli 2010 17:45

Öppet brev till "schiiz0phren" och "7ktgal1" Och alla andra som trackar, trycker ner, mobbar eller på annat vis dömer folk med självskademissbruk. 




Vad exakt är de ni menar med ert "dö emo dö" ?

Vad exakt menar ni med "emo"?
Jag varken klär mej i "emostil" eller lyssnar på emo.
Och om de är fjortisbetydelsen du menar, Att jag bara har skurit mej för att få uppmärksamhet. Vad grundar du då det på?

Vad vet du om mej och mitt liv, och vad vet du om psykiatri?

Ja, jag har ärr som jag fått av min sjukdom och ja, jag gömmer inte dom.

Jag har samma rättigheter som alla andra att bära dom kläder jag vill.


Varför ska jag behöva gömma mej bara för att "de e så man ska göra"?

Jag hatar tabun som är kring allt som har med psyket att göra.
Och istället för att gömma mej jobbar jag med att
sprida information om självskador och är öppen med att jag haft ett självskademissbruk.
På så sätt kan ungdomar kontakta mej om dom vill ha råd och tips och idioter som ni kanske förhoppningsvis lär er något oxå.

Självskademissbruk är fruktansvärt att leva med och dom som lider av de behöver knappast kommentarer som era.

Skulle ni tex skriva sådana saker till en cancersjuk person?


Ingen rår för att dom är eller blir sjuka.
Och vården idag fungerar inte på långa vägar så bra som den behöver göra.
Visste ni tex att 1500 personer dör genom självmord i Sverige medans bara 300 dör i trafiken?
visste ni att ungefär 25% av Sveriges befolkning lider av en psykisk sjukdom eller psykisk-funktionsnedsättning?

Vet ni överhuvudtaget egentligen någonting om självskademissbruk?
Vet ni att man blir beroende och att de e jättesvårt att sluta?
Vet ni att självskadningen ofta är de enda man har som sjuk som hjälper, eftersom man inte får hjälp från psykiatrin?
Har man tur så får man träffa sin läkare en gång i halvåret (för mer tid finns inte)
istället blir man sönderdrogad av skitmedeciner som inte gör någon nytta utan bara gör saker värre.

Och om nu "emo" är att man vill ha uppmärksamhet till att man är sjuk, va e då du å din kompis?
Ni kallar ju er själva " schiiz0phren " och "7ktgal1"

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards