En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 9 juni 2015

Nervsmärta

Av Sara Modigh - 9 juni 2015 10:30

Idag bränner det så mycket i huden. 

Det känns som om något lätt frätande ligger och svider på huden hela tiden.

Det är framför allt armarna och svanken som är drabbade. 

Det är obehagligt att ha kläder på sig och jag vet inte alls hur jag ska göra för att det ska bli bättre.

Provade ju en "smärtstillande" medicin för ett år sedan och det hjälpte ju inte ett dugg, fick ju bara biverkningar from hell så då är det ju inte värt det ens om det hade dämpat smärtan.

Men nu funderar jag på om man ska prova igen, för nu gör det väldigt ont.


Det har ju vart bra under en lång period nu. Men allt oftare har jag problem med den här nervsmärtan. © Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Jag antar att det är väderomställningarna som gör det. 

Mår väldigt dåligt när det går från varmt till kallt hela tiden.


Värmen gör ju också att mycket av alla andra problem kommer fram. 

Jag har svårt att orka med, häromdagen skulle jag försöka lyfta ner en galge med en jacka på ur garderoben och jag trodde jag skulle svimma av utmatningen. 

Ansträngningen att lyfta armarna uppåt  och försöka lyfta ur jackan ur garderoben kombinerat med värmen det blev liksom för mycket. 

Det går inte ens beskriva hur hemsk den känslan är. 

Man går från att må bra och vara pigg till att på två sekunder gjort åt all energi man har, må illa, vara kallsvettig och darrig i hela kroppen. Armarna fylls med iskalla myrkrypningar och jag känner mig helt svimfärdig. 

Detta för att bara hämta en jacka ur garderoben!


Jag har mått väldigt dåligt de senaste dagarna och jag börjar frukta att den här sommaren inte kommer bli lika bra som förra.

Jag har ju mått dåligt varje sommar nu sen flera år tillbaka. Men förra sommaren fungerade väldigt bra.

Kanske för att det inte var så mycket åskvärme över värmen förra sommaren?

För när det är åska i luften så mår jag så dåligt att jag inte vet vad jag ska ta vägen. Finns liksom ingen flykt då. 

Det bästa jag kan öra är att ligga i sängen bredvid min AC och vila. 

Vill ju helst slippa ännu en sådan sommar. 

© Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Igår hade jag så ont i huvudet också att jag tillslut gav upp och tog en Relpax även om jag fortfarande inte vet om det är migrän eller inte?

Jag menar det känns inte alls som förr och har inte gjort på flera år. Men migränmedicinen hjälper i alla fall till skillnad från allt annat jag provat. 

Tyvärr får jag ju biverkningar av den medicinen precis som alla andra mediciner jag någonsin haft.

Visserligen inte en av de värsta biverkningarna någonsin, men ändå. Känns ju inte jättebra att kissa varannan timme under de närmsta 12 timmarna efter att jag tagit medicinen. Blir ju rädd att den påverkar njurarna negativt eller något.


Jag har slutat med alla tabletter förutom just Relpax men jag undviker den tills det verkligen inte går mer. 

Vilket ofta gör att jag tar den för att kunna somna om jag har för ont i huvudet för att kunna sova. Men då vaknar jag istället fem sex gånger för att jag måste springa på toa och kissa hela tiden. 

Men huvudvärken försvinner i alla fall. Det är ju bra det.

© Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Mitt liv hade vart så mycket lättare om jag inte var så känslig för biverkningar. 


Jaja, nu blev det mycket gnäll i ett enda inlägg.

Är inte så där gnällig som jag låter egentligen, för jag är ju pigg och glad i dag ändå.

Ska alldeles strax åka till sjukhuset och få dropp och jag hoppas på att det kommer göra att jag mår lite bättre. Ibland så får jag extra mycket symptom på min sjukdom när det börjar närma sig dropp. Det bli lite brist på medicin i kroppen eller något och så får man påfyllning och då blir det bättre.

 


© Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

 
 
Annie

Annie

9 juni 2015 15:23

Förstår vad du menar med nervsmärta, det är inte kul.
Blir lite fundersam när jag läser om dina nervsmärtor, för jag tänker på mina egna och jämför. Men jag tror mina beror på diskproblematik/ev diskbråck i nacke/ och eller rygg.

Jag har blivit sämre igen och har ont i nacke, rygg och ljumskar. Och har nervsmärta ( tror jag) i armar, händer och ben.

Vart brukar du ha nervsmärta? på flera ställen på kroppen?

Ska iaf få göra magnetröntgen i början på juli, alltid nåt :)

Jag tycker du får gnälla så mycket du vill! ;) Det är jobbigt att leva med sjukdom och smärta.

Du är stark Sara :)

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

9 juni 2015 16:43

Tack så mycket Annie.
Ibland är det skönt att bara får gnälla ur sig lite frustration.

Mina nervsmärtor sitter främst i huden. Det känns som om man bränt sig i solen och det känns mest i huden på svanken och upp mot ryggen och så på baksidan av låren och på överarmarna. Sen så har jag mina myrkrypningar. Det känns ungefär som när ett ben eller arm har somnat. Men jag får det av ansträngning istället så när jag rör mig eller har mycket ångest eller stress så kryper det i hela kroppen. Men mest i benen och i händerna/armarna när jag lyfter saker över brösthöjd.

Nervsmärta är ju lite lurigt för det kan ju kännas på massor av olika vis.
Jag hoppas att du blir lite bättre igen för det är ju inte roligt när man börjar må sämre.
Har du gjort MR tidigare?

Lycka till i alla fall, jag håller tummarna för dig!

Kram

 
Ingen bild

Ida

9 juni 2015 17:59

Hon har kopierat av dig igen... http://miamiamia.bloggplatsen.se/2015/06/08/11115403-besatt/#kommentarer

Sara Modigh

9 juni 2015 20:22

Tack för att du säger till.
Hon tar bara mer och mer känns det som och inte bara ifrån mig.
Hon vill nog bara skapa bråk egentligen för hon vet inget annat sätt att få socialinteraktion.

 
Vivi

Vivi

9 juni 2015 20:00

Man får gnälla, vissa dagar kan jag tänka mig att man faktiskt inte orkar kämpa och det är okej! Du skriver väldigt bra om det du går igenom och kan tänka mig det är en hjälp för många i liknande situation!
Tack för din fina kommentar , hejja oss :P
Kram

http://www.missvivis.se

Sara Modigh

9 juni 2015 20:21

Tack så mycket :D

 
Annie

Annie

9 juni 2015 20:01

Tack för att du delar med dig och berättar!

Jag har gjort MR förut. Gjorde det för ca 2,5 år sen och då konstaterades mina diskbråck i nacken 3 st.
Har fått hem kallelsen idag, så den 6:e juli är det dags igen och då är det MR för både nacke och rygg!

Tack snälla :)

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

9 juni 2015 20:19

Okej hoppas att det inte blivit värre då och att undersökningen går bra. Hur länge får du ligga på MRen?
Själv brukar det vara 45-minuter men någon gång har det vart en timma och det tycker jag brukar vara för jobbigt.
Spänner mig så när jag ligger där av någon anledning s får ont i hela kroppen.

 
Annie

Annie

9 juni 2015 20:44

Sist när jag gjorde MR för halsrygg ( nacke) så tog det nog ca 20 min tror jag, så det var helt ok.
Nu när jag ska göra denna gång, så ska jag dock göra MR på både halsrygg och ländrygg så kan tänka mig ( tror) att det blir längre denna gång .. Står på pappret att det kan ta upp till 40 min, så borde inte vara längre än så iaf hoppas jag.

Förstår det! 1 timme skulle jag också tycka var jobbigt.

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

10 juni 2015 12:08

Ja 40 minuter är ju överkomligt. :)
Det är vad mina turer i maskinen brukar ta.
När jag låg en timme kollade de både hjärnan, nacken och hela ryggen då de kikade på ryggmärgen för att se om det fanns skador där med.

 
Ingen bild

Annonym

10 juni 2015 02:41

Va?!

Sara Modigh

10 juni 2015 12:09

Tyst Mia

 
Ingen bild

Annonym

10 juni 2015 23:24

??

Sara Modigh

11 juni 2015 10:21

IP: 82.197.229.114

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards