En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 6 mars 2013

Fina Armar

Av Sara Modigh - 6 mars 2013 23:38

 

Denna bilden lade jag upp på en sida på internet häromdagen. Fick den klassiska ironiska kommentaren "Fina armar"
Varför skriver / säger man så till någon som har eller har haft ett självskadebeteende?
För mig känns den kommentaren väldigt hånfull.Tror personerna som säger sådär verkligen att man inte skäms nog som det är? Skulle dem säga "fin stump" folk som fått amputera bort ett ben på grund av sjukdom? Skulle dem säga "tjena flintis" till någon med alopecia? Troligtvis inte. Men när det gäller psykisk ohälsa och dem problem det kan medföra så brukar de flesta se det som att det är fritt fram att förtrycka, förnedra och fördöma.

Varför skulle det vara okej att säga något elakt till någon bara för att den är sjuk? Varför skulle det vara okej att trycka ner någon som kämpar för sitt liv? Varför skulle det vara okej att förödmjuka någon som ser annorlunda ut på grund av sjukdom?
Om man tänker på någon som har cancer skulle det vara okej att kalla den sjuka för "ditt jävla canceräckel" , säga att "alla cancersjuka parasiter som lever på samhället borde dö", Skulle det vara okej att prata om hur en cancerpatient som tvingats genom gå kemoterapi ser så ful ut utan hår? Nej, dessa meningar ser eller hör man aldrig. Men när det gäller psykiska sjukdomar eller funktionsnedsättningar är sådana här kommentarer en vardag sak. Man kan inte rå för att man drabbas av psykisk ohälsa. Det är ingenting man väljer.

 







 
 
Ingen bild

Torbjörn

7 mars 2013 01:03

Ja du.det är mycket som är korkat sagt och dumheter som sägs tiden.
Men det har blivit bättre med åren.Det finns så mycket fasansfullt som gjorts mot psykiskt sjuka och sagts. Det bottnar ju i ren dumhet och ren elakhet. Och dumma är ju bara en del människor.Och en del är elaka bara för dom kan......Men det blir bättre faktiskt för allt fler drabbas ju....och viss information går ju in även i den korkade människan....Så...simma lugnt. Det är inte du som korkad och elak....

Sara Modigh

7 mars 2013 16:28

Ju mer man pratar om det desto fler når informationen fram till. Så förhoppningsvis kanske någon blir klokare av det jag skriver :)

 
Ingen bild

Jakob

7 mars 2013 11:26

Helt fruktansvärt att det ska vara så, vissa människor är helt enkelt för dumma i huvudet

Sara Modigh

7 mars 2013 16:29

Jo dem är ju det.

 
Tant A

Tant A

7 mars 2013 13:51

Jag tror att många är ignoranta pga okunskap. Det finns den föreställningen att "självskadebeteende är bara en nyck som är inne bland unga tjejer för att få uppmärksamhet". Sen att den "nycken" funnit genom hela historien, att skadorna oftas döljs så gott det går och att faktiskt finns en orsak bakom självskadebeteendet... Ja endera väljer dom att skita i det, eller så kanske vetenskapen för tung och svår för att våga ta åt sig. Skygglappar på liksom.

Så som många andra tycker jag du är tuff som har din blogg, denna och fler som denna behövs!

http://everydaygodess.bloggplatsen.se

Sara Modigh

7 mars 2013 16:33

Ja, de flesta fördomar beror väl på okunskap. Just när det gäller psykisk ohälsa så verkar inte så många intresserade av att få kunskap. Inte för ens dem själva drabbas i alla fall. Idag är ju fördomarna mer kända än "sanningen". Det är en stor anledning till att jag bloggar. Ju mer man skriver öppet desto större är chansen att information når ut dit där den behövs :)

 
Ingen bild

Pernilla

7 mars 2013 18:33

Nä hade det gått att välja så tror inte ja nån hade mått dåligt.
Har själv problem med självskadebeteende så vet hur de är :(

Sara Modigh

7 mars 2013 19:05

Precis. Det finns väl ingen som vill må dåligt. Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon skulle vilja ha en depression, fobier eller ett ångestsyndrom.

 
Nikki

Nikki

10 mars 2013 22:53

Du är jätte fin, skit i folk :)

http://Www.thepentagram.devote.se

Sara Modigh

11 mars 2013 00:40

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards