En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 13 juli 2015

Möhippa och Svensexa

Av Sara Modigh - 13 juli 2015 12:15

Ojojoj, vilken helg det har varit alltså!

I fredags åkte Jag och Jakob upp till Uppsala. Det är nämligen så att Jakobs bror och hans tjej ska gifta sig väldigt snart. Så under lördagen var det dags för möhippa och svensexa. Så Jag och Jakob åkte upp till Uppsala för att överraska dem.

Vi kom till Uppsala på fredagskvällen och då åkte vi hem till Jakobs syster Paulina så att hon kunde följa med oss och lämna av alla saker vi hade med oss till festen dör där festen skulle hållas. Den åkte vi och handlade allt som fortfarande behövdes till maten på festen. 

När vi hade fixat färdigt alt sådant åkte vi hem till Paulina och åt mat och spelade lite spel innan det var dags att åka till gästrummen där vi skulle bo. 

Det är nämligen så att hyresgästföreningen som Jakobs bror bor i har gästrum i några av höghusens källare. Paulina har en vän som bor där också som fixade så att vi skulle kunna bo i de rummen. 

Men vi fick bo i ett hus där vi inte bott tidigare och rummen där var inte alls lika bra så jag hade fruktansvärt svårt att sova. 
Jag och Jakob kunde inte sova i samma säng nämligen eftersom det bara fanns enkelsängar så det tyckte jag var jobbigt. 

Så efter en kort och orolig sömn var det dags att gå upp och göra sig i ordning för möhippan, Jakob hade precis get sig av till svensexan så han inte se honom på morgonen. Det var sorgligt. 

Men Paulina om och hämtade mig och vi åkte iväg till Jenny, den blivande bruden.

 

Vi började dagen med att äta frukost som vi hade köpt dagen innan hos Jenny. 

Vi satt och pratade lite och hade en lugn morgon. 

Efter ett tag var det dags att åka. Men först fick Jenny packa en väska med lite verktyg i. 

Efter det gick vi ut och på parkeringen fick hon byta om till mycket fina kläder.

Hon fick först en mörkrosa kjol och ett linne i samma färg. Över det fick hon ha en ljusrosa negligé och detta accessorerades med ett silverskärp i midjan och som pricken över i:et fick hon en liten tiara på huvudet.  

 

När hon var färdigklädd hoppade vi in i våra bilar och så bar det av.

Vi skulle nämligen åka och köra go-kart, eller ja Mario-kart IRL.

Alla var nämligen utklädda till spelkaraktärer och Jenny ska då föreställa den karaktär som hon alltid är när hon spelar. Princess Peach. 

Jag och Paulina var Mario och Luigi

 

Sen hade vi även ett par Toads med sina svamphattar.


Det var kul att köra gokart, men fy så åksjuk jag blev och det var jag inte ensam om att bli.

Men vi hade väldigt kul och dräkterna gjorde ju mycket. Det var himla kul när man kunde så oj där körde Princess  Peach om mig eller där är Luigi honom ska jag köra om. 

När go karten var slut så bar det iväg tillbaka till Uppsala igen där vi skulle äta lunch. 

Vi åt på ett ställe som hette Crêperie Lemoni där de serverade franska bovetesgaletter och crêpes i massor av olika former. 

Det var ett trevligt ställe. Men det var tråkigt att det var så otroligt lång väntetid trots att vi hade bokat bord för nio personer så de visste att det skulle komma många beställningar. Det kändes ganska oförberett på något sätt. 

Men jag vet inte. Vi väntade säkert 40 minuter på att få vår första lilla "pannkaka" till gruppen. Men det var gott i alla fall :) 

Efter lunchen så spenderade vi lite tid med mysigt tjejsnack. 

Först satt vi ute i grönområdet utanför Simon och Jennys lägenheter, men när det började regna så drog vi oss in istället. 

Framåt kvällen var det dags att åka iväg och möta upp killarna för gemensam fest. Men först var det dags för ett klädombyte för Jenny. 

 

Vi tänkte att vad passar bättre på ett Hen party än en höna?

Iförd sin kostym så fick Jenny gå in på Ica Maxi och köpa ägg och lite annat smått och gott.

 

Vi skrattade så vi grät för det var så roligt och Jenny levde verkligen sig in i rollen som höna. 

Hon gick runt och frågade folk vad som kom först, Hönan eller ägget?

och hon fick be en personal om råd gällande ägg. Hon ville nämligen ha ägg från frigående höns som var ekologiska och närproducerade.

 

När vi hade handlat klart så behövde hönan sin tupp och det bar av till festen där vi mötte upp alla killar från svensexan och Jenny kunde hittade sin tupp.

 

Killarna höll på att grilla en hel spädgris och det var väldigt spännande att prova på. Men det tog längre tid än de hade räknat med, så maten var inte klar förrän vid elva på kvällen.

Men det gick bra ändå haha.

Alla åt, drack och umgicks hela kvällen och vi hade mycket roligt. 

Vid hade lite olika lekar under dagen och kvällen och allt blev väldigt lyckat. 

 

Så vid tvåtiden så drog vi oss hem till vårt läskiga gästrum igen efter en mycket lång dag. 

Gick en aning bättre att sova natt två för då var jag så trött och jag och Jakob klämde ner oss i en enkelsäng och sov tillsammans. Man blev en aning stel av att ligga och balansera på en kant hela natten men det gick. 

 

På söndags morgonen så åt jag, Jakob och Paulina frukost tillsammans med Simon och Jenny och vi pratade om gårdagen. 

Simon hade fått åka på Lerduveskytte och sen fått gå i en höghöjdsbana.

Båda verkade nöjda och glada över sina dagar så det kändes väldigt bra. 

 

Men sen efter frukosten så var jag och Jakob tvungna att åka hem igen. 

Så det bar av hemåt och det gick bra. Vi tog oss hem helskinnade och båda våra katter hade överlevt och ingen var borta denna gången. 

Måste säga att det var ytters skönt att få sova i sin egen säng i natt och kunna sova ut ordentligt för det behövdes efter den här helgen.

Men jag har haft det jättekul i helgen och snart är det dags för bröllop.

Det ska bli så roligt!

 
 
Lina Tsutsumi

Lina Tsutsumi

14 juli 2015 13:07

Låter som att ni hade riktigt kul! Jag undrar hur min möhippa kommer att se ut. Det är väl de närmaste vännerna som planerar det eller hur?

http://www.jagarbipolar.spotlife.se

Sara Modigh

14 juli 2015 13:09

Det är nog lite olika från gång till gång :)
Typ lite vem som känner sig manad skulle jag tro.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards