En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 9 december 2015

Christmas Tag!

Av Sara Modigh - 9 december 2015 14:30

Jahaja, då var det snart jul igen då. Vad är det? Typ två veckor kvar till julafton?

Det är inte klokt. Lär ju gå på ett litet kick och sen är allt över. 

Jag känner dock att det fattas lite julstämning här inne på bloggen så jag tänkte att jag slänger in en sådan här "Christmas tag" som går ut på att man svarar på lite juliga frågor. 

Kanske kan det locka fram lite julkänsla. För ärligt talat känner jag inte riktigt någon julkänsla i år. 


1. Pepparkakor eller lussebullar?
 Lussebullar om de är helt nybakta, annars kan det vara.


2. Skumtomtar eller knäck? Helt klart knäck! Skumtomtar är så ofantligt äkligt. Blää

3. Ischoklad eller marsipan? Marsipan, ischoklad är precis som skumtomtar vidrigt äckligt :P

4. Köttbullar eller prinskorvar? Båda två samtidigt tack. Men måste jag välja så är köttbullarna viktigast. Men det måste vara hemmagjorda köttbullar.


5. Julkorv eller julskinka? Julskinkan is the best

6. Lax eller sill? Inget av det tack. Men var jag tvingad att välja så skulle jag ta lax

7. Revbensspjäll eller Janssons Frestelse?  Nej tack, jag äter inget av det. 

8. Paradis eller Aladdin? Paradis, för den har ljusare choklad. Får migrän av mörk choklad. 
Trillingnöten är den bästa chokladbiten. Choklad med nätter är bäst!

9. Sylta eller pastej? Aldrig provat något av det så ingen aning. Pastej kanske? 
Har ju förvisso provat leverpastej. och det funkar ju haha

10. Glögg eller julmust? Julmust tycker jag är bäst. Föredrar kalla drycker framför varma. 

Men jag har faktiskt lärt mig att dricka glögg. Det lärde jag mig förra året så vem vet. En helt nu värld kanske öppnar sig nu? 

11: Rödbetssallad eller dopp i grytan? Nej tack, kan inte påstå att jag känner mig så sugen på något av det. Hmm känner att jag verkar väldigt kräsen hahah
Fast det är jag väl kanske också :P 

12. Ris a la malta eller risgrynsgröt? Ris á la malta är väl godare, men blir ju inte riktigt julafton om man inte äter risgrynsgröt till kvällsmat.

13. Äpplemos eller senap? I vilket sammanhang? Det beror väl helt på vad man ska ha det. Äppelmos är gott, men kanske inte på en skinksmörgås, och senap i gröten vore inte så smaskigt heller. 

14. Hemma eller borta? Brukar alltid fira hos släkten så borta. Men i år verkar det som att vi syskon kommer att tillbringa kvällen hemma hos oss och byta julklappar och äta kvällsmat. Så vi får väl se hur jag känner nästa år. Kanske blir jättekul att vara hemma på kvällen. 

15. Utomlands eller Sverige? Sverige! Jag vill vara hemma med släkt och vänner över julen :) 

16. Ge eller få? Båda delarna :) 
Fast jag tycker det är jobbigt att önska mig saker, och så har jag svårt att hitta på vad man ska ge. Men när man väl hittar något bra så är det jättekul att ge. 

17. Mysteriet på Greveholm eller Dieselråttor och sjömansmöss? Greveholm..originalet. Helt klart bästa julkalendern någonsin. Men tror att årets julkalender kanske har en chans att slå det. 

18. Chokladkalender eller paketkalender? Paket! wohoo Chokladkalendrar brukar vara ganska äckliga och långtråkiga.

19. Plastgran eller äkta? Riktig, för det luktar så gott. Annars kan man lika gärna vara utan. 
Har dock en liten minigran i plast. Den är ganska kul. 
 
20. Arne Waise eller Ernst? Aldrig tittat så bryr mig inte särskilt mycket.  

21. När vill du att första snön ska falla? Strax innan julafton i slutet av december. Snö är kul, men det ställer till en hel del problem, så i julruschen kan det vara skönt att slippa snön. Men man vill gärna ha snö på julafton. 

22. Har du någonsin haft en grön gräsmatta på julen? Japp..

23. När tycker du att det är dags att pynta? Första advent med adventsljusstakar, och julgran några dagar innan julafton så den fortfarande är grön och fin på julen. 

24. Finns det något mindre du vill göra av denna julen? Stressa! Känns dock inte som det är något som kommer ske. Det har varit riktigt svårt att få ihop julen det här året och det har vart mycket strul. Vilket har gjort att saker ha skjutits upp mer och mer. Så nu står jag här med hälften av alla julklappar färdiga och inslagna och vet inte ens om jag ska köpa fler  eller om jag ska lämna tillbaka de som jag köpt? 

25. Vilket färgtema tycker du passar bäst på julen? Rött, grönt, guld, vitt och silver

26. Kan du komma på något negativt med julen? Att det är många som sitter ensamma och mår dåligt över det. Även alla som har det svårt med pengar och vänder på varje krona för att få det att gå ihop så att barnen ska få en jul. 


27. Blir du oftast mättad när julen är slut eller vill du ha mer jul? Jag brukar vara glad att det är över. Men det kan kännas lite tomt och det känns lite sorgligt. 

28. Vad brukar framkalla mest stämning på julen/december? Alla ljusstakar i fönsterna, julmusiken, glögg och snö.

29. Leker du i snön, åker pulka eller bygger snögubbar? 

Absolut!
 


30. Vilken är din favorit julfilm? "Nu är det jul igen" tror jag är favoriten. Men jag älskar överlag de flesta julfilmer. Det är så larvigt och pluttinuttigt så det gillar jag haha

31. Klär du dig fint på julen? Ja det gör jag väl. Som jag tycker är fint i alla fall :)

Förra året hade jag den här klänningen på mig på julafton

 
Och den här på juldagen

 
32. När öppnar du dina julklappar?  Vi byter inte julklappar på mammas sida längre. Men efter maten så leker vi julklappsleken. Alla köper lite småsaker som man sedan tävlar om att vinna. Man vet inte vad man får och man har inga förväntningar. Väldigt enkelt och bra, och mycket roligt. 
Sen senare på kvällen byter vi med julklappar med varandra hemma hos pappa. 


33. Julönskning? En glad och trevlig kväll med mycket skratt och god mat.


34. Vilken är din favoritjullukt? Gran och saffran tror jag. Hyacinter också kanske...och pepparkakor!

35. Vad heter din/dina favoritjullåtar? 



36. Gör du snögubbar?  Det händer då och då :)

       

37. Favoritjulkalender? Det sa jag ju förut, "Mysteriet på Greveholm" eller årets julkalender "1000 år till julafton". 

Jag vet att det är många som inte gillar årets julkalender. Men jag tycker att den är jättebra och även lärorik. Det känns som att många barn idag bara tittar på allt överhajpat och jätte speedade som går på tv. Nu låter jag säkert jättegammalmodig. Men jag tycker att mer barnprogram borde bli lärorika. 


38. Konstigaste julklappen? Hmm, jag vet inte riktigt. Kanske när jag som vuxen fick en bok med fejktatueringar av mina bröder haha

39. Vad är viktigast på julen? Att vara med familjen, umgås, ha trevlig och äta god mat.

40. Hur är din jul? Fullspäckad ;) 
 

Hur firar ni er jul? 

Säg gärna till om ni också gör den här "Taggen", vore kul att läsa vad ni svarar :) 

 
 
Zara

Zara

10 december 2015 18:01

Jag är förvånad, slår årets julkalender Greveholm? O.o
Whaaat ?! :D

http://nouw.com/mymlan

Sara Modigh

11 december 2015 01:01

Ja, jag tror faktiskt att den har en chans :D
Fast kanske är för att jag är vuxen nu. Men jag tycker årets julkalender är jättebra.
Så skulle jag vara tvungen att välja mellan att se ett avsnitt av greveholm eller av den nya hade jag hellre sett årets julkalender :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards