En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under mars 2012

Av Sara Modigh - 27 mars 2012 01:30

Jag och Jakob, eller ja egentligen alla här i huset har problem med att vi får reklam vi inte vill ha.

Vi har nyligen fått såna där brevlådor som står i entrén. Så all post utan morgontidningar kommer där nere i de brevlådorna. För tidningar finns det tidningsställ utanför varje dörr. De flesta om bor i lägenhet fattar nog vad jag menar. Nu är det som så att geniet / genierna som delar ut reklam har kommit på den briljanta idén att om det står "ingen reklam tack" på brevlådorna, Ja då kan man ju lägga reklamen i tidningsställen utan för folks dörrar istället. Klart man vill ha reklam där om man inte vill ha den i brevlådan eller hur? I alla fall som ett tecken på att vi verkligen inte ville ha den där jävla reklamen lät vi den ligga kvar i tidningsstället. Efter 3 dagar var det typ helt fullt och efter det fylldes det inte på nått mer. Men vi lät reklamen liga kvar där i för att vi verkligen inte skulle få mer. Så i säkert en månad låg reklamen kvar där i tidningsstället. Men det ser ju för ledsamt ut att det står reklam där i helatiden. Så igår slängde vi reklamen. GISSA vad vi hittade i vårt tidningsställ idag. JO, NY REKLAM!   Ska man verkligen behöva ha dubbla "ingen reklam tack" skyltar. Det verkar bestämt som det. Så jag gjorde en egen variant som jag satte upp både utanför min dörr vid tidningsstället och på anslagstavlan nere i entrén. Så nu får vi se om vi slipper all skitreklam!

post

Av Sara Modigh - 24 mars 2012 20:30

Av Sara Modigh - 20 mars 2012 15:00

Ja, igår var jag , min bror och Jakob på den där utbildningskursen som man ska gå för att få sitt tillstånd till att övningsköra.  Det gick faktiskt riktigt bra.  Fick göra mitt syntest där. Har vart lite nervös över det.. Hade nämligen glasögon när jag var liten. Fick dom för att jag hade ont i huvudet så mycket. Har ju fortfarande väldigt ont i huvudet , nästan varje dag. Så har funderat på om jag kanske behöver de där glasögonen ändå. Så i går när jag gjorde testet, tänkte jag. Jahopp nu kommer jag behöva skaffa glasögon också. Hur ska jag få råd med det!. Men som tyr var så visade testet att jag hade så bra syn som man kan ha. Inga som hellst fel på min syn. Så några glasögon behöver jag inte oroa mig över. iallafall.

Efter att alla som vile hade gjort sina syntest började kursen, Det var inte överdrivet mycket folk, Och jag valde en plats längst fram precis brevid dörren. Jag tycker att det brukar kunna hjälpa om jag har människorna bakom mig för då är det lättare att tänka bort dom. Det var ganska jobbigt i vissa stunder och det fanns människor där som gav mig otrolig ångest. Och även nervositet inför att börja övningsköra. Det är tydligen så att folk, mycket hellre kör ihjäl sig än att hjälpas åt i trafiken. Alltså den där aggressiva gubben gav mig riktig panik. Varför sitter man på en kurs med massa nybörjare och gapar om vem som har företräde och inte? "JAG, Ska då fan aldrig mer stanna för nån på de där stället"  Nähä, skit i de då gubbjävel. Hoppas det är du som dör och inte den du kör på! Kan inte folk bara samarbeta? Alla är inte lika säkra på trafikreglerna eller vad skyltarna sa! Alla är inte lika förtjusta i att köra snabbt! Okej jag fattar att det inte är kul att komma bakom en traktor som kör i 30kilometer i timmen. MEN att köra i 130kilometer i timmen är bara så jävla onödigt Man är bara en fara för sig själv och alla andra i närheten . 

Aja, jag överlevde, kom hem och var helt slut. Men samtidigt väldigt glad att jag klarade det.

Av Sara Modigh - 19 mars 2012 16:00

Hur vanligt är det egentligen att man stöter på en psykopat?  Läser man aftonbladet käns det ju som att var och varannan människa är en psykopat. Bara på en dag hittade jag dessa två artiklar.

psykopat2psykopat


Så vad är egentligen en psykopat? Hur vanligt är det? Hur ofta träffar man på dom?

Psykopati är inte en diagnos i sig, psykopati är ett tillstånd som kan förekoma i olika personlighetsstörningar. Tex antisocial personlighetsstörning.

Om en person uppvisar tillräckligt många av de symtom som finns definierade kan personen anses vara en psykopat. Den största och mest kända skillnaden mellan en psykopat och en normal människa är att de helt saknar empati. Men det fins även många fler symptom. 

För att testa om någon är psykopat kan man använda sig av Hares lista.

Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.

  1. Talför/ytlig charmig
  2. Förhöjd självuppfattning/grandios
  3. Behov av spänning/blir lätt uttråkad
  4. Patologiskt lögnaktig
  5. Bedräglig/manipulativ
  6. Saknar ånger och skuldkänslor
  7. Flackt, ytligt känsloliv
  8. Kall/bristande empatisk förmåga
  9. Parasiterande livsstil
  10. Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet
  11. Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
  12. Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
  13. Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
  14. Impulsiv
  15. Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef
  16. Tar inte ansvar för sina handlingar
  17. Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
  18. Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)
  19. Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission
  20. Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)


Så hur vanligt är det att man får mer än 30 poäng på den här listan? Nu är det ju inte så att det är självklart att man är psykopat bara för att man får höga poäng.

Beroende på vart man läser så står det att 1% - 3% av sveriges befolkning är psykopater. Det innebär att hundratusen till trehundratusen människor av tiomiljoner är psykopater. Det kan gemföras med tex diabetes. 4-5 % av sveriges befolkning har diabetes. Så logiskt sätt borde det vara vanligare att träffa någon med diabetes än någon som är psykopatisk. 





Av Sara Modigh - 14 mars 2012 16:15

Ja det är ju aldrig lätt att lyckas bryta ett destruktivt beteende. Jag har kämpat länge med att försöka bli av med självskadorna. Det har tagit mig år att komma till de stadiet jag är i nu där jag kan vara självskadefri i månader. När jag för några år sedan började kampen att sluta var det ofta så att jag fick återfall. Ibörjan höll jag mig i några minuter. Jag sa till mig själv när jag var på väg att självskada, "Vänta 10 minuter till." Och när dom tio minuterna gått sa jag till mig själv, "tio minuter till" och så fortsatte jag så så länge jag klarade. efter ett par månader när jag vant mig vid att "hålla mig" satte jag mål som denna kvällen ska jag inte självskada. Och sakta men säkert så böev jag bätte och bättre på att tränga bort villjan att skada mig. Jag lyckades ignorera de behovet av att skada som jag kände. Så jag sa nu jävlar ska jag aldrig mer skada mig själv. Och jag höll mig i 2veckor, vick mitt första återfall och blev väldigt besviken på mig själv. Men jag fortsatte att kämpa trotts snedsteg. Det första året fick jag återfall med jämna mellanrum. Men jag tänkte bara att nästa gång klarar jag det. Jag fortsatte att kämpa och ju mer jag kämpar destå längre perioder håller jag mej fri.

Jag hoppas verkligen att du inte ger upp. utan fortsätter att kämpa. Vi är bara människor och vi kommer att misslyckas eller göra fel då och då. Men de är av felen och misstagen som vi lär oss och växer som människor. Jag vet att det är svårt och riktigt jobbigt. Men kämpa på och de kommer lösa sig. Det blir bättre det lovar jag!

Av Sara Modigh - 3 mars 2012 01:30

"Strattera är ett läkemedel utan centralstimulerande effekt som används för att behandla uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet (ADHD) hos ungdomar och barn från 6 år, som en del av ett vårdprogram där även psykologiska, sociala och utbildningsåtgärder ingår.

Strattera innehåller atomoxetin som ökar mängden noradrenalin i hjärnan. Noradrenalin är en signalsubstans som finns naturligt i hjärnan och som ökar uppmärksamhetsförmågan och minskar impulsivitet och hyperaktivitet hos patienter med ADHD. Strattera hjälper till att kontrollera ADHD-symtomen. Strattera har inte visat sig vara beroendeframkallande."

 

Ja, för ungeför en vecka sedan påbörjade ju jag den nya medicineringen. Den innebar att jag slutar äta venlafaxin och istället tar Strattera och lergigan. Men eftersom Stratteran är långtidsverkande kan jag inte riktigt avgöra om den ger nån effekt än. Det är bara att vänta ett par veckor till. Jag har inte känt av någon förändring ännu. Känner mig mest trött. Dagen efter man tagit sömntabletter trött. Det är ganska obehagligt och jag blir lätt irriterad. Men jag hoppas att detta är övergående biverkningar och att dom försvinner snabbt. Om dom fortsätter vill jag nämligen inte ha denna medicineringen mer. Jag är rätt trött på alla misslyckade medicinförsök, önskar verkligen att detta ska funka. Jag hoppas att det ska funka. Men har tappat all tro på att mediciner kommer kunna hjälpa och i och med det kan jag ju inte ens få placeboeffekt. För försöka intala mig själv att dom funkar så kanske jag kan lura hjärnan att tro att dom hjälper. Placebo är ju en väldigt stark sak. 

tablett 

*Fungera, Fungera,Fungera, Snälla Fungera*

 

Av Sara Modigh - 2 mars 2012 05:30

Är rätten till en ambulans något du anser vara en grundläggande rättighet? Så är det inte. I Åsele till exempel har man ingen egen ambulans. Istället tvingas man vänta på att grannkommunens ambulans ska komma. Detta tar runt 30minuter. Tänk dig att i ett akut läge behöva vänta en halvtimma på att ambulans skall komma.

Allt detta beror på att pengar "måste" sparas.  När människors liv sätts på spel för att politiker ska kunna ha miljon-årslöner så är det ett stort bevis på att saker inte funkar som de ska. Det är helt sjukt att en människa ska tjäna 144 000 kronor i månaden, när andra knappt har råd med mat. Jag menar 50 000 kronor i månaden räcker gott och väl för en person!

1 statsminister = 1 x 144 000 kr/ månaden
21 "statsrådar" (ministrar) = 21 x 115 000 kr/ månaden = 3 255 000 kr


Titta va pengar vi skulle kunna lägga på sjukvård om politiker tjänade mindre. Då kanske vi alla skulle ha rätten till att ha en ambulans i vår kommun.

Så beroende på vart i Sverige man bor kan alltså väntetiden på att en ambulans skall komma variera från 7,4 minuter ända upp till 32,2 minuter. Att behöva vänta mer än dubbelt så mycket som "normal väntetiden" är inte acceptabelt.  Ska folk verkligen behöva dö för att de inte finns nån ambulans? ska folk verkligen behöva vårdas i bagageutrymmet på en vanlig kombi bil?


Av Sara Modigh - 1 mars 2012 16:15

Det är tydligen okej att medicinera sina sjukdomar med hjälp av narkotika. Att röka på för att bekämpa sina känslor är tydligen okej. Men om man skär sig då är man tydligen en egoist som bara tycker synd om sig själv..

ego

pills

weed



Jaa , det finns människor som föds in i de allra värsta förhållanden. Hur illa man än har det finns det alltid nån som har det värre. Men det gör inte ens egna smärta mindre. Det får inte de egna problemen att försvinna.  Är man egoistisk för att man vill må bättre och få leva ett något sånär normalt liv? Det kanske man är, vad vet jag?  Det ända jag vet är att världen är orättvis. Vissa människor går genom hela livet med lätthet och utan några större svårigheter. Andra har hela världens tyngd över sig från den sekunden de föds.  Det är normalt att känna vissa känslor men i bland blir det fel. Känslorna får ett eget liv och spårar ur. Man mister kontrollen.  Psykisk ohälsa kallar man det. Man kan få ångest över småsaker, Man kan bli rädd för saker som är helt ologiskt att man ska bli rädd för. Man kan bli upp äten av sorg fast man egentligen inte har något att sörja. Det är när man drabbas av dessa irrationella känslor som man hamlar i missbruk. Man gör vad som helst för att få lite lugn Få slippa känna det man känner. Man flyr helt enkelt. Vissa människor missbrukar droger, andra sex. Det finns otroligt många missbruk. Men de grundar sig oftast i en flykt från obehagskänslor eller en jakt på behagliga känslor. Det är just dessa obehagskänslor jag flydde i från när mitt självskademissbruk startade. Jag lade märke till lugnet som infann sig efter smärta. Jag blev beroende av de morfinliknande substanser som frisätts vid fysisk skada. Mitt självdestruktiv beteende eskalerade och jag var fast. Vem bestämde att detta skulle bli mitt liv? Vem bestämde att just jag skulle drabbas av psykisk ohälsa?  Vem bestämmer att några barn ska få cancer och kanske inte ens uppleva sin femårsdag. Vem bestämmer att kannibaler ska få födas? Varför ska världen vara så orättvis?

Det finns många frågor som inte har några svar. Man kan driva sig själv till vansinne om man fokuserar för mycket på världens alla orättvisor.


Att vara drabbas av psykisk ohälsa är aldrig lätt. Det blir inte heller lättare av att hela tiden bli utsatta och utpekade som svaga, lata egoister som bara slösar bort liv och pengar. Samhällets alla fördomar kring psykiskt sjuka gör att man som psykisk sjuk ofta inte vågar be om hjälp. Men om man nu vågar be om hjälp är det inte säkert att man får någon. Resurserna är begränsade både inom psyk vården och forskningen. Många av de mediciner som skrivs ut är helt meningslösa. Det finns ingen mirakel medicin som kan göra oss friska, Det förstår jag. Men det finns inte ens nån minimirakel medicin som kan ta bort symptomen.

Jag har ätit en massa olika mediciner de senaste åren. Tex. seroquel, venlafaxin, nozinan, buspiron, lergigan, theralen, sobril, atarax, medikinet, concerta, strattera, abilify, fluoxetin, oxascand, zoloft och propavan.

Vad det gäller vård så har jag sedan tioårsåldern gått hos psykolog, jag har vart inlagd på både BUP och akutpsyk. Jag har även fått hjälp från socialen med deras ungdomsgrupp. Där man fick lära sig att tänka i speciella mönster. Jag har fått gå på barnpsyks-skola och jag har gått i en ressurs-skola. Jag står även i kö till DBT.

Trotts allt detta , allt jag kämpat med så är lösningen tydligen att röka weed. Det är tydligen ett accepterat missbruk!





Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards