En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 2 december 2015

Jag var Sara 14 år

Av Sara Modigh - 2 december 2015 12:15


När SVT Nyheter i Skåne och Helsingborg utgav sig för att vara Sara 14 år på sajten Kamrat fick de många sexuella meddelanden från vuxna män. 

 

Det jag kan säga är att jag en gång var Sara 14 år och jag kan vittna om att dessa män faktiskt existerar. Jag pratade med de där gubbarna, jag har fått alla de där meddelandena och jag träffade faktiskt några av de där männen. De där männen som kontaktar barn i sexuellt syfte.

Dessa män kontaktade alltid mig. Det räckte att logga in på Snyggast.se, Lunarstorm, Helgon och så vidare för att X-antal män skulle höra av sig. 

 

Så det är inget som jag blir förvånad över att det existerar, för det har jag vetat länge.

Men det som förvånar och framför allt skrämmer mig är de män och kvinnor som öppet sitter och klankar ner på SVT och skuldsätter dem, istället för männen som sexuellt utnyttjar barn. 

Det skriks om brottsprovokation och att "flickan" skrev som en vuxen. Man skyller på "Sara 14 år" för att hon kontaktat män eller uppträtt sexuellt. Något som SVT motsäger sig ha gjort.

 

SVT brottsprovocerar.En 14-årig flicka är utsatt för sexuella trakasserier av män på nätet. Det är dagens stora nyhet...

Posted by Jan Malmsten on den 23 november 2015
 

Brottsprovokation (som inte är lagligt i enlighet med Svensk lagbok..!!) plus att endast vända sig mot Sd-sympatisörer... Agendan i det? Fritt att gissa och spåna på den...

Posted by Roine Svensson on den 23 november 2015

Alla dessa män som skrivit till "Sara" har gjort det i tron om att hon är en fjortonårig tjej. 

Det är helt oförsvarbart att skylla sina sexuella handlingar mot ett barn på barnet. Det är du som vuxen som ska ansvara för dina handlingar. Det är du som vuxen som ska se till att du inte utnyttjar barn sexuellt. Det spelar ingen roll hur barnet klär sig, vad barnet skriver eller ens om barnet ber dig att komma över och ha sex. Du ska inte göra det ändå!

FÖR DET ÄR ETT BARN!!


 

Jag var det där barnet, din dotter kan vara det där barnet, din syster kan vara det där barnet. 

Varje ung flicka du ser kan vara det där barnet som får hundratals sexuella meddelanden från äldre män och som utnyttjas sexuellt av vuxna via internet.  

Är då verkligen det viktiga i frågan vem som skrev först eller vilket politiskt parti männen tillhör?

När din fjortonåriga dotter utnyttjas av en femtioårig man, kommer du säga till henne att hon får skylla sig själv och att det är hennes eget fel?  Nej, det kommer du inte göra.


Ni glömmer det viktigaste av allt, barnen som faktiskt utsätts för detta dagligen.

Uppenbarligen så existerar ju män som har kontakt och för sexuella konversationer med barn, man vet att det finns män som lurar till sig bilder genom tjat, manipulation och utpressning. Vi vet att unga tjejer träffar äldre män och utnyttjas sexuellt. Det är ingenting nytt.

Så varför hakar ni upp er på detaljer i hur undersökningen kring ett enstaka reportage gick till?


Männen har ju bevisligen skrivit dessa saker till en flicka de trodde var fjorton år gammal.

Jag vet av egen erfarenhet att man inte måste locka fram dessa män genom att själv skriva och ge sexuella inviter. Men oavsett om ett barn gör det så ger det inte en vuxen man rätten att vara sexuell med ett barn. Bara för att du blir lockad av en ung flicka är du inte fri från skuld om du utnyttjar den flickan sexuellt, det tycks vara många som glömmer det. 



 
 
Ingen bild

Jakob

2 december 2015 12:44

Vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att detta inlägg bör uppmärksammas av tidningar. Mycket bra skrivet och sorgligt nog allt för sant.

 
Maria

Maria

2 december 2015 19:06

Ja,håller med Jakob och bra skrivet.
Detta är något jätteviktigt.
Som behöver tas upp och uppmärksammas.

http://nattregn.bloggplatsen.se

Sara Modigh

2 december 2015 19:44

Tack ska ni ha :)

 
Daniel Lindqvist

Daniel Lindqvist

3 december 2015 13:47

Mycket bra Sara! Så viktigt att vi har rätt perspektiv - det är sååå fel det många vuxna håller på med!
Allt gott // Daniel

http://vardagsliv.nu

 
Mogge

Mogge

3 december 2015 16:57

Jättebra att du också uppmärksammar detta! Men man bör poängtera att det INTE bara är "fjortonåriga tjejer" utan även killar. Det är heller inte bara män som "jagar" tjejer. Det finns ofantligt mycket äldre kvinnor som också letar efter unga killar.
Lika illa vilket som, men det pratas sällan om dessa...

Sen om vi ska dra det ännu längre, det mest skrämmande är att den största andelen av sexuella övergrepp sker av någon närstående eller någon som står "offret" väldigt nära.
Vet att det är skillnad på det du skrev och detta, men lika illa hur det än är.

Varför händer detta? Jag vet inget svar, men har en spekulation.
Kan det bero på att man som "fjortonåring" söker uppmärksamhet? Eller hur "börjar" det???
Eller är det en allmän osäkerhet?
Vilket det än är så är det tråkigt att "fjortonåringen" behöver söka efter bekräftelse på nätet, fruktansvärt sen att vuxna människor ska utnyttja dessa situationer. Istället vägleda dem på rätt spår...

Sen finns det dom som ska luras bara för att få det dom vill.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12435408.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12435582.ab

Kanske blev ett sidospår, men har erfarenheter av dessa tråkiga sexbrott. Mina biologiska föräldrar kunde inte hålla fingrarna i styr från min syster...

Bra att du tar upp detta!!! Det mörkas alldeles för ofta, samt att föräldrar har ingen koll på vad som händer på internet idag... (läs dom flesta)

http://morgan-bockman.bloggplatsen.se

Sara Modigh

3 december 2015 17:51

Ja, självklart finns det många nivåer av sexuella övergrepp.
Men just nu handlade mitt inlägg om reaktionen kring ett specifikt nyhetsinlägg så det kändes inte så relevant att ta upp alla nyanser av sexuella övergrepp i denna frågan.

Det jag ville få fram var ju just det att det inte spelar någon roll om en liten flicka skriver till en man(som det var någon som använde som argument för att smutskasta denna viktiga artikel. Att flickan skrivit först och lockat). Det är ändå hans ansvar som vuxen att inte ofreda eller utnyttja ett barn sexuellt.


Angående det där med uppmärksamhet och din fråga angående "hur det börjar" förstår jag inte riktigt vad du menar med.
Som tjej på internet så strömmar det in mängder med sexuella meddelanden, det ena värre än det andra.
Det är inget man kan välja bort eller själv kan kontrollera.
Jag fick sådana mail redan som elvaåring när jag först började sitta vid internet.
I samma ögonblick man går med i någon community på internet så är man ett potentiellt offer för dessa män som skriver sexuella meddelanden.

Jag får dagligen skamliga förslag och mail med väldigt sexuell karaktär, rent av beskrivningar om exakt vad mannen ifråga vill göra med mig, och det är inget jag har bett om och handlar egentligen inte om mig eller att jag skulle uppmärksamhet. Det handlar snarare om dålig respekt och ett rått och väldigt sexualiserat beteende som råder i cybervärlden.

Självklart så kan det påverka barn och unga som redan har det svårt och är utsatta. Dessa barn kanske går med på det männen föreslår och är det det du syftar på handlar om att söka uppmärksamhet? Det kanske det är, eller så kanske de inte vågar säga nej, kanske de inte tycker att de är värda något annat, kanske är det ett så att det är ett ett sätt för barnet att straffa sig själv eller också är det bara ett sätt att fly från jobbiga känslor.
Det kan finnas många orsaker till varför ett barn kan utnyttjas, men grunden är alltid den samma och det är förövaren.
Så hur många teorier det än finns om varför offret blivit ett offer så är det egentligen inte så relevant. Fokus borde istället läggas på att se till att förövaren inte kan få möjlighet att utnyttja sårbarheten hos ett barn.

 
Mogge

Mogge

3 december 2015 22:02

Absolut ska man som vuxen kunna hantera en sådan sak, självklart ska man inte skylla på tjejen i detta fallet.

Det jag tänkte på var dom som lägger in väldigt lättklädda bilder, ibland naket på sådana communitys som snyggast etc.

Det du skriver om som 11 åring blir "uppsökt" är för mig helt absurt, hur en vuxen människa bara kan beté sig...
Lika illa att du än idag får dessa skamliga förslag. Ledsamt...
Det finns ingen respekt för varandra, har svårt att förstå hur man kan göra detta...

Tack i alla fall för att du tog upp det, förlåt att jag missuppfattade ditt inlägg som du hade tänkt det :-)

http://morgan-bockman.bloggplatsen.se

Sara Modigh

3 december 2015 22:52

Det är ingen fara, missförstånd sker lätt via text och jag var kanske otydlig.


Jag tror att flickor som lägger upp sådana bilder antingen mår väldigt dåligt eller härmar vuxenvärlden.
Tyvärr är det ju så att barn ser vad som eftertraktas och vad som är ideal. Kvinnor i dagens media är många gånger objekt till för att tillfredsställa män. Man ser ofta nakna kvinnokroppar i reklamer för bilar, ringar, hamburgare ja allt mellan himmel och jord

Man får som tjej lära sig redan från ung ålder att man värderas efter sin "knullbarhet".
När då en ung tjej börjar upptäcka sin egen sexualitet så kommer hon att förmodligen att inspireras av det hon har sett.
Men även om en ung tjej lägger upp sådant så försvarar det inte att vuxna män väljer att agera sexuellt mot ett barn.




Sen så ska man inte glömma att lättklädda bilder kan vara ett sätt att äga sin kropp och ett sätt att förmedla, provocera eller använda kroppen som ett verktyg.
Så länge det handlar om vuxna människor så ser inte jag problem i att kvinnor gör vad de vill med sina kroppar.

Jag tycker inte att någon ska bli dömd för att de tar eller har tagit lättklädda bilder. Så länge som det sker på ett hälsosamt vis och man är vuxen så tycker jag att det är något bra.

 
Mogge

Mogge

4 december 2015 14:16

Ännu en gång har du rätt :-) Klart man ska få klä sig som man vill. En vuxen ska inte göra så ändå.
Hela samhället är något snedvridet när det gäller detta med allt yngre ska klä sig, betee sig och vara som "vuxna".
Låt barn vara barn. Vuxna blir dom tids nog och det är också induvidiellt.

Summa summarum är att vuxna ska låta barnen vara barn och vägleda istället för att utnyttja situationer och vuxna ska betee sig som vuxna...

http://morgan-bockman.bloggplatsen.se

Sara Modigh

4 december 2015 18:17

Ja precis.
Det finns inga situationer som försvarar att vuxna utnyttjar barn.
Det är tråkigt att barn har så bråttom att växa upp. Man är ju trots allt barn en så kort tid av livet.

 
JJ personal development

JJ personal development

8 december 2015 19:59

Hemskt att det händer! Väldigt bra skrivet av dig och bra att du belyser detta.

http://https://jjpersonaldevelopment.wordpress.com

Sara Modigh

8 december 2015 21:19

Tack ska du ha :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards