En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 6 januari 2013

Trygg utan garderob

Av Sara Modigh - 6 januari 2013 02:51

Trygg utan garderob är ett jättefint event på facebook där folk delar med sig av saker som dem tidigare dolt. Det handlar om att komma ut ur garderoben gällande sin sexualitet, sin psykiska ohälsa eller fysiska hälsa.

"Var med och skapa trygghet genom att lägga upp en bild där du vägrar gömma en given del av din personlighet – dina drömmar, passioner, intressen, din bakgrund eller den du är idag – och visa att det inte är okej att skrämma in någon i garderoben." Så skriver skaparen om sin grupp / sitt event.

Jag tycker att detta är ett jättebra initiativ Så vill själv vara med och bidra.

IMG_0020

Min historia är lång och handlar mestadels om mina självskador. Kan säkert kännas triggande för vissa och bör läsas med försiktighet. . Så Länge jag kan minnas har jag haft en inre oro. Jag var varit väldigt rädd och försiktig Jag har aldrig riktigt passat in. Min ångest har vuxit sig starkare och starkare genom åren och redan som sexåring började jag bli självdestruktiv.

Det började ganska så harmlöst med att jag knöt ihop mina händer och borrade in naglarna i handflatorna. Detta gjorde jag utan att tänka på det i början. Ni vet en sådan där reaktion man kan få när man kollar på en läskig film. Jag upptäckte att smärtan gav mig lindrig. Det var något annat att fundera på . Det var en smärta jag förstog. En smärta som kunde förklaras. Sakta men säkert gick min destruktivitet från naglar i handflatorna till att nypa och riva mig själv. Detta pågick i flera år och utvecklades ännu mer och jag började slå och bita mig själv. Jag vet inte riktigt när jag gick från att bara riva och bita i huden till att med ett objekt börja riva/skära mig. Men jag vet att när jag gick i högstadiet så började jag skära mig på allvar.

Det var då jag började använda rakbladet. Självskadandet blev mitt sätt att fly från min inre smärta. Jag rispade mig över hela kroppen och skar mig mer och mer för varje dag. Det var även under tiden i högstadiet som jag blev sexuelltutnyttjad. Detta påverkade mig enormt mycket. Jag såg mig själv som en smutsig hora som förtjänade det som hände. Mitt självskadebetende tog ännu ett steg. Jag började ha sex för att skada mig själv. Jag var 15 år och lät killar/män ha sex med mig för att straffa mig själv. Det blev en slags bekräftelse av vilken äcklig liten sexleksak jag var och jag fick om och om bevisat för mig själv att sex är det ända jag duger till. Jag avskydde mig själv mer än allt annat så ville dom ta mig så kunde dom få det. Då var det ju något jag dög till i alla fall. Efteråt kände man sig ännu mer smutsig vilket ledde till nya träffar och ännu mera självskador.

Mitt sex-självskadebeteende är helt borta idag och jag har vart fri från det i snart 7år. Men att prata om mitt sex-självskadebetende är svårt. Det är så otroligt privat och på nått sätt förnedrande. Kanske är det sättet jag såg på mig själv som gör det svårt eller så är det skamen över vad jag utsatt mig själv för. Detta är ju inget man vill att familj och vänner ska veta. Men jag har bestämt sedan ett par år tillbaka att vara öppen med min psykiska ohälsa och mina självskador för att hjälpa andra. När jag växte upp visste jag inte någonting om psykisk ohälsa eller självskadebetenden. Jag ville inte att andra skulle behöva känna sig så ensamma som jag. Så jag startade en blogg och började skriva om min psykiska ohälsa. Jag skrev om psykolog besök , mediciner, och utredningar, Och jag skrev om min väg mot att lära mig leva utan självskador. Något som jag fortfarande kämpar med. Efter ett och ett halvt år utan självskador fick jag ett litet återfall efter min mammas död. Detta återfallet har jag inte berättat om för någon. Men jag kämpar fortfarande och hoppas att detta var mitt allra sista återfall. Jag vill inte hantera mina känslor genom att skära mig själv..

 
 
Tina

Tina

7 januari 2013 09:49

Jag undrar en sak, såg aldrig någon i din närhet vad du gjorde med dig själv? ... Eller var du duktig på att dölja de?
Kram

http://hamsternailfashion.blogg.se

Sara Modigh

7 januari 2013 19:33

När jag började skära mig själv så upptäktes det. Men då var mitt självskadebetende så djupt rotat att mina föräldrar inte kunde göra så mycket. Man är bra på att dölja det också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards