En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2013

Sluta röka

Av Sara Modigh - 5 oktober 2013 12:45

Jag är snart inne på min tredje rökfira vecka. På eftermiddagen den 15 September tog jag min sista ciggarett. Jag har länge tänkt att jag ska sluta och nu kände jag att jag var redo. Jag har inte alls lika mycket självskadetankar längre och jag känner mig säkrare i att jag inte kommer falla tillbaka i självskadandet. 


 

Jag är faktiskt ganska förvånad över hur lätt det har varit att sluta röka... Kanske för att jag jämför med hur det var att sluta självskada och sluta dricka cola. Självskadandet var helt klart det som var svårast att sluta med. 

Visst det har bara gått tre veckor än så länge. Men det känns väldigt bra. Röksuget är starkt , men jag klarar av att stå emot. 


Jag laddade ner ett par appar för att kunna se vilka framsteg jag gör och det ger mig motivation och gör det till en kul grej. 

 


Så alla som sitter där och funderar på att sluta röka men är rädda. Våga ta steget!

Det är inte så hemskt som man kan tro. 


Jag valde att sluta utan nikotinhjälpmedel, men vill man sluta med hjälp av det så finns det ju alla möjliga olika nikotin grejer. Typ tuggummin, munspray och plåster. 

Jag ville dock sluta cold turkey av rädslan att jag bara skulle bli beroende av nikotintuggummin istället. 



 
 
Maria

Maria

5 oktober 2013 13:03

Hej! Bra jobbat att sluta röka! Så glad jag blir av att läsa att det känns som du inte kommer självakada igen. I går var jag inne och läste ifatt här. Du grät jag en skvätt när jag såg luciatåget och Malin skymtade fram. Jag mindre alla stunder när ni var små och allt roligt hon gjorde med Er barn...samtidigt som hon slet med huset och lagade massa mat och bakade. Stor kram Sara!!! / Maria
Sandra som satt bredvid när jag såg klippet hälsar med! Ingen ska behöva förlora sin mamma tidigt :(

http://mariasdagbok.blogspot.se

Sara Modigh

5 oktober 2013 13:24

Ja, Vi saknar henne jättemycket och hon var verkligen den bästa mamman i världen.

 
Mizca

Mizca

5 oktober 2013 13:45

Vad gött. Härligt att läsa. Tre veckor är ändå rätt lång tid och de är dem svåraste veckorna. Been there done that. Jag har slutat så många ggr men inte lyckats hålla kvar så länge, men denna gången känns det mer motiverande. Har hållt upp 1.5år Och slutade också utan några hjälpmedel.
Du kommer klara det! Fortsätt så.

http://www.mizca.se

Sara Modigh

5 oktober 2013 19:37

Vad roligt att höra att du varit fri så länge. :)

 
Ida

Ida

5 oktober 2013 22:36

Grymt jobbat! :)

http://mittlivsteater.devote.se

Sara Modigh

6 oktober 2013 00:09

Tack :)

 
Maria

Maria

6 oktober 2013 18:19

Starkt! Bra gjort!

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

6 oktober 2013 20:15

Tack så mycket :)

 
Sara

Sara

8 oktober 2013 10:50

Vad duktig du är! :)

http://sarabacksbacka.blogg.se

Sara Modigh

8 oktober 2013 12:54

Tack :)

 
Filippa

Filippa

13 oktober 2013 22:37

Vad duktig du är! Det svåraste med att sluta röka tyckte jag nästan var själva vanan. Känslan av att inte längre ha någonting att göra med händerna när man var ute och gick, drack kaffe eller satt på en uteservering. Själva rökandet som "drog" saknade jag faktiskt aldrig! De som vet (vilka det nu är) säger att det är väldigt vanligt att det är så.

Verkar som att du har slutat för att du helt enkelt har bestämt dig, och då brukar det gå lättare! Man ska sluta för att man vill, inte för att man borde eller måste. Annars är risken jättestor att man faller tillbaka. Lycka till! :)

http://neuroatypisk.se

Sara Modigh

13 oktober 2013 22:55

Tack så jätte mycket. Det har faktiskt gått väldigt bra att sluta. Var väldigt rädd för abstinensbesvären så har skjutit upp att sluta röka i flera år. Men nu tänkte jag att "nu ska jag banne mig bli rökfri"
Jag håller med i det du skriver. Man saknar handlingen att röka mer än själva nikotinet.

 
Jenny Kårlid

Jenny Kårlid

29 december 2014 12:23

Jag lyckades sluta med hjälp av läkemedlet Zyban. Finns att köpas på antingen apoteket eller diverse olika online apotek såsom APO101. Här finns en direktlänk till sidan där jag beställde ifrån.

http://www.apo101.net/sluta_roka

Kram och lycka till!

http://www.apo101.net

Sara Modigh

29 december 2014 15:28

Det går utmärkt att sluta utan sådan där skit!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards