En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 5 juni 2013

Man blir inte lycklig av pengar

Av Sara Modigh - 5 juni 2013 19:50

Hur många gånger har man inte hört "lycka kan inte köpas för pengar" eller, "Man blir inte lycklig av pengar"


Nä, det kanske man inte blir, men man blir då inte lyckligare av att inte ha några pengar alls.


Jag skulle må mycket bättre om vi hade haft råd att köpa en ny bil nu när den här gamla skruttbilen har gått sönder.

Idag kom Jakob inte ens hem med den, så nu står den i Nässjö och är helt död. 


Hade man haft pengar hade man inte behövt oroa sig för sådant här, och att inte behöva vara orolig tycker jag är ett stort steg mot lycka. 


För mig har våran bil varit en av de viktigaste delar för att jag ska klara av att gå ut. Den har underlättat mycket i min sociala träning. Det har varit en trygghet att veta att man kan åka när man vill och vart man vill. Nu går inte det längre. Är rädd att detta kommer bli ett bakslag mot mitt måeende om vi inte får bilen fixad. 


Verkar som vi kommer få ta från våran bröllopsbudget för att laga skrotbilen och hoppas på att det håller, för en ny bil har vi inte råd med. 


Just nu skulle ju inte en miljonvinst på lotto sitta fel. Då kan vi köpa en ny bil och fixa bröllop utan att vara oroliga för pengar.


Det är ju typiskt livet att ställa till problem hela tiden. Bara för att vi nu bestämt att vi ska gifta oss, kollat lokaler och kyrkor, Sparat pengar i ett år för att kunna ha råd med ett litet bröllop. Ja då självklart ska både bil och tänder gå sönder.   


Jag hatar verkligen att jag inte klarar av att jobba. Det hade underlättat så mycket om man hade mer än en sjuksköterskelön att leva på. 

 
 
Ingen bild

Carro

6 juni 2013 11:47

Håller med! Och den som sa att man inte kan köpa kärlek har aldrig köpt en katt/hund ^^

Sara Modigh

6 juni 2013 13:31

Sant :D

 
Ms. T

Ms. T

7 juni 2013 09:21

Det är så hemskt med alla fördomar. Det är väl nog så jobbigt ändå./ Det kanske inte är pengarna i sig som gör en lycklig, men man kan göra mycket roligt med dem trots allt. Att BÅDE må psykiskt dåligt och att ha dålig ekonomi dessutom blir ju en dubbel belastning.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Sara Modigh

7 juni 2013 14:45

Ja, absolut. Det är jättejobbigt när man inte är frisk och samtidigt ska gå och oroa sig över alla räkningar som ska betalas, att bilen går söner och det är mindre än ett år tills man ska gifta sig.
Dessutom verkar det ju som att fler och fler blir utförsäkrade så då kommer jag ju förlora de lilla jag har.
Det är inte lätt att bli frisk i den ständiga oron över pengar.

 
Ms. T

Ms. T

7 juni 2013 18:11

Det spelar ingen roll att jag inte känner Dig som person. Men Du skall veta att jag verkligen känner med Dig. Hoppas innerligt att Du inte blir utförsäkrad. Det är verkligen inte mänskligt. Lycka till med allt.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Sara Modigh

7 juni 2013 20:54

Tack så mycket.
Vet faktiskt inte vad jag skulle ta mig till om jag skulle bli det. Även om jag bara får 5000 så är det ju ändå de pengarna som gör att vi överhuvudtaget kan gå runt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards