En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 8 mars 2013

Gå och skär dig ditt äckliga emo

Av Sara Modigh - 8 mars 2013 16:14

"Gå och skär dig ditt äckliga emo"
En kommentar jag fått många gånger. Även om det inte händer så ofta längre nu när mina ärr är nästan helt bort blekta så får jag faktiskt kommentarer i den stilen. Kommentarer som säger att jag skall skälvskada, Brukar folk säga till nyktra alkoholister att dem ska gå och supa ihjäl sig? Säga till någon som haft ett drog missbruk att den ska börja knarka igen? Säger till någon som haft anorexi att den borde banta igen? Fast ja det händer säkert så som vårat samhälle ser ut i dag. Folk pratar alltid om hur respektlöst det är att föredetta självskadare har kortärmat på sig, Men hur respektlöst är det inte att försöka få någon att få återfall i sitt missbruk? Om ni inte vill se ärr, varför försöker ni då få mig att självskada och där med också få fler ärr?

Alla tjatar också så himla mycket om att "självskadorna är ju nått du själv valt så du får skylla dig själv" Då kan inte jag mer än tänka, om din mamma, pappa,syster,bror ger sig ut på en cykel tur i skogen och trillar och bryter benet. Tycker du samma sak då? Det var ju ändå den persons val att ge sig ut och cykla trots riskerna med att cykla.
Som jag skrev i ett tidigare i ett inlägg om att om man ser någon med ett amputerat ben är det okej att säga elaka saker till honom då, bara för att han amputerat benet? Då fick jag höra att det är mitt fel att jag skär mig och då är det rätt åt mig att jag blir kränkt varje dag, medans den som är amputerad aldrig någonsin kan rå för det.
Ännu en sak jag inte håller med om. När jag skrev om den amputerade så visualiserade jag en man med extrem övervikt som ledde till att han fick diabetes. Redan där hade det kunnat stoppas med hjälp av bra mat. Sedan av någon anledning så missköter mannen sin medicin, vilket leder till dålig blodcirkulation och till sist vävnadsdöd i en fot. När han väl söker vård är det försent att rädda foten/benet och han tvingas till amputation.
Det blir alltså en hel rad med saker mannen kunde gjort för att hindra detta.
1.gå ner i vikt med hjälp av en dietist
2. ta sin medicin enligt ordnation
och
3.Han kunde sökt hjälp i ett tidigare stadie.

Skulle det vara okej att mobba någon som har en hjärnskada på grund av att den trillat av sin moped som han/hon körde utan hjälm?

Ska det vara okej att gå och kalla honom "stumpen" och "enben" bara för att han själv försatte sig i situationen?
Skulle det vara okej att skrika, Jävla cp till personen som fick en hjärnskada för att den var oförsiktig?
Jag skulle aldrig i hela mitt liv gå och säga något elakt till någon för att den har en sjukdom eller ett handikapp vare sig det är ett fysiskt, psykiskt eller självförvärvat.

Nu blev det ännu ett inlägg om självskador fast jag tänkte skriva om annat så det inte blir så tjatigt. Men det har varit mycket diskussioner om självskador just nu.

 
 
K

K

8 mars 2013 17:52

den kommentaren har man tyvärr fått många gånger. kommer nog alltid finnas de som tycker illa om de som har eller har varit självskadare.

http://iskugganavlivet.bloggplatsen.se

Sara Modigh

8 mars 2013 20:00

Ja, det är ju tyvärr så.

 
http://ahealthytry.bloggplatsen.se

http://ahealthytry.bloggplatsen.se

8 mars 2013 21:56

Hej! Bra blogg! Du är så modig som vågar skriva öppet om hur du mår och ditt självskadebeteende. Det är VIDRIGT att människor skriver massa taskiga saker! Jag blir så arg att jag knappt vet vad jag ska ta mig till! Arg och besviken på hur KORKADE, ELAKA OCH VIDRIGA människor kan vara! Fuck them all!!!! Heja dej!!! Du har INGET att skämmas för!!! Är det okej om jag länkar till dig i min blogg? kram c

http://ahealthytry.bloggplatsen.se

Sara Modigh

9 mars 2013 00:23

Tack så mycket. :)
Det är otroligt hur mycket fördomar och trakasserier det finns mot sjuka människor. Men om man skriver om det kanske det finns någon som läser och ändrar inställning.

Du får absolut länka till mig om du vill. :)

 
http://ahealthytry.bloggplatsen.se

http://ahealthytry.bloggplatsen.se

8 mars 2013 22:38

Hej igen! Jag kunde INTE låta bli att skriva ett inlägg om det jag läsyt i din blogg. Jag hoppas att det är okej? om inte tar jag bort inlägget. kram c

http://ahealthytry.bloggplatsen.se

Sara Modigh

9 mars 2013 00:24

Tycker att det är jättebra att fler skriver :)

 
Ingen bild

Ruawe

5 april 2014 15:01

jag har själv aldrig sagt så men jag tänker åt det hållet ibland när vissa människor stör mig. jag säger ingenting fast när jag säger någonting blir dem plötsligt ledsna och tycker synd om sig själva visst jag förstår att visa har det svår än andra men jag fattar ibland då(kan inte veta vad vissa tänker) att dem har det dålig men såna som jag som råkar säga det utan att mena det kan vara arg eller ledsen över en sak. jag fattar att alla har sin metod att ta ut sin ilska eller sorg såna som säger åt dem som skär sig säger det för att dem dem tar ut sin ilska ut genom andra människor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards