En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 15 maj 2015

#5min5maj - 5 tips för att må bra

Av Sara Modigh - 15 maj 2015 17:30

Vilka 5 tips har du för att må bra?

 

1. Skratta varje dag!     
Skrattet har varit min räddning. Om jag hade förlorat förmågan att kunna skratta hade jag aldrig klarat mig igenom allt som jag gått igenom.
Jag har kämpat hårt och mitt mål i livet är att skratta minst en gång om dagen.
I början var det tufft och många dagar har jag fått tvinga fram skrattet, för vissa dagar har varit väldigt jävliga och det har inte funnits mycket glädje just då. Men jag tror att om man letar så kan man hitta små ljuskällor även i dem mörkaste stunderna.

2.Var snäll mot dig själv!
När man mår dåligt är det lätt att man är negativ och tänker dåliga tankar om sig själv. Inte allt för sällan övergår också dessa dåliga tankar till destruktiva handlingar. Genom att försöka bryta det mönstret kan man påverka sitt mående till det bättre. Att tänka positiva och bra tankar är svårt men otroligt viktigt och ett stort steg är också att ta hand om sig själv och vara snäll mot sig själv. Det kan vara till exempel genom att ta ett långt mysigt bad eller att ha en myskväll framför någon rolig film. Eller man kanske kostar på sig den där fina tröjan man så länge velat ha. Ha små stunder där du unnar sig själv att må bra och att vara snäll mot dig själv.

3. Hitta dina intressen!
Att ha något intresse eller hobby tror jag är väldigt viktigt. Det spelar inte så stor roll vad det är så länge man har något i sitt liv som man tycker om och som man kan hålla fast vid när allt är jobbigt. Ett intresse kan bli som en grund att bygga på när det i övrigt känns tungt och mörkt.

4. Utmana dig själv!
Att utmana sig själv är väldigt viktigt. För genom utmaningar sker utveckling och det ger även en kick när man känner hur man klarar något som man inte trodde att man skulle kunna. Så även om det är läskigt, kommer ta mycket tid och kraft och även om du vet att du kommer misslyckas om och om igen så är det en viktig kamp som faktiskt ger resultat om man bara fortsätter och utmana sig själv.

5. Se till ditt eget bästa!
Lär dig att känna vad som är bäst för just dig och gör det som du själv mår bäst av.
Släpp alla funderingar på vad andra tycker och tänker och gör det som funkar för dig för att du ska må bra. Men kom ihåg att våga ta emot hjälp och lyssna öppet på andras erfarenheter och våga prova innan du bestämmer dig för att något inte kommer fungera.

Var öppen för att hitta nya vägar för hut just du ska kunna må bättre!



#5min5maj


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards