En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 11 mars 2014

Såhär ska du frisera dig!

Av Sara Modigh - 11 mars 2014 09:45

Jag skulle aldrig drömma om att säga åt någon annan hur det ska frisera sig varken på huvudet eller någon annan stans på kroppen.


Tyvärr gäller ju inte det samma för många andra, mycket på grund av det samhälle vi lever i idag.


Kvinnor bombarderas med "regler" över hur de bör se ut för att bli godkända, och går man emot dessa "regler" så ska man ska man fängslas. Det gäller då om man klipper håret på huvudet kort. Men går man ännu längre..Säg låter bli att raka sig i armhålorna.  Ja, då strömmar mordhoten in.


Vad är det egentligen som gör att man tror att man har rätten att sätta upp regler för hur då främst kvinnor ska klippa och raka sig själva? 

Vad spelar det för roll om jag är orakad? Håret är en naturlig del av kroppen som finns där av en anledning. 

Jag skulle aldrig få för mig att säga till någon annan att den ska klippa sig eller raka sig på ett visst sätt bara för att det är min åsikt skulle vara att kvinnor ska vara rakade och har långt hår och killar ska ha kort hår.

Nu är inte detta min åsikt. Jag personligen föredrar hår på både tjejer och killar och då menar jag allt hår. Men jag går inte runt och mordhotar folk som rakar sig.


Det är så grymt tråkigt att vi lever i ett samhälle där vi som kvinnor mordhotas om vi inte rakar oss under armarna. 


Jag som kvinna upplever mig så förtryckt när jag måste skämmas över att ha håriga ben. Varje gång man ska ut någonstans måste man raka sig för att känna sig accepterad. Jag önskar så att alla dessa mordhot och andra idiotiska kommentarer om kvinnors sätt att frisera sig kunde få ett slut. 

 


Jag vill kunna vara hårig och slippa vara rädd för elaka kommentarer, mordhot och utanförskap. Jag vill kunna bli accepterad som kvinna med mitt naturliga hår. 

Det är ju rätt lustigt egentligen att många anser att man inte är en riktig kvinna om man inte rakar bort varenda hårstrå på kroppen förutom håret på huvudet.


Jag upplever det som att man många gånger känner sig tvingad att raka sig för att "skydda" sig själv. 

I högstadiet rakade jag mig från topp till tå och det skapade för mig många hudproblem. Värst i underlivet. Jag fick ofta inåtväxande hår och framförallt störde det min ph-balans. Jag fick mycket flytningar och även svampinfektioner. Tillslut efter många plågsamma svampinfektioner gick jag till en gynekolog som gav mig tipset att sluta raka mig och sluta använda string.

Hon berättade för mig att behåringen mellan hud och trosa skapar ett luftutrymme, när det rakas bort kommer huden i direktkontakt med trosan vilket gör att ph-balansen rubbas och kvinnan får mer flytningar och det kan bildas svamp. Särskilt i kombination med tajta byxor eller stringtrosor.

 

Jag slutade raka mig och svampen försvann . Gång på gång började jag raka mig ingen för att ja kände mig tvungen att göra det. Vid varje gång fick jag svamp igen. Det var ett helvete rent utsagt. Idag har jag aldrig svamp längre (mer än om jag äter antibiotika)efter som jag inte rakar underlivet längre. Men jag mår ändå dåligt ibland för att det känns som om jag är äcklig som inte rakar mig. Man hör ju gång på gång hur äckligt det är, hur fult det är och hur okvinnligt det är. 

 

Jag har ju slutat raka underlivet för hälsans skull.. Men resten av håret känner jag fortfarande att jag måste raka bort om jag ska ut så folk kan se. Till exempel på somrarna eller om man ska byta om bland folk. Då känner jag mg tvingad att åtminstone raka benen och raka under armarna. Men jag vill egentligen inte.. Jag gör det ju enbart för att inte sticka ut. För att inte bli ett skämt på internet, För att inte mordhotas eller kallas äcklig. Jag böjer mig för det onaturliga ideal som vi som kvinnor förväntas leva upp till. Jag är inte tillräckligt säker i mig själv för att våga vara helt naturlig. Men jag ska bli!

Jag ska inte tvinga mig själv till att göra saker för att de för väntas av mig som kvinna. Jag ska göra saker för att jag själv vill. Annars kommer jag aldrig bli bekväm i min egen kropp. 

 

 

   

 
 
Ingen bild

Becca

11 mars 2014 14:18

Håller med dig helt här. Personligen föredrar jag att vara rakad för jag tycker det är bekvämast men jag skiter i vad andra gör med sitt hår. Och string är det fulaste jag vet men om andra vill ha det får dom det. Tycker verkligen att man ska få ha det som man vill.

Sara Modigh

11 mars 2014 14:46

Jaa. Jag tycker också att man ska få ha det som man själv vill. Tycker att det är så lustigt att det ska komma mordhot bara för att en tjej inte rakat sig under armarna..

 
Annie

Annie

11 mars 2014 16:18

Ja verkligen, det är ett konstigt samhälle ..
Varför ska just tjejer se ut på ett visst sätt? Men karlar får se ut som dem vill ..
Och varför ska tjejer ha långt hår? det kan vara absolut lika snyggt med kort eller page. ( jag har förövrigt haft både långt, page och kort ..) Har nu page, så skönt ;-)

När det gäller att raka sig är det väl upp till var och en. Alla borde få göra som dem vill med sin kropp och sin behåring på kroppen ( och huvudet ..)
Personligen avskyr jag string, använder det aldrig. Så fruktansvärt obekvämt och inte snyggt i min mening. Men det är upp till var och en att bestämma.

Kram/

http://Lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

11 mars 2014 16:37

Jaa, det tycker jag med. Det är ju så sjukt att vi lever i att samhälle där det anses acceptabelt att förtrycka kvinnor genom att mordhota dem om de inte följer "reglerna" för hur en kvinna ska se ut. Man blir ju bara arg på allting när det är så.

 
Ingen bild

Mimmi

11 mars 2014 18:19

Jättebra inlägg!
Själv gillar jag varken hår under armarna eller i underlivet, både jag och min kille rakar oss och han får en hel del dömande blickar för att han rakar sig under armarna, vilket är lika sjukt!
Jag bryr mig inte alls om hår på benen och vill inte raka, men är precis som du rädd föra att någon ska märka/anmärka på det så jag rakar benen ändå på sommaren :/

Sara Modigh

11 mars 2014 18:27

Jaa, Det är ju väldigt lustigt att det ska vara så.. Jag rakar mig också på benen för att jag är rädd att bli dömd om jag inte gör det. Önskar att jag var starkare så jag kunde skita i vad andra tycker och istället gå efter vad jag vill.

 
frozenfire

frozenfire

11 mars 2014 19:20

Vilket toppen inlägg! heja dig! ^_^ borde ju nästan delas på twitter och facebook för så bra var det.

http://frozenfire.bloggplatsen.se

Sara Modigh

11 mars 2014 19:55

Haha tack :D

 
Ingen bild

Ruth

13 mars 2014 18:02

Heja, Sara, bra inlägg igen!

Sara Modigh

13 mars 2014 19:35

Tack :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards