En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 21 juni 2013

Fruktansvärda människor

Av Sara Modigh - 21 juni 2013 16:00

 

Det är människor som dessa som får mig att vilja ge upp totalt. Man blir dömd och blir sedd som lat samtidigt som man har ett heltidsjobb dygnet runt med att hantera sin psykiska ohälsa. Jag får inte en sekunds vila från min problematik. Jag kämpar jämt och sedan får man slängt kommentarer som "ta dig i kragen"  eller "du är bara lat"

Det är så kränkande!

Jag skulle ge vad som helst för att få kunna "lata mig framför tv:n"

Men att sitta och titta på tv är inte att lata mig. För varje vaken minut måste jag handskas med min konstanta ångest. 

Jag måste tvinga mig själv att fortsätta existera.

 
 
http://ilivet.bloggplatsen.se

http://ilivet.bloggplatsen.se

22 juni 2013 00:03

Usch vilken stackare. Så gammal och så naiv. Lite krag-tagning dör ni inte av, öhhh, nej men folk dör i självmord. Är självmord också ett resultat av lathet, eller kan det vara så att psykisk ohälsa faktiskt finns, och att självmord är ett resultat av psykisk ohälsa? Usch, endel oempatiska människor borde få hamna i ångesten och depressionens klor för att få lite bredare perspektiv. Stackars stackars krake som är så naiv och ovetande trots sin ålder. Har han levt i en grotta hela sitt liv eller? Han kan inte ha vart med om mycket i livet om han lever med den här tron. Han och hans åsikter är verkligen sorgliga och patetiska. Det finns idioter till allt. Men det finns också många som vet hur det är och som förstår att det inte handlar om lathet. Jag vet att du inte är lat Sara. Alla som orkar att leva med psykisk ohälsa är ALLT annat än lat. Men det är lätt att sparka neråt när man själv aldrig har fått kämpat på riktigt. Du och jag vet att han inte har ens en liten gnutta förståelse för hur det är att VERKLIGEN kämpa. Och att vara psykiskt sjuk innebär ju att man kämpar mer än vad någon människa ska behöva kämpa. Du kämpar kanske varje dag, ibland varje sekund, ibland varje minut. Han har säkert inte ens behövt kämpa mer än någon timme på en lång smärtnivå i sitt långa tragiska skyddade liv. Det är inte lätt att förstå andra när man själv levt ett långt liv inlindad i bomull och med en vinstlott i handen. Usch, den där kraken borde verkligen skämmas, men det är han för korkad för.

http://ilivet.bloggplatsen.se

Sara Modigh

22 juni 2013 13:49

Ja, så är det säkert. Jag tycker att det är hemskt att människor är så trångsynta. Det är ju till exempel ingen som kallar människor med cancer för lata, trotts att de aldrig haft cancer själva. Psykisk ohälsa har ett dåligt ryckte och många intalar sig själva att det bara är svaga lata människor som vill sitta hemma och tycka synd om sig själva/ få uppmärksamhet från andra samt få pengar för det.

 
Ingen bild

Jakob

22 juni 2013 13:04

Ja tyvärr så finns det idoter till människor :/ men låt inte dem trycka ner dej, du är stark och du är duktig som kämpar varje dag! Jag älskar dej!

Sara Modigh

22 juni 2013 13:46

Jag älskar dig med

 
Alice

Alice

23 juni 2013 15:27

Jag har mött många såna här krakar i mitt liv. Alldeles för många. På alldeles för nära håll. Förr blev jag chockad av att människor med en sån total brist på såväl intelligens som empati över huvud taget existerar. Det gör lika ont varje gång, men numera blir jag inte chockad. Jag har blivit van. Hur sjukt är inte det? Att man ska behöva bli VAN. Jag tycker mig se en röd tråd; det handlar om väldigt väldigt rädda människor. Och det är en förklaring. Men det är FAN i mig ingen ursäkt till att sparka på oss som ligger.

http://porslinsflickan.se

Sara Modigh

23 juni 2013 16:31

Nej, jag tycker att det är fruktansvärt hur dålig attityd folk har mot personer med psykisk ohälsa. Läste en undersökning som HandiSam(?) gjorde 2009 och de siffrorna är väldigt skrämmande.
Okunskap är nog en stor bidragande faktor till allt detta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards