En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 5 februari 2014

Mina katter

Av Sara Modigh - 5 februari 2014 14:15

     

Min första katt köpte jag 2008 och han heter S*Nikkis Frank Costello aka Fluffis

Fluffis är en Sphynx i färgen blå van.

Han är född 2008-03-08 och är son till IDP*Tickelness Prince Anakin och RU*Moon Pet Infinitely Lucky.

Han är en stor katt på fem kilo. Fluffis är väldigt matglad och äter allt han ser/får tag på. 

En gång lämnade vi ett Pringlesrör i vardagsrummet. Det tyckte Fluffis var gott. Har aldrig tidigare stött på en katt som är så förtjust i chips (fast bara med sourcream onion smak).

Fluffis är min favorit om man nu får ha favoriter ;)


Fluffis eller Nuffe som han ofta kallas är min lilla bäbis. Han sover i min säng nästan varje natt och sitter alltid bredvid mig i soffan. Fluffis är den katten som jag har allra närmst band till. Han är väldigt "mammig" och vill ofta ha mig för sig själv. En gång för några år sedan bet Fluffis Jakob i hälsenan när vi stod och kramades bara för att få Jakob att sluta så att jag kunde lyfta upp Fluffis och gosa med honom i stället.

För några år sedan när jag mådde väldigt dåligt och åt många mediciner som gjorde mig trött och påverkad följde alltid Nuffen med mig in i badrummet när jag skulle bada. Han satt på badkarskanten och "vaktade" mig och om han tyckte det såg ut som jag höll på att somna skvätte han vatten i ansiktet på mig. Väldigt speciellt och han gjorde det flera gånger och det slutade när jag blev klarare i huvudet. 



 

Min andra katt heter Beauty, henne köpte vi i början av 2009. Hon är en huskatt född någon gång 2008.  Hon har ingen stamtavla och pappan är okänd. Men hon är en semilånghårig helvit katt med gula ögon.

Beauty är en väldigt rädd liten dam. Hon är alltid blyg och försiktig. 

Vet inte vad som hände i hennes förra hem, men hon var extremt rädd i början. Hade klor som nästan vuxit in i trampdynorna och stora tovor i pälsen. 

Vi har fått ta det väldigt lugnt med henne för att hon ska må bra. Idag är hon inte alls lika rädd som hon var förut. När vi precis köpt henne gömde hon sig jämt och hon vågade aldrig hoppa upp på några möbler. Jag misstänker att hon inte fick vara i soffor och sängar i sitt första hem eftersom hon låg på golvet i flera månader innan jag såg henne i en soffa första gången. Så fort jag kom in i rummet så stack hon fort där i från som om hon väntade på att få skäll. 

Nu är hon mycket tryggare och ligger alltid och sover där hon själv vill. Hon är mycket keligare och mer harmonisk nu. Men tyvärr är hon fortfarande väldigt svår att borsta och klippa klorna på. Tror aldrig hon fick vänja sig vid sådant som kattunge. Hennes specialitet är att gå och stångas på saker hon vill hela med. Hon trycker huvudet hårt i mot böcker om man sitter och läser, eller ja..vad man än håller i handen när man ligger i sängen och hon är där går och och puffar på med huvudet. 


 

Den tredje och sista katten är Great Spirit's Ghost och han kallas kort och gott för Ghost.

Han är också en Sphynx och är i färgen Seal Mink. Han är något mindre än Fluffis både på längden, bredden och omkretsen. Han väger 4 kilo och är född 2008-09-15. Hans föräldrar heter Great Spirit's Dark Wizzard och S*All-Hairless Yalla Yalla.

     

Ghost köpte vi i december 2010. Alla katterna går väldigt bra ihop även om det kan bli lite småbråk då och då. Ghost är lite...Påträngande om man får säga så?

Han är envis som en gammal get och ger sig oftast inte förrän han får som han vill. Vilket ofta brukar vara att klämma ner sig på någon annans plats, komma in i någon annans filt eller ta någon annans mat. Dock tycker jag att det mesta börjar bli bättre.

I början fick vi stänga in Ghost i sovrummet när vi skulle äta för han alltid försökte äta från våra tallrikar eller kastruller. Idag sitter han bara och tittar på tills man ätit färdigt. Så fort man ställer ifrån sig tallriken dock så är han där och tar rester. Då får vi spruta vatten på honom för att skrämma iväg honom. Vi vill ju inte att han ska äta våran mat då det inte är särskilt nyttigt för små katt magar. 


Något annat som är ganska speciellt med Ghost är att han inte är särskilt förtjust i att bli buren, inget konstigt i just det men, han vill istället stå på axeln. Lyfter man upp honom i famnen kryper han alltid upp och sätter sig på axlarna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards